Gå til innhold

B20 stage 3 topp

Ranger emnet


Bilcrosser

Anbefalte innlegg

Har du KG Steg 3 topp så burde du jo ha KG boka og?! Der står alt du trenger å vite om montering av de gamle Volvo motorene..

 

Skal du få ut 180hk ut av den, som for meg høres ut som en bilcross motor, så må du i hvertfall i bremsebenk og få finjustert den. 180hk høres ikke mye ut, men det er begrenset hva du får ut av en B20, spesielt når du bare har K-kamaksel. Hvordan topp er det du i utgangspunktet du har? En KG Triming Steg 3 topp er ikke maksimalt bearbeidet... Florer av "Steg dit og dat" topper i bilcross miljøet, ettersom de tror det er KG ettersom ventilstørrelsene stemmer. Er det i utgangspunktet en standard B20A topp, så får du ikke ut så mye som 180hk. Da er du nødt til å ha enten en B20E topp, som originalt har større kanaler og mer gods å porte på, eller det aller beste en Volvo R-Sport topp. Men de er det ikke mange av lenger, men er det en KG Triming topp er det jo greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. har akk kjøpt denne bilen jeg så papirer har jeg ikke.. Men det han fra volvo sa da han så på toppen min var at den var max portet og max høvlet. og " noen jævla store ventiler"...xD Så tenkte egentlig bare at det var lurt og vite effekt.. men han fyren fra volvo viste kun hvordan du skal stille moment nøkkelen på B23 som da var 20newton også stramme med 60newton på 90 grader og utover da.. Kan det være sånn på B20`n ogsåå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. har akk kjøpt denne bilen jeg så papirer har jeg ikke.. Men det han fra volvo sa da han så på toppen min var at den var max portet og max høvlet. og " noen jævla store ventiler"...xD Så tenkte egentlig bare at det var lurt og vite effekt.. men han fyren fra volvo viste kun hvordan du skal stille moment nøkkelen på B23 som da var 20newton også stramme med 60newton på 90 grader og utover da.. Kan det være sånn på B20`n ogsåå?

 

Okay. på B20'n er det vel bare 12kg topplokksboltene skal dras til med, det er ikke strekkbolter på den originalt, så det skal ikke være nødvending med grader. Men er toppen din skikkelig høvlet så kan det være smart å kontrollere at topploksboltene ikke bunner. Det har jeg selv opplevd med riktig KG Trimning Steg 4 topp.

 

På B20'ene jeg har hatt dro jeg først til med 4kg, deretter 8kg også til slutt 12kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til med 40nm 80nm 110nm..

Det har jeg gjort på alle de volvotoppene jeg har dratt til...

 

OKii.. Har hørt 11 kg og det er jo 110 nm da.. da får jeg prøve det.. Noen som har erfaring med biltame topppaknings sett? når økonomien er langt unner gulvet er det vansklig og få kjøpt racing pakninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. på B20'n er det vel bare 12kg topplokksboltene skal dras til med, det er ikke strekkbolter på den originalt, så det skal ikke være nødvending med grader. Men er toppen din skikkelig høvlet så kan det være smart å kontrollere at topploksboltene ikke bunner. Det har jeg selv opplevd med riktig KG Trimning Steg 4 topp.

 

På B20'ene jeg har hatt dro jeg først til med 4kg, deretter 8kg også til slutt 12kg.

 

Så da skal jeg se bort fra gradene og passe på at dem ikke bånner da.. f.eks skru til sånn som han andre skrev(110 nm/11 kg) og se om det bånner da.. Ellers blir det vel en tur bort til volvo shop og be den fikse dette for meg.. men koster litt vell mye det synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er en real steg 3 topp bør du nok over på en skjærerings pakning koster ca 500,- hvis ikke vil det ikke gå lang tid før den blåser ut enten mellom cylinderene eller ut i kjølekanalen.

40 80 og 100 har jeg altid brukt på min. aldri hatt noe problem med det på skjæreringspakninger.

 

hvor store er ventilene i toppen?

mål høyden på toppen med skyvelær.. så kan vi se hvor mye den er planet. legg gjerne ut et bilde også.

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er en real steg 3 topp bør du nok over på en skjærerings pakning koster ca 500,- hvis ikke vil det ikke gå lang tid før den blåser ut enten mellom cylinderene eller ut i kjølekanalen.

40 80 og 100 har jeg altid brukt på min. aldri hatt noe problem med det på skjæreringspakninger.

 

hvor store er ventilene i toppen?

mål høyden på toppen med skyvelær.. så kan vi se hvor mye den er planet. legg gjerne ut et bilde også.

 

ok.. Men dette tyder da på at jeg egentlig kan stramme til med da 10 til 12 kg da.. kan da noen bilder.. Hva mente du med skyvelær? Skal måle diameteren på hullene der innsuget settes på da og på ventilene eller? Sikkert mange dumme spørsmål jeg kommer med men har ikke akk mye peil.. har bare skrudd sierra før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://i123.photobucket.com/albums/o294/trancma/DSC00103.jpg

http://i123.photobucket.com/albums/o294/trancma/DSC00104.jpg

 

Vet ikke om dere får opnet disse bildene men... dem er tatt sånn kjapt med mobilen og i en mørk garasje så er ikke akk drømme kvalitet, alt ser litt skakt og sånt ut men.. finner ingen målebånn eller noe men ser ut som toppen kan være ca 7 cm og ene ventilen er vel ca 3-4 cm i diameter.. men det er bare på øyemål. Si ifra vis dette er orginalt.. kjekt og vite om jeg er blitt lurt liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://i123.photobucket.com/albums/o294/trancma/engine1.jpg

 

Fant bilde av denne B20 motoren.. og man kan se det er ca 1 cm fra der toppen går utover ogse ned til blokka under tennpluggene der. Min har ikke en mm nedover der. den går bare utover til toppen er like bred der som blokka også er blokka der da.. betyr det at min er høvlet ca 1 cm mer enn den eller noe da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår