Gå til innhold

Bytte drivknute på Corolla 1.3 '92 mod.

Ranger emnet

Bassmus

Anbefalte innlegg

Hei.

Den høyre drivknuta foran på min Toyota Corolla 1.3 '92 modell må byttes, og jeg er lite sugen på å betale en formue for at et verksted skal gjøre det. Jeg har skrudd noe på bilen før - skifta bremseklosser foran på bilen i går bl.a.

Er det vanskelig å skifte drivknuta på egenhånd? Jeg titta på det i går, og fra mitt ståsted virket det som om drivakselen bare var tredd inn i drivknuta, og at jeg måtte løsne "hjuloppheng og det" (er ikke så stor på faguttrykk når det gjelder bil:)) for å få løs drivknuta. Og at det deretter bare er å tre den nye drivknuta inn på drivakselen og skru på plass "hjuloppheng og det". Er det i grove trekk mer avansert enn dette? Er det noen feller å gå i når man skal gjøre en sånn jobb?

Har lagt ved noen bilder av hjulopphenget på bilen, etter at jeg har plukket av kaliperet og bremseskiva.

På forhånd takk for hjelpa!

14042008086_thumb.jpg

14042008087_thumb.jpg

14042008088_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du skru av mutteren i senter av navet for å løsne drivleddet.

Så skrur du ut de 2 skruene som står i bunnen av støtdemperen.

Så drar du drivleddet ut av spindelen slik at drivakslingen kun står i girkassen.

Så må du ta av gummimansjetten på drivleddet og tørke vekk mest mulig gris inni der.

Også vrir du drivleddet slik at du kommer til den ringen som står på akslingen, så skal du holde igjen akslingen så den ikke går ut av girkassen samtidig som du slår drivleddet av akslingen.

Då er det greit med en liten slegge til å slå med også skal du slå på den ringen inni drivleddet.

Hvis ikke du får det av då så kan du kappe i filler det gamle drivleddet med vinkelkutter men då må du være forsiktig så du ikke skader akslingen.

Og når du skal montere sammen igjen så må du huske å sette den nye gummi mansjetten på akslingen FØR du setter på det nye leddet og fylle det nye leddet skikkelig med gris hvis det ikke er ferdig smurt.

Også bare banker du det nye leddet forsiktig innpå akslingen uten å skade gjengene.

Så er det bare til å skru sammen igjen.

Håper dette hjalp deg ;)

The One And Only

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for svar!

hart: Mm, så tips om det i en guide en annen vei (for en VW Passat). Ikke så dumt. Bare lot kaliperet henge og slenge når jeg bytta bremseklosser. Sikkert ikke så smart i lengda.. :)

Turbodevil: Takk for smørbrødliste!! :) Men noen spørsmål: Er det de to store boltene rett over mansjetten du sikter til? Og kommer navet til å falle ut og ned slik at jeg kan ta drivknuta rett ut av navet når de to boltene er tatt ut? Sitter forøvrig drivakselen "godt fast" inni girkassa? Tenker på det å holde igjen drivakselen når jeg skal dunke løs drivknuta. Er det lett for at den kan "falle ut" av girkassa, hvis man ikke er obs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal klare og holde akslingen igjen med en hånd mens du slår med den andre.. og hvis akslingen skulle komme ut av kassen så må du etterfylle olje(hvis det er mye som renner ut).

Og du trenger ikke å bytte noe klips eller noe sånn.

Navet faller ikke ut, det er presset fast i hjullageret.

Men skru ut de to boltene som står over akslingen også skal du klare å lirke akslingen ut av navet med å svinge litt på spindelen og være litt hardhent..

The One And Only

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Var ikke poenget med å holde igjen drivakselen nettopp det at akselen ikke skulle dette ut av girkassa? :wonder:

Joda, men du må ikke glemme at når bilen gynger opp og ned så blir det litt vandring i leddene på drivakselen.. Universalleddene er designet slik at de tillater litt vandring. Om de ikke hadde gjort det, som på en mellomaksel, så ville akseltappen måtte ha glidd rett inn og ut av differensialen og sannsynligvis slitt mer på oljetetninga der. Derfor sitter de "låst" fast som de er med et klips.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider