Gå til innhold

Golf 3 2.0l 8V med turbo!

Ranger emnet


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har funnet et Garrett turbo kit til 2.0l 8V Golf 3. Dette er et bolt-on kit med eneste modifikasjon; sveising av downpipe til resten av eksosen. Du får 78hk mer!

 

Skal kjøpe meg en prosjekt bil, men finner ingen billige GTI`er. Men har funnet en 2.0l 8V motor. Så lurer på om denne passer rett i en vanlig GL f.eks.? Hvis den gjør det, er det bare flott!

 

Men så lurer jeg på om det er forskjell på hvor ting er plassert og sånt i mottorommet? Med tanke på IC rør og fester til IC osv. Skal passe rett inn i en GTI, men gjør det det i en GL f.eks.? Altså, om bremsevæskebeholderen, kjølevæsketanken osv. står på de samme plassene i mottorrommet på en GTI og en GL? Om det er noe som kommer i veien? Er radiatorene like? Er litt surt hvis kit`et plutselig ikke blir bolt-on lenger når jeg skal montere det i en Golf GL med 2.0l 8V motor.

 

Håper noen har peiling på dette!

 

Det står at du får 188hk uten noen annen motormodifisering av det kit`et. Men har lest på forumet her at du må bytte dysene og diverse? Er det noe som ikke stemmer her?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du har sett på ebay i USA?

 

Da må du huske på at i USA har 2,0L motorene crossflow, dvs at eksos og innsug sitter på hver sin side av toppen, og ikke som på GTI'ene her til lands. Turbomanifolden er den samme, men intercooler rør er ikke like.

 

De Golfene her til lands med 2,0L vil nok ha alt likt under panseret, men GTI vil nok ha annet understell og større bremser (samme som VR6). Personlig hadde jeg ikke turt å kjøre med turbo uten skikkelige stempler, chip og dyser. Chip passer heller ikke fra USA modellen.

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fant det på Garrett sin hjemmeside. Men ser at det ligger på eBay også.

 

Pga av dette "crossflow" greiene så vil det ikke passa da altså...:(

 

Men vil 2.0l ha det likt under panseret som 1.4-/1.6-/1.8 GL og/eller diesel motoren?

 

Det følger med chip. Men hvorfor ville du ikke kjørt uten skikkelige stempler og dyser? Forklar! Kan ingenting her :)

 

Legger ut en link til Garrett sin side så andre får kikke litt:

 

TurboByGarrett.com - Garrett VW Turbo Kit

 

Skal ringe dem i dag og forhøre meg så godt det går. Er det noe annet jeg skal spørre om også? Vil de forstå "crossflow"? Hehe

 

Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittet vil passe, men rør fra intercooler til innsug må moddes eller lages på nytt. Chippen vil passe rent fysisk, men har feil program, da xflow er mer effektiv enn counterflow toppen. Stemplene i seg selv er gode nok, men gir alt for høy komp til at det funker skikkelig. Du bør ha stempler som gjør at du kan utnytte turbo-oppsettet skikkelig.

 

Kan være like greit å bare porte toppen og sette på kam og grenrør om du ikke skal ha mer effekt. !40 hk oppnår du da lett

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alt for lyst på turbo. :) Skal ikke gi opp enda. Men røret fra intercooler til innsug kan jeg jo i værstefall få ordnet selv. Og kan vel kjøpe en chip her i Norge da eller? Er det noen forskjell i motorrom (bortsett fra innsuget) på den amerikanske og norske 2.0l?

 

Skal ringe til en Garrett forhandler nå. Hater å snakke engelsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alt for lyst på turbo. :) Skal ikke gi opp enda. Men røret fra intercooler til innsug kan jeg jo i værstefall få ordnet selv. Og kan vel kjøpe en chip her i Norge da eller? Er det noen forskjell i motorrom (bortsett fra innsuget) på den amerikanske og norske 2.0l?

 

Skal ringe til en Garrett forhandler nå. Hater å snakke engelsk...

 

Eneste jeg vet om som kan lage slik chip du trenger er Flissundet og ES. De kan custom-mappe på rulle for deg. Det koster ca 10000,-

 

Motorrommet på xflow er ca likt med det du fikk på 100 hk Vento og Golf 1,6L 100hk. Ingen forskjeller på utformingen rent fysisk. Støtfangere osv er litt forskjellige på USA modellene og kan kreve litt tilpassing av intercooler infestingen

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg vet om som kan lage slik chip du trenger er Flissundet og ES. De kan custom-mappe på rulle for deg. Det koster ca 10000,-

 

Hva?! Uaktuelt...

 

Ringte til Tialsport idag. En forhandler av Garrett som spesialiserer seg på turbo på Audi og VW. De visste ingenting, og hadde ikke sett det kit`et før (?!). Men de var hjelpsomme og kontaktet Garrett for meg og fikk vite at ATP produserte kit`et. Sendte mail til de nå, og spurte om mye. Håper jeg får et godt og utfyllende svar. Og ikke bare "No".

 

Eventuellt, import av Golf? Er det aktuellt eller? Bare slenger det ut lissom...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hvordan går det men turbo kit? Vurderer det sammen på en vento gt :)

 

Har lagt det på is foreløpig. Grunnet ulik topp, chipp osv er det lettest å bare importere en 2.0L fra USA. Men koster litt å få skilter på. En bil som koster rundt 10 000 - 20 000 kr der, vil koste totalt 40 000 - 50 000 kr å få skilt på her i Norge. Så får du frakten i tillegg (regn med rundt 10 000 kr der). Selve Golf`ene kan du få rimelig "over there". Er engangsavgiften som dreper...

 

Får snart solgt Nissanen min. Så skal jeg se hva jeg begynner på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du kan finne chip i tyskland da. Fra HGP eller Rothe feks

http://www.rothe-motorsport.de/marken/vw/anrufen.html

 

Du kan sikkert bruke ic rør i selve motorrommet fra feks G60 om gasspjeld sitter på førersiden.

 

Alternativt kan du jo få tak i en 16v motor, og flytte toppen over, sammen med reimhjul osv. Da har du lav komp passende for turbo.

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska no prøve å få til noe nå i sommer på min vento gt bare for moro skyld :)

 

Men tåler vel ikke mer en 0,4-0,5bar overtrykk..?

 

Vet om folk som har bremset 507 hk på denne innmaten, alt orginalt untatt ARP bolter på rådene, og 16v topp selsagt, for å få ned kompresjonen. Tror ladetrykket var 22 psi, dvs 1,5 bar

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår