Gå til innhold

Sprek stasjonsvogn til 100 000, nå 40k

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å kjøpe turbodiesel nå.

Har sett litt på Audi A6 2.5TDI med 140 hk, regner med at de går rimelig greit. Eneste er at de overskrider budsjettet mitt med en del. Finnes det noe alternativ til disse til under 100 000?

Opel Kadett GT 1985 - Død :(

Opel Astra 1.6 1995 - Solgt :D

1988 Honda Accord 2.0 EX - bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

2.5TDI rekker femmern er en fin motor det, dog priset godt som du selv sier.

 

Hvilke tanker har du om TDI kontra bensin? Ut ifra VAG produkter

kan man jo få en mer driftssikkert 1.9TDI med litt futt kontra en

ras-utsatt 2.5 V6 TDI i enkelte modeller.

 

Med SAAB så tenkte jeg 9-5 estate (evt 9000 kombi - for det får

man vel?). Nå er jeg ikke sikkert da, men 1.8t eller T skiller

seg vel fra 2.0T med annen vei og map. Men igjen er det kanskje

greit med noe som bare er å ta ut med en gang?

 

Ellers holder vel de fleste VAG og SAAB motorer jeg vet om med

chip, tror det er mer generelt vedlikehold og bruk som betyr noe.

Iallefall VAG er jo generelt godt dimensjonert i drivverket.

 

Ellers er jo en tanke hvordan en 1.8T med høy km og mye

dippedutter som trengs å byttes er effektmessig kontra en suge-V6

som ikke har så mye fancy sensorer, ventiler etc. Er ikke sikker

på at de ekstra trimmede hk til 190~195hk 1.8T gir er der så mye

mer, og dermed får du jo lavere driftskostnader og...

 

Ikke vet jeg, men det finnes sikkert fler ok stasjonsvogner på

markedet. Og jeg tror du har fått mye bra tips til modeller iaff!

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EyeLid:Hei og takk for et utfyllende og godt svar. Du sier noe her som jeg ikke har tenkt på, og det er driftskostnadene og slitasjen på den 1.8 Turboen. Og som du sier er det fare for en del slitasje når det er såpass mye effekt i en så liten motor.

Dette gjelder vel Subaru Legacyen også?

 

Angående den 2.6 V6en til Audi, er ikke den veldig slakk og dårlig satt sammen? De jeg har snakket med sier at den er slakk, og at det er mye feil med de. Og det samme gjelder 2.8 literen til Audi.

 

Ellers så har jeg også tenkt på Saab og Volvo. Men de litt sprekere versjonene koster en del mer enn budsjettet mitt, både når det gjelder bensin og diesel.

 

kesol: Omega har vel langt i fra samme kjørekomforten som Audi, men er oppe til vurdering. Men antageligvis hvis jeg kjøper Omega blir det 2.5 V6 eller MV6.

Opel Kadett GT 1985 - Død :(

Opel Astra 1.6 1995 - Solgt :D

1988 Honda Accord 2.0 EX - bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde ikke vært feil med en 960 3.0 24V! Men usikker på om du får de som stasjonsvogn.

 

Noen som har noen kommentarer om disse bilene?

Volvo 850 T5 - Som sagt liker jeg disse, men hvordan er de ifh. til de andre på listen?

 

Audi S4/6 - Vet at det er stor sjanse for at disse er raukjørt,

er det mulig å finne et bra eksemplar til denne prisen?

 

Audi 200 - Mulig å finne et bra eksemplar av 2.2L med 220 hk?

 

Volvo V70 - Finnes det spreke V70'er til under 100 000?

 

Volkswagen Passat VR6 - Visste ikke at disse fantes fram til i morges, bra biler?

Opel Kadett GT 1985 - Død :(

Opel Astra 1.6 1995 - Solgt :D

1988 Honda Accord 2.0 EX - bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EyeLid:Hei og takk for et utfyllende og godt svar. Du sier noe her som jeg ikke har tenkt på, og det er driftskostnadene og slitasjen på den 1.8 Turboen. Og som du sier er det fare for en del slitasje når det er såpass mye effekt i en så liten motor.

Dette gjelder vel Subaru Legacyen også?

 

 

Motoren i Legacyen er vel mye av det samme som sitter i nyere Impreza Turbo/WRX/STI så det er nok ikke noe verre enn mange av de andre motorene som er nevnt her.

- 1989 Mitsubishi Galant 2.0 GLSi 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EyeLid:Du sier noe her som jeg ikke har tenkt på, og det er driftskostnadene og slitasjen på den 1.8 Turboen.

 

Angående den 2.6 V6en til Audi, er ikke den veldig slakk og dårlig satt sammen? De jeg har snakket med sier at den er slakk, og at det er mye feil med de. Og det samme gjelder 2.8 literen til Audi.

 

Effektmessig holder innmaten i 1.8T til 320 eller 340hk avhengig

av utgave - så det er ikke slitasje jeg prøver å poengtere. Men

en sugemotor er jo av enklere karakter enn en turbomotor, ift rør,

slanger, følere, ventiler osv. Det sies jo at 20% av 1.8T motorene

kommer med defekt luftmassemåler fra fabrikk, noe som og er

tydelig blant de litt eldre bilene som ofte må bytte denne.

Forskjellen mellom en original og en chiptrimmet motor med defekt

LMM blir jo da stor! Gitt en 1.8T vs en V6er vil jo begge ha

bruksslitasje etterhvert, men tror det er mye fler småtteriting

som KAN være feilkilder på 1.8Ten.

 

Har en kompis som er Audi mekaniker, fikk ingen god deal på

jobben så dro og handlet en 9-5 vare. Husker ikke om den var

1.8T eller 2.0t, men den fikk en runde BSR og går helt greit.

Min erfaring er vel at nyere stasjonsvogner enn 95 og det å gå

godt "krever" endel, og jeg ville heller fokusert på noe som

gikk passelig, til en rimelig penge, og som er sikker. Ut ifra

han kompisen så var det å kjøpe skiver hos Opel, byttet noe dekk

og støtdempere og det var det (Skal sies toppakningen måtte tas

etter BSR PPC trim), han nevnte vel påkost på 12000kr på bil på

10 000km - 110 000km kjørt ;)

 

 

 

edit: her f.eks.! Prut ned 8000kr, så har du en ok-grom bil, med

papirer, til 10 000kr over hva du planla. Så får du heller ta

hjul, senk og trim etterhvert.

FINN bil - Norges største bilmarked. Søk etter biler, motorsykler eller bildeler.

 

 

Vil og bare skyte inn at mye av min tankegang baserer seg på de

tankene jeg gjør etter å ha jobbet hos Møller/Skoda et par år nå.

Alt moro frister, men moro til spare-pris betyr somregel mer

utlegg enn det som er gledelig... Bedre med noe fornuftig OG noe

som man kan kose seg med og som kan stå på stedet hvil et par mnd

om det trengs.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må motvillig si meg enig med deg EyeLid! Og har sansen for de

9-5ene der, ganske tøffe i tillegg at de er praktiske.

Med hjelp fra BSR kan det der bli en ganske fet bil. Akkurat nå

står den øverst på listen, og regner med at de har sunket enda mer

i pris når jeg skal kjøpe. Så at de også hadde dobbelt eksosrør hos BSR, altså et på hver side, hvordan er det å montere et slikt?

 

Har sett på V40 T4 også ja, men synes interiøret er utrolig kjedeligg. Grå plast overalt. Men kommer jeg over et fint eksemplar skal man ikke se bort fra at jeg tar meg en titt.

Opel Kadett GT 1985 - Død :(

Opel Astra 1.6 1995 - Solgt :D

1988 Honda Accord 2.0 EX - bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine erfaringer er at det er rettn og slettn en god bil, er masse kjøre komfort, gode seter, mye utstyr, minimalt med feil, bruker litt mye bensin, men den er chippet til 240hk.flytter seg bra, utrolig artig å kjøre. men vist du vil ha et billigere alternativ så kan du jo velge en 2,0 turbo, er vel 163 hk, er ikke så dyre. T4'a er 1,9.

volvo v40 T4 2000

 

x opel astra 1,6 8v 1992,

 

x toyota carina II 1,8 GLI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår