Gå til innhold

Lyst på atmosfærisk dumping av ladetrykk i din VW TSI?

Ranger emnet


Precious

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Sånn til info egentlig bare, så har jeg kjøpt og testa Forge Motorsport sitt modifiseringskit av TSI motoren for å få atmosfærisk dumping av ladetrykket til turbon.

 

Som noen kanskje har sett så er dumpventilen støpt fast i turbohuset og kan dermed ikke byttes uten videre.

 

Link til Forge Motorsport sin artikkel om kittet

 

Det er altså 2 skruer som byttes ut, siden de trenger å være lengre. Ellers er det bare å demontere dumpventilen, disse to skruene, og sette inn imellom duppeditten som følger med, sette det sammen igjen og skru fast med de nye skruene.

 

Skruen på undersiden kan være vanskelig å komme til, men skru av luftrøret fra turbon og til første skjøt så kommer du fint til fra framsiden, gjerne med en bitteliten skralle.

 

Restultatet etter min mening: Lyden er den vanlige pyyysssh lyden som fås på biler med forholdsvis lavt ladetrykk. Jeg har 140hk TSIen og hører egentlig ikke lyden særlig inne i coupen, så blir ikke lei av å høre den siden jeg ikke hører den uten å ha vinduet åpent.

 

Jeg skal teste det sammen med K&N filter, og etterhvert effektanlegg antagelig fra Ferrita, så tror jeg det skal bli en god lyd i bilen.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
hei..

 

lurer på hva koster den dumpen? .. å kjøpte du den på den linken som du har utgitt eller ett annet sted?

 

Dumpen er kjøpt på linken, dvs Forge Motorsport i England uten problemer.

 

Kostet meg 1500kr cirka inkludert frakt.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Åpent filter og alurør gir kraftigere lyd av lufttrykket som slår tilbake igjenom turbon og ut av filteret, som i utgangspunktet er bad, men det er bare trykket som slipper forbi resirk ventilen sånn bilen er satt opp standard man hører, så ikke noe farligere enn originalt. Utenom hvis du kjøper et crappy luftfilter som suger smågrus inn i turbon din.

 

Modifiseringen jeg snakker om resirkulerer ikke ladetrykket, men slipper det ut i atmosfæren og dumper det. Det negative er at turbon må lade opp trykket på nytt, men med min 140hk TSI la jeg ikke merke til noen forskjellig annet enn lyden.

 

Fjernet bilde da linken var forandret :P

 

Kan ta et nytt etterhvert.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår