Gå til innhold

Vekt foran/bak?

Ranger emnet


CumsteR

Anbefalte innlegg

Hvordan bør prosentfordelinga være på en framhjulstrekker, bakhjulstrekker og firehjulstrekk?

 

FWD 60/40

RWD 40/60

4WD xx/xx?

 

Bare synsinger jeg har kommet med der altså, men lurte på om noen her veit noe om det der?

 

Mvh EspenK

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La merke til at 1600 WRC bilene hadde 60/40 hvertfall, de er jo FWD. Og at diverse RWD biler i bakkeløp og sånn ligger på 40/60. Ligger vel et prosjekt her på bilforumet også med den fordeinga, ny Merce med 2.5 16V motor og masse snacks:)

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen skal brukes på svingete veier, bane, bakkeløp etc. Men hvis den skal brukes i konkuranser så bør det jo finnes litt feste å få i starter, og akselerasjon:) Og det er asfalt det er snakk om for det meste. Blir ikke snø, og veldig lite gruskjøring.

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg forstår det, er det jo fordelaktig og ha litt mer vekt på den akslingen du driver, da dette vil resultere i bedre grep :) Men som sagt, det kommer jo helt an på hvordan du vil bilen skal oppføre seg.

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg så langt unna racing-ekspert som det går ann å komme, men, elementær fysikk tilsier at en baktung bil vil ha en tendens til å slippe bakenden først i svinger, og en framovertung bil vil ha en tendens til å understyre. Så med mindre man kompenserer med større bak/fram-dekk, så vil en bil med 50/50 vektfordeling ha best kjøreegenskaper.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Men hva skjer når bilen ikke står stille da?

Du vinner ikke noe bakkeløp(feks) ved å stå stille på vekta med 50/50 balanse.

 

50/50 på vekta er kanskje ikke så ideelt under nedbremsing, eller under akselerasjon? Hva med vektforskyvning?

Det er nok mange ting som spiller inn her. Er sikkert en grunn til at bilprodusenter bruker masse ingeniører og hundrevis av timer med testing for å finne beste balanse. Og sikkert en grunn til at ikke alle biler har 50/50 vektbalanse.

Jeg trur ikke 50/50 er noe bra svar på spørsmålet. Jeg trur egentlig ikke det går ann i gi noe bra svar på dette på et nettforum heller :) Med mindre man har erfaringer med den bilen til akkurat det den skal brukes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MED FORBEHOLD OM AT JEG IKKE HAR PEILING PÅ OPPSETT AV LØPSBILER:

 

50/50 på vekta er kanskje ikke så ideelt under nedbremsing, eller under akselerasjon? Hva med vektforskyvning?

Ja, og skal du kjøre drag-racing så vil jeg jo tro at det er lurt å ha mest mulig av vekta over drivakslingen. Ellers så bør bilen helst oppføre seg mest mulig nøytral, derfor også lurt å sette opp understellet slikt at ikke bilen stuper framover ved nedbremsning.

 

Er sikkert en grunn til at bilprodusenter bruker masse ingeniører og hundrevis av timer med testing for å finne beste balanse.

Gjør de virkelig det? Virker for meg som om de utvikler ett karosseri og så putter de forskjellige motor/gear alternativer nedi og så får bilen den vektfordelingen motor/gear alternativet dikterer...

 

Nå har jeg heller ikke hevdet at 50/50 er optimalt. Bare at forholdet mellom grep og vekt over akslingene må være likt.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke 50/50 er så å si optimalt hvorfor er det da sånn at BMW alltid har etterstrebet dette.

 

Og hver gang de lanserer en ny modell så er lista for kjøreegenskaper lagt på på nytt,og noe alle andre bilprodusenter må strebe etter.

 

Kan jo nevne Audi som alltid får kritikk pga. for framtung bil og understyring.

 

Eldre Porsche sleit jo også med å ha for mye vekt bak,sef. en fordel ved aks. men slett ikke like morsomt når man nærmet seg grensene i sving. De har jo brukt 40 år på flytte motor lengre frem og prøvd å konstruert seg rundt problemet. Og 911 idag er jo et kvantesprang forbedret i forhold til de første modellene sef..

 

For meg virker det som en plass nært 50/50 gir mere enklere muligheter når man setter opp resten. Altså mindre avanserte løsninger for å kompensere for manglende egenskaper fra begynnelsen av pga. ujevn vektfordeling.

 

At en FWD bil blir nesten automatisk framtung sier seg i grunn selv. Man kan gjerne ikke sette motoren/girboks inni kupeen..

Men billigere å produsere det er de ;)

 

Blylodd i bagasjen er jo heller ikke noen ønskeløsning med tanke på totalvekt.

Selv om Porsche måtte fylle framfangeren på den gamle 911 turbo for å prøve å ikke levere en alt for livsfarlig bil til kundene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ett lite poeng med de BMW bilene, ja! Men til gjengjeld er eldre Porsche veldig baktunge også, de som herjer Gatebil på time attack eller hva det nå heter er vel to forholdsvis nye Porscher og en EVO som er bygd som banebil fra Japan? Og Porsche Carrera Cup går vel raskere rundt en bane en STCC..? Men bare fortsett å kom med argumenter for og imot!

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle 911 er selvmordsmaskin...for pingler. ;) Har man guts nok,så går de fort...bremser hardt,så kommer baken ut grunnet vekta,så gasser man (og holder den ut av svingen.) Slipper man,går vekta av bakhjulene og den berømte "slegga" gjør sitt inntog. Tør man derimot å holde greit pådrag,så hjelper motoren i å gi deg marktrykk på bakhjulene sammen med vektforskyvningen fra aksen, og da har man greit høy utgangshastighet. Med litt flaks og ferdigheter da så strekker man folk så mye ned ei strekke at de ikke kommer forbi i neste sving selv med "bedre" vektfordeling. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Porsche Carrera Cup går vel raskere rundt en bane en STCC..? Men bare fortsett å kom med argumenter for og imot!

 

Dem har rett over 100hk mer og er litt lettere enn S2000 bilene også ;)

 

Slik jeg har forstått det så det ca 50/50 som er tingen på FR. Dette på grunn av plasering av motor og drivhjul. På MR er det derrimot rundt 40/60, FF 60-65/40-35 og 4WD alt fra 40/60 - 60/40.

 

Dette er etter det jeg fikk forklart på grunn av grep i singer og nedbremsinger. For mye vekt foran gjør at du kjører rett ut i svingen og for mye vekt bak gjør at du ikke har grep fremme under akslerasjon (FF) og ræven liker å gå sin egen tur. I tillegg så må du ha vekt for å bremse. Porsche skal jo være veldig gode på dette pga vekten som ligger bak gjør at du får bra bremseeffekt på bakhjulene også. I tillegg så er Porschene veldig gode i regnværet i forhold til Aston Martins og Ferraris med sitt gode grep bak. I allefall i racing :)

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår