ThaJaCkal Skrevet November 17, 2003 Rapporter Share Skrevet November 17, 2003 Hva er den optimale delefrekvensen på sub i bil? Vet mange kommer til å sei det har med størrelse på elementene å gjør, musikktype osv. Men alt i alt tatt i betrakting? Noen sier 50Hz, hva mener dere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet November 17, 2003 Rapporter Share Skrevet November 17, 2003 Ej har også hørt mykje om at 50hZ er en optimale delevrekvensen. Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pahf Skrevet November 17, 2003 Rapporter Share Skrevet November 17, 2003 tror det er en plass mellom 40 og 50 ja :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet November 17, 2003 Rapporter Share Skrevet November 17, 2003 Du bør jo dele av der hvor mellomtonen ikke greier å levere lenger. Vil vel da regne med at mellom 70 og 100Hz vil være ganske normalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rockford Seat Skrevet November 17, 2003 Rapporter Share Skrevet November 17, 2003 Det finnes ikke noe fasit svar på det da det er mange faktorer som spiller inn som f.eks elementtype, plassering, kassestørrelse, forsterker osv osv men den bør jo generellt deles der midbassen begynner å takke for seg. I min bil f.eks så deler jeg subben på 31.5Hz siden det spiller best hos meg. Siter Mvh Lars Engen lars76@online.no http://members.cardomain.com/arosa Team Bling Bling: Pioneer P9+P9 DSP Pioneer DVD+DAB Soundstream TR forsterkere Soundstream Van Gogh subbere Soundstream kondensator Eton Midbass/Mellomtone MT diskant Monster Cable Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThaJaCkal Skrevet November 17, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 17, 2003 Holder det å bruke det delefilteret som er innebygget i forsterker? (Kicker KX800.2) Er dette bra nok? Har ikke så mye penger at det gjør noe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet November 17, 2003 Rapporter Share Skrevet November 17, 2003 Originally posted by Rockford Seat Det finnes ikke noe fasit svar på det da det er mange faktorer som spiller inn som f.eks elementtype, plassering, kassestørrelse, forsterker osv osv men den bør jo generellt deles der midbassen begynner å takke for seg. I min bil f.eks så deler jeg subben på 31.5Hz siden det spiller best hos meg. høres nesten ubrukbart ut....? hvor mye av musikksignalet er det som er under 31,5Hz liksom...? ;) du blander ikke sammen med avstemmingsfrekvensen til kassen nå? (hvis du ikke har lukket kasse da...) :) men,delefrekvensen bør man vel igrunn lytte seg fram til.. vanskelig å gi noe fasitsvar ja.. :) Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet November 17, 2003 Rapporter Share Skrevet November 17, 2003 For vanlige mann i gata, holder det i massevis med det innebygde delefilteret. Bare juster det, så det passer med de elementene du har. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet November 17, 2003 Rapporter Share Skrevet November 17, 2003 Originally posted by TG1 høres nesten ubrukbart ut....? hvor mye av musikksignalet er det som er under 31,5Hz liksom...? ;) du blander ikke sammen med avstemmingsfrekvensen til kassen nå? (hvis du ikke har lukket kasse da...) :) men,delefrekvensen bør man vel igrunn lytte seg fram til.. vanskelig å gi noe fasitsvar ja.. :) Om du ser etter i sig'en hans, så har han 8" midbass i tillegg til sub'ene. Derfor bruker han litt andre delefrekvenser. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet November 17, 2003 Rapporter Share Skrevet November 17, 2003 Originally posted by Bisarre Om du ser etter i sig'en hans, så har han 8" midbass i tillegg til sub'ene. Derfor bruker han litt andre delefrekvenser. ;) ja,så det der :) men,syntes 31,5Hz hørtes veldig lavt ut uansett :) Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet November 18, 2003 Rapporter Share Skrevet November 18, 2003 se på papirene til mellomtonehøytalerne dine og del subben der den slutter og ned til der subben slutter Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rockford Seat Skrevet November 18, 2003 Rapporter Share Skrevet November 18, 2003 Originally posted by TG1 høres nesten ubrukbart ut....? hvor mye av musikksignalet er det som er under 31,5Hz liksom...? ;) du blander ikke sammen med avstemmingsfrekvensen til kassen nå? (hvis du ikke har lukket kasse da...) :) men,delefrekvensen bør man vel igrunn lytte seg fram til.. vanskelig å gi noe fasitsvar ja.. :) I min bil har det noe med den type musikk jeg hører på, og hvordan jeg har justert avskjæringen. Da jeg for tiden ønsker å ha ha mest mulig lyd foran i bilen har jeg delt midbassen på 31.5Hz -36db i lukket kasse samt at subben er delt på 31.5Hz -18db i portet kasse. Denne løsningen sammen med litt kirkeorgelmusikk er relativt heftig :op Siden jeg har en P9 så har jeg lagret 5 forskjellige løsninger på deliningen i min bil alle tilpasset en spesiell type musikk. Siter Mvh Lars Engen lars76@online.no http://members.cardomain.com/arosa Team Bling Bling: Pioneer P9+P9 DSP Pioneer DVD+DAB Soundstream TR forsterkere Soundstream Van Gogh subbere Soundstream kondensator Eton Midbass/Mellomtone MT diskant Monster Cable Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 18, 2003 Rapporter Share Skrevet November 18, 2003 Originally posted by ALJ_GSi se på papirene til mellomtonehøytalerne dine og del subben der den slutter og ned til der subben slutter Dette var vel en noe enkel løsning vel??;) Hvordan skal han kunne se av et stykke medfølgende papir hvor mellomtone/mellombass begynner å rulle av? ;) For det første er det ikke alle elementer som har oppgitte T/S parametre. For det andre, så er det bilkupeen og kassen elementene sitter i som bestemmer avrullingfunksjon. Det eneste vitenskapelige som kan avgjøre dette, er en måling av elementene i bilkupeen, siden ikke alle har mulighet til å gjøre dette, vil jeg rett og slett anbefale å dele der DU syntes det låter best. Det vil ikke nødvendigvis være korrekt, men da får du hvertfall den lyden du ønsker. Ellers er ofte 40 til 70 et greit utgangspunkt, å sjekke mellom, men som et par av de kompetente her har kommentert så er det mye som spiller inn. mvh Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terminator Skrevet November 18, 2003 Rapporter Share Skrevet November 18, 2003 Originally posted by ThaJaCkal Hva er den optimale delefrekvensen på sub i bil? Vet mange kommer til å sei det har med størrelse på elementene å gjør, musikktype osv. Men alt i alt tatt i betrakting? Noen sier 50Hz, hva mener dere? Uten å påstå at jeg er noen ekspert på området, så vil jeg si at jeg tror optimal delefrekvens for en sub ligger rundt 60-100 hz. Hvis man har et bratt delefilter kan man høyne nivået og omvendt. Har erfart at 12 dB/oktav delefilter bør stilles rundt 60-70 hz for å unngå de uønskede mellombasstonene, mens 24 dB "tillater" delefrekvenser rundt 100 hz (på 12 toms sub). Med tanke på at bassen fra en "vanlig" stortromme ligger rundt 50 hz, så sier det seg selv at LP delefrekvenser under dette stort sett kun er egnet for test cd'er. :) Siter Vennlig hilsen RK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mainiac Skrevet November 20, 2003 Rapporter Share Skrevet November 20, 2003 31, noe Hz er altfor lavt.. hørbare område er bare 20-20kHz.. hva er da pointet med å la bassen bare ha 31Hz? et høyttalerelement kan jo ikke spille hele frekvensområdet.. derfor deler man opp.. la bassen spille opp til 350-400Hz.. mellomtona opp fra 300 til 5-6000 Hz og diskanten fra 4000 og oppover.. Siter hmmm... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg