Gå til innhold

12" bassere i 740 sedan - går det?

Ranger emnet


daruu

Anbefalte innlegg

Heisann!

Driver å ser på litt stereo til bilen, å lurte i den forbindelse om det er noen som har satt inn 12" bassere oppå den kanten i bagasjerommet, altså mot seteryggen?

 

Har jo vært ute å målt, og ser ut som det er 31-32 cm i høyden der og hvis omregneren som jeg har brukt stemmer, så er 12" det samme som 30.48 cm .Det er vel muligens litt forskjell fra basser til basser også da, men jeg regner med at det er diameteren de oppgir i basserstørrelser?

 

Og da blir det jo litt snaut når man skal ha kasse utenpå der, så derfor lurte jeg på om noen hadde gjort det før? Litt kjipt å kjøpe noe du ikke får plass til :op:

 

- Daruu

- 1989 Volvo 740 GL - Brukis

- 1977 Volvo 244 DL - Orginalare, under restaurering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker, var noe sånt jeg trengte :)

 

Hadde igrunnen tenkt på en basser til å begynne med da, men hvis jeg lager kassa 60 cm brei og beholder resten av måla så skulle vel det funke?

 

Aksel: ang skjæring ta plater, så trur je attn christian holmen kan ordne det (han er ihvertfall møbelsnekker)Han bygge nok kassa å for en billig penge

 

edit: å hvis bassern er 284 utskjæringsmm (hva no enn det er) så får jeg trøkt den i?

- 1989 Volvo 740 GL - Brukis

- 1977 Volvo 244 DL - Orginalare, under restaurering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker, var noe sånt jeg trengte :)

 

Hadde igrunnen tenkt på en basser til å begynne med da, men hvis jeg lager kassa 60 cm brei og beholder resten av måla så skulle vel det funke?

 

Aksel: ang skjæring ta plater, så trur je attn christian holmen kan ordne det (han er ihvertfall møbelsnekker)Han bygge nok kassa å for en billig penge

 

edit: å hvis bassern er 284 utskjæringsmm (hva no enn det er) så får jeg trøkt den i?

 

Bare sørg for at det blir riktig antall liter til den bassern du skal ha! Enten du skal ha lukket kasse eller refleks...

 

284 utskjæringsmm er diameteren på hullet du må lage tenker jeg!

 

Vanskligste med utskjæringa er skråskjæringa... Ellers skal jeg nok få til med sirkelsaga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke bilder fra bygginga av kassa eller av kassa i bilen?

Om du hadde orket å ta bilde av den om du ikke har?:kiss

Kappet du til platene selv eller fikk du de til å gjøre det der du kjøpte?

 

har ikke tatt bilde av det nei men jeg pressa kassa inn og etter på klipte jeg til bagasjeroms matta slik at den går opp bakplata til bassern og forsterkern uttapå det ser orginalt ut bortsett fra den store forsterkern da, gjemte kablene under bagasjeroms matta. dem kasta no 22mm mdf plater på jobb så da tok jeg dem med meg hjem og bygde selv siden jeg er snekker og har verktøy til jobben, brukte bare en håndsirkelsag og stikksag til hull huske å lime alt sammen med trelim. tok også å la på en stripe på insia sån at den blir tett. er bare å være litt stødig på hånda og ha god tid. vær nøye når du kapper platene hvis ikke får du den ikke inn. og har du nakkestøtter fra 84-88 ellerno så må du kanskje fjerne dem for da går ikke kassa helt inn. kan heller putte inn 940 nakkestøtter dem bygger ikke i bagasje rommet.

 

DSCN2132.jpg

DSCN2130.jpg

DSCN2131.jpg

DSCN2133.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sørg for at det blir riktig antall liter til den bassern du skal ha! Enten du skal ha lukket kasse eller refleks...

 

284 utskjæringsmm er diameteren på hullet du må lage tenker jeg!

 

Vanskligste med utskjæringa er skråskjæringa... Ellers skal jeg nok få til med sirkelsaga...

 

 

ga egentlig faen i beregne liter kassa kontra subbenen har dyp nokk bass i massevis. tar lite plass fikk brukt opp den kronglete plassen og får plass til no små stæsj på begge sidene. hadde bare litt kald beregning på bassrefleksen men bassen kommer dit den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du elementa inn i setet a? Spiller dem bedre den veien? Mine 2*12" spiller bedre når de står utover.

 

Tror jeg skal lage en slik kasse jeg også. Så får jeg litt bedre plass. Den kassa jeg har nå er akkurat litt for stor til gå under der..

1998 Opel Omega 2,5 V6

1988 Volvo 740-Solgt

1987 Volkswagen Golf-Solgt

 

Fartsgrenser er veiledende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i følge guiden til han som designa den kassa her så spiller dem best på den måten her har du stasjonsvogn derimot spiller dem bedre andre vei. jeg har bedre lyd nå en da jeg hadde dem i ei kasse midt utpå der som levde sitt eget liv i rundkjøringer.

 

''I denna biltyp där bagageutrymme och kupeutrymme är åtskilda med vägg skall lådan monteras så att

högtalaren spelar mot ryggstödet. Om det finns skidlucka som i VOLVO kan högtalare och/eller port riktas

ut genom denna. Om en portad låda används bör det finnas fritt utrymme framför porten, lådan får ej stå

helt mot ryggstödet.

Dra helst inte porten ut genom hatthyllan om högtalaren är riktad mot ryggstödet, detta ger ett sämre

basljud. Alternativet är att montera både högtalare och port genom hatthyllan med låda under, men detta

kräver större ingrepp i bilen''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min erfaring med bassere i 740 og 940 er at de spiller best når basserene står vendt bakover i Lukket kasse.

Snudde jeg den forover mista jeg 50% av allt lydtrykk...det bare dura Mye mer i ryggen bak, mens resten av bilen ikke fikk i nærheten av den samme bassen.

 

Skjønner ikke logikken i at elementet skal stå framover...skyter bassen rett inn i stolryggen av skumgummi, som er isoleringsmatriale for lyd, ergo taper man masse...

 

Men, ikke er jeg noen ekspert på området ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min erfaring med bassere i 740 og 940 er at de spiller best når basserene står vendt bakover i Lukket kasse.

Snudde jeg den forover mista jeg 50% av allt lydtrykk...det bare dura Mye mer i ryggen bak, mens resten av bilen ikke fikk i nærheten av den samme bassen.

 

Skjønner ikke logikken i at elementet skal stå framover...skyter bassen rett inn i stolryggen av skumgummi, som er isoleringsmatriale for lyd, ergo taper man masse...

 

Men, ikke er jeg noen ekspert på området ;)

Har akkurat samme erfaringer med basskasse i 940, blir vel identisk i 740 skulle eg tro. Har lukket kasse med elementene vent bakover. Prøvde først med elementene mot seteryggen men det spillte utrolig dårlig. Har bare gode erfaringer med lukkede kasser. Gir veldig bra trykk. Har prøvd forskjellige med bassrefleks og båndpass men har ikkje blitt videre imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jupp, da er vår erfaring lik.

 

Liker ikke bassreflex-kasser jeg ass...blir så veldig fort en treig og seig bromme-bass av det...kun for show og dbl-konkurranser.

Lukka kasser gjør derimot ofte elementet kjappere, mer kontant, og gjør at elementet spiller dypere...godt egnet for de som liker god lyd i bilen.

Skarp diskant, god fylde i mellomtonen og den dyp deilig bass som ikke gir seg...da har man najs lyd ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår