Gå til innhold

Prøver å ordne meg læreplass på verksted, men har gått allmenn fag.

Ranger emnet


_Evje_

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Det har seg sånn at jeg jobber som hjelpearbeider hos Hydramarine (produserer marine kraner) etter skolen. Jeg går og har gått 3 år allmenn fag og vil bli industrimontør eller mekaniker, er ikke helt sikker på hvilke av de to. I allefall så ønsker jeg en lærekontrakt der, men hvordan blir det når jeg har gått allmenn fag? Kan jeg f.eks. jobbe vanlige arbeidsdager og ta skole etter jobben? Hvilke fag må jeg ha?

 

Bare si ifra hvis dere trenger mer info, eller ikke skjønner meg. Takk for hjelp :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte bedrifter tar inn lærlinger over 4 år, uten mekanisk utdanning.

 

Er ikkje heilt sikker på korleis det er no på vgs. Men da eg gjekk måtte ein ha grunnkurs mekanisk og VK1. Når det gjelder vk1 så var der mange forskjellige valg. For så å ta 2 år som lærling...

 

Ta ein prat med rådgiver på skulen din, dei veit nok kva som er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse

man går som 4års lærling, og går opp til eksamener i de fagene man trenger som privatist.

litt usikker på lengden, men mener det er ca 4 år. du må også ha noen form for fagprøve/delfagprøvER som alle andre lærlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplæringskontoret for Bilfag kan nok hjelpe mer.

Du må enten gå skolegang hos de, som er typisk 6måneders hurtigkurs med normal eksamen(du må følge med i timen med andre ord).

Eller søke jobb på et verksted som Hjelpearbeider. Da får du hjelpearbeider-lønn og etter 5år kan du søke om å få ta fagbrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplæringskontoret for Bilfag kan nok hjelpe mer.

Du må enten gå skolegang hos de, som er typisk 6måneders hurtigkurs med normal eksamen(du må følge med i timen med andre ord).

Eller søke jobb på et verksted som Hjelpearbeider. Da får du hjelpearbeider-lønn og etter 5år kan du søke om å få ta fagbrev.

 

Riktig som Boxer sier... et par venniner av meg har gått halv års kurs innenfor frisør. Da må man gå 4-års lærlingeperiode

Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår