Gå til innhold

Ulovlig senking


eks0s

Anbefalte innlegg

Har en w124 250D. den er senka så det holder i massevis. igrunn bare stilig det, ser jo bra ut på den bilen. men problemene kommer når jeg skal få skilt på bilen. har vært på naf og skulle ta hjulstillingskontroll, men de fant ut at camber vinkelen bake er så feil at det ikke er vits i å prøve å få bilen godkjent (lovlig). for mye utenfor lovlige verdier. dette fordi det ikke går ann å justere camber bake på w124.

 

noen som har erfaring anngående dette? dersom jeg ikke får svar ender dette med orginalfjærer og lite pen bil.

 

en evt mulighet er at jeg har fått mangellapp etter eu kontroll. på denne mangellappen fikk jeg ingen punkt anngående høyde/senking. men de sa ifra etter kontroll at dette ikke var sjekket (husker ikke hvorfor ikke). er det mulig å reise inn på samme verksted og vise bilen og punktene og så be om godkjenning? kreves det kun at punktene fra mangellappen er fikset? eller ligger det i register at hjulstilling ikke ble sjekket?

 

kunne lagt med bilde, men skjønner ikke hvordan jeg legger til.

 

beklager lengden.

Mercedes w124 250d 89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sette på orginal fjærer å så godkjenne den, sette på skilter, og dermed sette på senkefjørene igjen. Gjorde dette på min. Gikk helt finfint det

-Mercedes E320 Coupe `94 (Prosjekt/Bruksbil)

-Mercedes 200D Sedan `91 (Bruksbil)

-Mercedes E200 Sedan `93 (Delebil)

-Mercedes 300D Sedan `76 (Prosjekt)

-Mercedes 300DT Wagon `83 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe deg senkefjærer med godkjenningspapirer.

 

Hva er vitsen med godkjenningspapir når campern er så feil som den er da?

 

Skal man ha godkjent senkesett, må man ha tüv godkjente fjører + 4hjulskontroll der alle vinkle skal være grønne!!

 

Trangtilsynet skjønner ikke at det som regel er "ravgale" orginalt og at den faktisk kan bli bedere av å bli senket..

Så lenge dem ser noen røde tall, så blir det ikke godkjent.

 

Og heller ikke prøv og endre på tallene før du justerer(endre på datan) det sjekker dem opp med fabrikk spesifikasjonene.(ja, det er prøvd! det likte di svært dårlig)

 

Og spør du om di kan gi litt slingringsmon, så kan du selv tenke deg til svaret..

 

Skal selv prøve og godkjenne min 250D med senking, men jeg får ikke justert camber fram mer enn jeg har(er på max nå). Ikke noe vits og si at det ikke sliter dekk heller, får "det gjør det når det er røde tall" <- noe som ikke trenger å stemme..

 

du har egentlig 3 alternativ:

1. la bilen være orginal(noe som blir uaktuellt)

2. modifisere festene/vinklene sånn at det blir grønt(borre nye hull, større skiver osv)

3. få 3-4 mann til å vri og vende på hjulene til alt viser grønt og skrive ut.

 

Klarer du ikke det og det viser røde tall, får du ikke senkinga godkjent, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å IKKE senke bilen alt for mye det, så går det å ha 4-hjuls kontroll.

Så klart gjør de seg ekstra vankelig med fjærer uten tüv papirer.

Slik er det med andre feil også.

Har en en liten feil så kan de overse den, men er det gal feil de finner, så slår de hardt ned på alt annet småting også.

 

Hvor dum går det ann å bli???

Lage større hull!!!

Du skulle ikke hatt lappen hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å IKKE senke bilen alt for mye det, så går det å ha 4-hjuls kontroll.

Så klart gjør de seg ekstra vankelig med fjærer uten tüv papirer.

Slik er det med andre feil også.

Har en en liten feil så kan de overse den, men er det gal feil de finner, så slår de hardt ned på alt annet småting også.

 

Hvor dum går det ann å bli???

Lage større hull!!!

Du skulle ikke hatt lappen hvertfall.

 

Du har satt deg "skikkelig" inn i dette?

Har nettopp fått 2 stk fra vegvesnet på besøk på arbeid, nettopp for å snakke om dette temaet..

 

Holder ikke å "ikke senke bilen for mye" vet du, hvis det f.eks ikke er justering bak, og det viser rødt ! -ikke godkjent.

 

En liten feil di kan overse, kan muligens være caster(den skal være liten også). Er camber og spissing feil... -ikke godkjent

 

hvor dum jeg er, har ingenting med saken og gjøre. dessuten skjønte du ikke hva jeg mente. -> Det jeg mente med hull etc. var at på camber/caster vinkel, hvis du har en skikkelig senka bil og det viser rødt på max justering, så kan du, ved og fjerne boltene til topplageret, enkelt slipe ut hullene og lage dem større. Dette vil igjen føre til at du har "mer" og justere på!

Samtidig på f.eks camber justering på mercedes, som er på fremre foringer i brua, kan du lage deg egne skiver og sette på(som er noe større enn orginalt) ergo, mer justering..

 

Dette kun for å få et trangtilsyn til å godkjenne din senkede bil. Når det egentlig var mer enn godt nok, kun og justere på litt ekstra spissing, så den ikke sliter dekk.. Men da hadde jo bilen vært "livsfarlig".

 

Di to karene som var fra trondheims staute vegvesen sa også at di slo hardt ned på senking fordi 90% av alle kollisjoner/utforkjøringer var senkabiler(noe som sier mer om føreren enn om bilen, og forøverig ikke har noe med senkesett og gjøre) Dekk derimot er en vesentlig større rolle!

 

Det med lappen, hva har det med saken og gjøre? Skal du bli usaklig, fordi du ikke har fler "lure" svar? Skjerp deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du støpt hodet ditt med betong ettersom at du ikke forstår noe av det jeg sier eller?

 

Di menter sikkert JEG kunne slipe og lage større hull, refererer du da til vegvesnet? NEI, det mente jeg ikke.. Jeg sa, at hvis du har justert max, og det enda viser rødt, er det en mulighet for å "utvide" justeringsmulighetene dine..

 

Folk går på det? folk er dumme? Det er jo simpelten eneste utveien til å få et godkjent senkesett om man ikke kan justere mer da ! Og hvorfor skulle ikke vegvesnet godta det? Alt blir grønt, ingen tukling med tall eller noe.. Kun litt modifikasjoner.

 

Og det finnes jo topplagre på fjærer som har ekstra justeringsmuligheter(ikke orginalt nei) f.eks så jeg det på en s14a. Han hadde noen stag i toppen på fjæra/demperen som gjorde at den kunne justeres mer på..

 

NOW, do you get it?

(må vel begynne med teskje snart?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du skjerpe deg du drittsekk.

 

Nå må du komme med navnene på de 2 du ref. til.

 

Til en opplysning så kjenner jeg godt en slik person du ref. til.

 

Du har ingenting i et bilforum å gjøre.

 

Moderatorene bør ta seg av deg.

 

Drittsekk? Faen, er du 12år eller? Hadde jeg vært like usaklig som deg hadde jeg gått hjem og lagt meg!

 

Tror du jeg bryr meg om hva di to vegvesenfolka heter eller? Eneste jeg veit er at di kommer fra tr.heim..

 

Har jeg ingenting på et bilforum og gjøre? Det var bare et forslag, og jeg har ikke sagt at man skal borre store hull og ødelegge dempertårna, herregud, tenkt å bli så jævla surgris bare for at noen kommer med forslag! Jobber du i biltilynet selv eller? KUN der jeg har møtt likesinnede surgriser, som du fremstår som å være..

 

Og jeg veit av fler verksted som har slipt ut hullene littegrann, for å få justert det lille ekstra!! Og jeg jobber som bilmekaniker selv, og har sett det har blitt gjort.. Har ingenting og si på holdbarhet.. Tror du det blir filt ut mange meter eller? Det er snakk om ganske få millimeter her da..

 

Blir frustrert over sånne trangsynte idioter som deg, som skal kverulere på absolut den minste ting. Skaff deg et skikkelig liv, vær så snill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"modifisere festene/vinklene sånn at det blir grønt(borre nye hull, større skiver osv)"

 

Så du har IKKE sagt det!!!

Du må være en psyk fjortis som drømmer om å få lappen em noen år.

 

Det finnes deler som fikser slike problemer som også "Galte" skrev og postet linker.

 

Slik du vil at det skal gjøres, er farlig for den som gjør det (og ikke minst for andre).

INGEN MÅ FØLGE DITT EKSEMPEL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår