Gå til innhold

Kasse til 6x9?

Ranger emnet


MediaSUV

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde å søke på forumet, men fant ingenting om kasser til 6x9 (kanskje fordi 6x9 er et for lite uttrykk å søke på?). Fins det noen beskrivelser/arbeidstegninger til sånne kasser noe sted? Jeg skal lage en lang kasse, delt i to rom, som går på tvers av bagasjerommet i en Oldsmobile Starfire. Jeg har jo sett kjøpekassene, men jeg vil ha noe som dekker hele bakplaten, for den originale dekkplaten av plast var pinneved da jeg kjøpte bilen. Er det bare å lage kassen så stor som det er plass til, og ferdig med det? Jeg vil gjerne ha mest mulig bass, med litt flaks slipper jeg da å ha sub i bilen. Foran har jeg Pioneers gamle tune-up-høyttalere, som er fra omtrent den tiden bilen er fra (1978). Jeg husker de fantes en stund før jeg selv fikk lappen, i 1986. Små, svarte sigarettesker, og de ser ganske kule ut! :)

 

Forslag tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange/de fleste bilelementer (unntatt de fleste subwooferne) er ikke designet for å spille i kasser. De må ofte ha en dør eller et bagasjerom med litt størrelse for å gjengi skikkelig bass.

 

Sjekk om elementene du har/vil ha, egner seg i kasse. Det er relatert til Q-verdien til elementet, ikke alltid er like lett å finne...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne nøyaktig kasse størrelse, så må vi vite ts parametrene til høyttaleren...

 

6x9 er laget for å sitte i hatthylle, og da har den jo hele bagasjerommet som kasse, så du trenger en så stor kasse som mulig. Som eksempel kan jeg nevne at jbl t595 decade skal ha 55 liter pr.stk i reflekskasse... Jeg ville prøvd med en kasse på 80 liter delt i to... åssen høyttalere er det du skal ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde kanskje sagt litt om ambisjonene til prosjektet! Det er bare så fruen har lyd i bilen, noe hifi er uansett ikke nødvendig. Hvor mye plass det blir igjen i bagasjerommet er like viktig som lyden! Men jeg vil gjøre mest ut av det så jeg ikke får noia når jeg selv kjører bilen. Jeg har liggende et par GAS Alpha 6924 som jeg tenkte å bruke, hele bilprosjektets øverste kostnadsgrense er uansett overskreddet, så jeg må nok klare meg med det jeg har liggende. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
Er det bare å lage kassen så stor som det er plass til, og ferdig med det?
Ja. Lag kassen så pen du greier, men ikke tett den innvendig i skjøtene slik man egentlig skal med lukkede kasser. Så får elementet litt mer lufting enn en hermetisk (og kanskje litt for liten) kasse. Kjør på.

 

Har et par Pioneer tune-up diskanter liggende på hylla ved siden av meg her nå jeg også... :D fant de loppis ifjor og slo seff til! Nostalgi ja, TS-M2. ;)

Neste prioritet på lista da må være å bytte ut den kondensatoren inni sigaresken, er nok litt uggen i funksjonen etter 25 år eller hva det nå er. 40 milliFarad. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, fikk helt gåsehud når jeg fant den Pioneer-posen i en kasse under et bord... en gammel kabelfjernbetjening, noen originalkabler og en GM-forsterker ble også med for en 50-lapp. Prøver å få tak i noe gammelt Pioneer jeg mangler ennå, noe jeg definitivt ikke er alene om på eBay nei...

 

Burde skjønt tråden var litt gammel når jeg så forrige innlegget ditt ja, men svaret mitt er vel såpass universelt så det får gå. Starfire'en lever ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det funnet kunne jeg gjerne kaldkvelt iallfall en tremenning, eller noe sånt for! ;) En kompis av meg hadde det råeste anlegget på den tiden - kassettspiller, forforsterker og effektforsterker hver for seg, med tuneups på dashbordet, coaxhøyttalere bak (de der med et spredertårn som ser ut som kjøleribber) og 6x9 i dørene. Dødskult den gang!

 

Og ja takk, Starfiren lever. I øyeblikket på kunstig åndedrett (midt i et skifte av toppakninger), men ellers bare bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår