Gå til innhold

Lotus!

Ranger emnet


torslett

Anbefalte innlegg

Kom kjørende hjem fra jobb og fikk øye på denne... Ikke noe man ser hver dag akkurat.. Bilen ble sett i Sykkylven ca 3 mil fra ålesund.

 

Bilde032.jpg

 

Bilde031.jpg

 

Bilde030.jpg

 

Lotus Omega med 3.6 Turbo med 377hk orginalt om jeg ikke husker hel feil..?

 

Noen som vet noe om den ? GROM bil iallefall!

Mvh

Tor-Erik Slettvold

_______________

VW Passat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg skuffet. Trodde du hadde bilder av en Elise, så kommer du her med en opel...

 

 

PS: Det er vel vanlig høflighet å sladde skiltene på andre sine biler når man legger ut bilder?

What'a? Er jo mye kjekkere bil dette enn en Elise! Har du sett en Elise in real life? Det er bare en knøttliten bil som ikke egner seg til så mye.. Omegaen derimot kan man dra på langtur om man vil, med bagasje..

 

aldrig visst at det kunne være en lotus :/

stygg bil , MEN sinnsykt kult at det ikke er vanlig opel :D

 

 

så det var en styggt mektig bil :)

Stygg nei? Okej da, kanskje ikke akkurat pen, men ikke stygg... Spessiel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What'a? Er jo mye kjekkere bil dette enn en Elise! Har du sett en Elise in real life? Det er bare en knøttliten bil som ikke egner seg til så mye.. Omegaen derimot kan man dra på langtur om man vil, med bagasje..

..

 

Ja, jeg er klar over hvor liten den er. Det er jo det som gjør den sportslig! Elise R er en av drømmebilene mine. Like mye hester som i min bil, men 300kg lettere og kjøreegenskaper ingen ferrari kan drømme om! Klart, så snart jeg setter meg inn minker vektfordelen betraktelig.

 

Hvorfor heter denne egentlig Lotus? Noen som har lyst å gi en historielære? Lotus som i den britiske sportsbilprodusenten? Den har jo Opel-logoen, og ikke Vauxhall engang som selges i UK.

 

Tviler ikke på at den er artig å kjøre, men det er jo bare en vanlig personbil med ekstra futt under panseret ;) Eller hva? Belær meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke trodd de kunne bruke Lotus-navnet på sine biler av den grunn. Eller om hverandre i det hele tatt. Lamborghini A4 TDI? VW Carrera S? Ble bilen bygget av Lotus på bestilling av Opel, med Opel sitt karosseri? Jeg får ta et søk på Wikipedia skjønner jeg, selv om ikke alt som står der er god fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotus Carlton

From Wikipedia, the free encyclopedia

 

The Lotus Carlton (in mainland Europe, the Lotus Omega) was a Vauxhall Carlton saloon upgraded by Lotus Cars to be a 177 mph (285 kph) sports car. Like all Lotus vehicles, it was given a type designation — Type 104 in this case. The external differences were minimal to the five seater with only the rear spoiler, air intakes on the bonnet, Lotus badges on the front wings and bootlid, and considerably wider wheel arches telling it apart from any other Carlton. The car was only sold in one colour, a shade of British racing green called Imperial Green, a very dark green that in anything but direct light appears black. Lotus' modifications included an upgraded engine, which was stroked from the standard Vauxhall 2969 cc 24v straight six unit, used in the GSi, to a capacity of 3615 cc. Lotus then added twin Garrett T25 turbochargers to give 382 hp (281 kW). A six-speed manual ZF transmission from a Chevrolet Corvette ZR-1 was used to transfer this power to the rear wheels. The car was capable of 0-60 mph in 5.2 seconds and had 12.5 in (330 mm) AP ventilated disc brakes with racing calipers all round.

 

Production of the Lotus Carlton began in 1990, four years after the original Carlton went on sale. General Motors (the parent company of Vauxhall, Opel and - at the time - Lotus) had hoped to build 1,100 cars in total, but due to the recession of the early 1990s, the £48,000 cars were not selling as well as anticipated and production at Lotus was halted in December 1992. Only 950 cars were completed: 320 Carltons and 630 Omegas, 150 short of the original target.

 

Lotus Carlton

Manufacturer General Motors

Also called Opel Lotus Omega

Production 1990–1992

Predecessor Lotus Cortina

Class Sports car

Body style(s) 4-door saloon

Platform FR V-body

Engine(s) 3.6 L C36GET I6

Transmission(s) 6-speed ZF manual

Related Opel Omega

Vauxhall Carlton

 

 

Performance and Comparisons

Specifications[1]

 

Top speed - 175+ mph (281+ km/h)

Peak power - 382 hp (281 kW) @ 5200 rpm

Acceleration - 0-60 mph: 4.9 sec., 0-100 mph: 11.5 sec./0-100 km/h: 5,2 sec., 0-160 km/h: 11,5 sec.

Peak torque - 419 ft·lbf / 568 N·m @ 4200

Engine displacement - 3615 cc

Engine type - Twin turbocharged straight six-cylinder

Configuration - Front-engined, rear-wheel drive

Transmission - Six-speed ZF manual

Weight - 3666 lbs (1663 kg)

Production - 950 units

Price - £48,000

Performance Comparisons

 

1989-1994 Alpina B10 BiTurbo - 360 hp 0-60 mph - 5.6 s. Top speed: 182 mph (291 km/h)

1989-1995 BMW M5 E34 - 315/340 hp 0-60 mph - 6.3 / 5.9 s. Top speed (electronically limited): 155 mph (250 km/h)

1991-1995 Mercedes-Benz 500 E W124 - 326 hp 0-60 mph - 6.2 sec. Top speed (electronically limited): 155 mph (250 km/h)

 

 

Lotus Carlton - Wikipedia, the free encyclopedia

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår