headdead Skrevet April 21, 2008 Rapporter Share Skrevet April 21, 2008 Yess, da har jeg kjørt i filler automatkassa i min falmede grønne 1996 Volvo 945. Oppgraderte i august med 16T Turbo, 465cc grønne dyser, Vikingchip, strammere fjær i wastegaten og ny bensintrykksregulator. Kjører på ca. 1 bar og det går passe bra til å være bruksbil. Fikk kjapt vite at automatkassa ikke var mye å samle på så jeg skaffet meg en M90 kasse, clutch, svinghjul, mellomaksel, girspak og bru. Det gikk ca. halvannen måned før automatkassa begynte å leve sitt eget liv og gire litt som den ville. Mandag forrige uke døde automaten og vi trillet sakte inn på en parkeringsplass, R.I.P. Har gruet meg litt til dette da jeg aldri har vært borti girkassebytte før og speisielt ikke når jeg skal bygge om fra automat til manuell. Jeg begynte så smått idag, fikk bilen på bukk og fikk løs mellomakslingen. Begynte å løsne på boltene som fester girkassa til blokka, men det ble mørkt og det er sykt trangt så jeg fikk kun løsna 4 bolter. Nå kommer spørsmålene: 1. hvor mange bolter er girkassa festet til blokka med? (det var så trangt og mørkt at jeg klarte ikke se, og nei jeg hadde ikke lommelykt der og da). 2. Når kassa er løsna fra blokka og "brua" - er det da bare å trekke kassa bakover fra motoren og slippe den ned eller er det noe viktig jeg må huske på. Veldig greit å få vite slikt FØR det går galt:) 3. Er det noen som vet hva jeg mangeler av utstyr for å få konversjonen komplett? Tar jeg ikke helt feil så trenger jeg vel slavecylinder og pedalsett. 4. er det noen som har slavecylinder og pedalsett? 5. Kan man benytte pedalsett fra Volvo 740? Håper noen av dere der ute har gjort dette før!!! Siter 1996 Volvo 945 2.3l FK - Girkassebytte 1987 Porsche 944 Turbo - Solgt, Gikk fortere 1990 Golf G60 BBM mk2 1.8l - Solgt, Gikk fort 1978 Ford Capri 3.1l - Solgt, Gikk fort 1991 Passat 1.8l, 1982 Golf mk1 1.5l - Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 21, 2008 Rapporter Share Skrevet April 21, 2008 Girkassen er kjapt å ta ned. Sitter med to skruer helt øverst, 19mm. 4 skruer på sidene 19mm og 2 stk 17mm helt i bunn. Må også huske å løsne giroverføringa osv, så du ikke tar med deg hele greia ned.. :p Du trenger også et nytt lager i bakkant av veiva. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
headdead Skrevet April 21, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 21, 2008 Takker for kjapt svar. Giroverføringa har jeg faktisk løsnet allerede, ikke dårlig, hehe og en ledning som satt festet ca samme sted. Ser vel for meg at jeg må løsne noen oljeslamer/rør også. Når du sier lager i bakkant av veiva, mener du da pilotlager? Siter 1996 Volvo 945 2.3l FK - Girkassebytte 1987 Porsche 944 Turbo - Solgt, Gikk fortere 1990 Golf G60 BBM mk2 1.8l - Solgt, Gikk fort 1978 Ford Capri 3.1l - Solgt, Gikk fort 1991 Passat 1.8l, 1982 Golf mk1 1.5l - Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 21, 2008 Rapporter Share Skrevet April 21, 2008 Pilotlager? Vetta faen hva det kalles jeg.. Er et lager som sitter inni der. Styretappen til girkassen ruller på det... :) Må løsne alle oljerør osv også ja. Skal vel være en del ledninger der også.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet April 22, 2008 Rapporter Share Skrevet April 22, 2008 Vet ikke hvordan det er med volvokassene, men jeg bruker å løsne converteren fra flexplata/startkransen og ta den ned samtidig som kassa.. Er ganske rett-fram skruing, som ikke burde by på store vanskeligheter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 22, 2008 Rapporter Share Skrevet April 22, 2008 Hvordan får du det til? Kommer ikke til converteren uten å fjerne kassen. Eller.. Jo, du kan jo løsne en å en skru om man fjerner det dekslet som er over bunnpanna i bakkant. Da får man løsnet converteren samtidig, men er igrunn liten vits i det. Pass bare på å ikke beveg converteren når du har løsnet den. Er endel olje inni der.. :p Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet April 22, 2008 Rapporter Share Skrevet April 22, 2008 På de bilene jeg har skrudd av automatkasser har det vært "inspeksjonsluker" eller hva man kan kalle det der man kan skru gjennom. Vitsen er vel at det blir mye lettere å få converteren riktig inn i kassa igjen (oljepumpe osv), men når den bare skal kastes uansett så er det nok ikke noe poeng Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
headdead Skrevet April 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 22, 2008 Da har jeg kommet et steg videre. Har fått løsnet 2 oljerør som går frem til radiatoren. Re dette en form for lukket system for kjøling av olje el? peilepinne røret er også av. Alle boltene som fester kassa til blokka er av utenom den som sitter helt på toppen. Den som sa det var lett å få av denne kassa.............faen!!! Synes ikke det er så lett jeg, er jo trangt som fy. Ser ut til at jeg må av med "vannslangene" som går inn i torpedoveggen for å komme til siste bolten. Fant også en sensor på toppen som måtte kobles fra. Må man løsne konverteren eller følger den med når man har løsna kassa? Siter 1996 Volvo 945 2.3l FK - Girkassebytte 1987 Porsche 944 Turbo - Solgt, Gikk fortere 1990 Golf G60 BBM mk2 1.8l - Solgt, Gikk fort 1978 Ford Capri 3.1l - Solgt, Gikk fort 1991 Passat 1.8l, 1982 Golf mk1 1.5l - Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 22, 2008 Rapporter Share Skrevet April 22, 2008 Den skruen på topp kan være litt vrien å få løs. Ihvertfall på 240.. Jeg bruker å løsne motorfestene såpass mye at mutteren har noen gjenger igjen før den er av, slik at motor kommer lengst mulig bak, og girkassen lengst mulig ned. Å så bruker jeg å ha mange forlengere slik at jeg sitter med latmannen bak girkassen for å løsne skruene på topp. Da kommer dem med engang. :) Konverteren må du ta av til slutt. Du kan ta den av samtidig med kassen, men da må du som sagt løsne dekslet under bunnpanna mot girkassen, for så å skru av konverteren. Skruene er på baksiden av svinghjulet. Altså den siden som er inn mot motoren. Skruene må også selvsagt peke nedover for å komme til dem. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
headdead Skrevet April 23, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 23, 2008 Ok, skjønner. De to 2 oljerørene som går frem til radiatoren. Er dette en form for lukket system for kjøling av olje el? Disse burde vel bare skrues av og plugge hullene i radiatoren vil jeg tro. Und dass pedaler? Går 740 og 940 pedaler om hverandre? Noen som har et sett til overs? Siter 1996 Volvo 945 2.3l FK - Girkassebytte 1987 Porsche 944 Turbo - Solgt, Gikk fortere 1990 Golf G60 BBM mk2 1.8l - Solgt, Gikk fort 1978 Ford Capri 3.1l - Solgt, Gikk fort 1991 Passat 1.8l, 1982 Golf mk1 1.5l - Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 23, 2008 Rapporter Share Skrevet April 23, 2008 Mener fast bestemt på at det er et lukket system. Er ihveertfall det på 240. Bare å skrue av å plugge det.. :) ang pedalene, så er jeg rimelig sikker på at dem passer om hverandre. Iom begge har hydraulisk clutch etc.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvolars Skrevet April 27, 2008 Rapporter Share Skrevet April 27, 2008 I følge delekatalogen på Bilia, så er det forskjelig delenummer på styreenhetene under hanskerummet på automat og manuel gir. Bare til orientering. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo940tic Skrevet April 27, 2008 Rapporter Share Skrevet April 27, 2008 du må koble sammen noen av ledningene som går til automaten for og få den til og starte med m90. siden når automaten står i gir skal ikke bilen starte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
headdead Skrevet April 30, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 30, 2008 Oi. kjekt å vite. Takker! Kassa er nå ute og som dere nevnte var det bare å løsne dekslet under bunnpanna mot girkassen, for så å skru av konverteren. Den var festa med 4 bolter og deretter var det bare å jokke og rikke på kassa til den løsna. Jeg har bestilt pilotlager hos volvo som jeg skal hente i morgen, så 1 mail blir skrudag. Da jeg tok ut kassa var det kun 1 ledning som gikk til kassa og den går opp til girspaken. Det er en to-polet ledning. Tror du/dere det bare er å koble de sammen, så starter den? Siter 1996 Volvo 945 2.3l FK - Girkassebytte 1987 Porsche 944 Turbo - Solgt, Gikk fortere 1990 Golf G60 BBM mk2 1.8l - Solgt, Gikk fort 1978 Ford Capri 3.1l - Solgt, Gikk fort 1991 Passat 1.8l, 1982 Golf mk1 1.5l - Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
headdead Skrevet April 30, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 30, 2008 Da har jeg idag vært på Volvo å fått kjøpt pilotlager og en tur til høggern hvor jeg fikk tak i pedalsett. Det eneste jeg mangler nå er clutchpumpa som skal sitte ved pedalen og slangen/røret som går mellom pumpene. Noen som vet hvor en får dette billig el? Eller som kanskje har dette liggendes? Ja det var sant, har sett at noen av dere der ute har fine detalj tegninger av de forskjellige systemene, deletegninger hvis det høres riktig ut. Noen som har deletegning over clutchpmpe systemet fra pedal til pumpa på girkassa. Så det hos volvo idag, men glemte å spørre om en utskrift. Siter 1996 Volvo 945 2.3l FK - Girkassebytte 1987 Porsche 944 Turbo - Solgt, Gikk fortere 1990 Golf G60 BBM mk2 1.8l - Solgt, Gikk fort 1978 Ford Capri 3.1l - Solgt, Gikk fort 1991 Passat 1.8l, 1982 Golf mk1 1.5l - Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.