emilhetty Skrevet Mai 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2008 med org dim 195/65/15. Er 185/80-14 som er dekkdimen på 240 da. Hvis du absolutt trenger å ha speedometere til å vise riktig så er det sikkert et sted som du kan sende det inn for å få det kalibrert. Du kan også ta sånn test som viser hvor mye feil det viser ved forskjellig hastighet, NAF har sånn test. Men skjønner ikke helt hva som er så viktig med det!? speedometere ditt viser mer enn hva bilen din går i, og da er det jo greit, er litt kjedelig når det er andre veien. Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larset Skrevet Mai 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2008 Er jo det som er org 14", men det står i instruksjonsboka at 195/60(ikke 65 som jeg skrev i stad) er vanlig dim til 15" Men bruk heller pengene på gps enn å kalibrere speedometeret. Siter 1988 Volvo 240 GLE 1987 Hydrolift t-17 Er det ikke det ene, er det FAEN meg det andre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Panhard Skrevet Mai 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2008 det var jo ikke snakk om å bruke penger, bare skifte til en anen bakende som jeg har liggende. Har planer om true track, så da tenkte jeg at det var mest fornuftig å ta den løse bakenden å sette den i. eller er det mest fornuftig å ta den som står i bilen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Mai 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2008 Det har vært hevdet at det ikke er noen hensikt i å forskyve nåla (hvis det i det hele tatt er mulig), fordi at feilvisningen varierer med farten. Vel, på min skal feilvisningen ifølge en tidligere måling være 7 km/h i 50 men "bare" 9 i 90 (og merkelig nok 7 i 80). Altså ser det ikke en gang ut til at feilvisningen er prosentvis konstant - den ser ut til å være ujevn, men muligens høyest i lavere fart. Dermed ser det ut til at det kunne ha vært greit å legge til f eks 7 km/h over det hele i mitt tilfelle. Så jeg mistenker at det uansett er et relativt håpløst prosjekt å prøve å få speedometeret til å bli helt korrekt. Men noe mer presist burde det jo likevel gå an å få det. Angående dekkdimensjon på 240: 185(/80)-14 er standard på stasjonsvogn (i hvert fall av mer ordinære typer) opptil en viss årsmodell. Tilsvarende på fire-(eller to-)dørs er 175(/80)-14, altså med litt mindre rulleomkrets. Så forekommer det "lavprofil", vanligvis 185/70-14, på enkelte dyrere varianter og uansett som standard på nyere eksemplarer, f eks på 93-modellen. Det ble nevnt "kalkulator" i en post. Jeg går ut fra at dette er en slik hvor man oppgir dekkdimensjonen og resultatet blir blant annet en teoretisk beregning av rulleomkrets - som likevel ikke stemmer med det som står i tabeller fra dekkforhandlere og statlige institusjoner. Jeg har lagt merke til det samme selv. Jeg har observert at disse tabellverdiene typisk ligger ca 3% under de som man får ved enkel formelberegning. Har noen en forklaring? Det virker som om det er en faktor (på ca minus 3%) som vi ikke tar med i formelen... Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.