Gå til innhold

Oljeforbruk Avensis 1.8

Ranger emnet


Rollerburger

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2004 modell Avensis 1.8 som har gått snart 100.000 km, skal riktignok bytte den inn nå, men den siste tiden har jeg merket økt oljeforbruk på denne, faktisk måtte etterfylle 1.5l olje mellom 15.000km service...verkstedet har gitt meg beskjed om å følge med på dette, men sier at dette forbruket er innenfor "normalen". Andre som har erfaringer med dette? Har aldri hatt en bil før hvor jeg har måttet etterfylle olje mellom service.

 

Jeg har bestilt en ny D-4D 2.0 nå, er det oljeforbruk av betydning på disse også? Mener å ha hørt at serviceintervallene er på 30.000 på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

min bror har en 08 mod D-4D 2.0 kjørt 16000km (drosje)

han har fylt etter 2 liter!

Toyote sier intil 4 liter til første hovedservice er akseptabelt pga innkjøring av motoren!

synes dette er mye men så sier de faglærte!

har selv en 1.8 sol 84000km som bruker minimalt med olje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min d4d hadde kommet midt i mellom merkene på peilepinnen ved første oljeskift på 11000 (har ingen tro på å vente til 30k selv om toyota påstår dette...)

Mener å huske at bilen hadde olje opp til det øverste merket da jeg hentet den. såfall er det vel en halvliter som er brukt. (er vel 1 liter som skiller øvre fra nedre punkt på peilepinnen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min d4d hadde kommet midt i mellom merkene på peilepinnen ved første oljeskift på 11000 (har ingen tro på å vente til 30k selv om toyota påstår dette...)

Mener å huske at bilen hadde olje opp til det øverste merket da jeg hentet den. såfall er det vel en halvliter som er brukt. (er vel 1 liter som skiller øvre fra nedre punkt på peilepinnen?)

1.5 liter melleom min-max på peilepinnen (dieselbilene)

instruksjonsboka sier : Oljeforbruk: maks 1.0 liter olje pr 1000km.

dette høres utrolig mye ut selv om det er "maks".

har også hørt fra en som jobber på et toyota verksted at det har vært problemer med d4d motorene som har resultert i motorskifte på flere biler.

:driving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Jeg vet heldigvis utrolig lite om Avensis men husker det var mye skriverier om Celica mk7 og Avensis (mk1? (går den opp til 2004+?)) og de 1zz-fe motorene. F.eks Dessuten hender det jo av og til at det oppstår mekaniske feil som f.eks tendenser til unormalt høyt oljeforbruk på 1zz-fe(d) motorene.Da ble garantien økt til,ja hva var det? 180 000 km/7 år tror jeg det var,og min bil ble utbedret.

Kilde: http://www.tscnforum.no/viewtopic.php?p=35028

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Hei, jeg har en toyota avenensis 2003 mod, 1.8L bensin som har begynt å bruke endel olje. Jeg sjekker oljen mellom fylling av tank, for så å minske mulighet for motorhavari.

Men nu har den begynt å bruke en 1 liter på 1500-2000km kanskje mer. Jeg bruker full syntetisk for å få minst mulig slitasje på den, men det blir dyrt når den bruker så mye.

 

Men min bil har gått 275k som er endel enn det dere har. Så æ antar at den bruke normalt så mye, bare man har riktig olje i den(Ikke fullsyntetisk, siden den har lite viskositet). Skal gå over til 10W40 for å se om den bruker mindre da. Kan være at dem bruker så mye olje til vanlig? Jeg er selv en hobby mekaniker, men mener det kan være best fra 100k på avensis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår