Gå til innhold

Runflat eller ikke?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg må etter hvert skifte (for)dekkene på min Cooper. For øyeblikket har jeg Dunlop runflats.

 

Jeg vet at mange bytter til vanlige, ikke-runflat dekk så fort de får muligheten. Men jeg er litt skeptisk til å kjøre med vanlige dekk, så lenge det ikke er plass til reservedekk.

 

Er det noen som har synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er diskutert utallige ganger på mini2.com.

Har sett deg innom der. Stemmer det? :)

 

Jeg skal selv kvitte meg med runflats på alle 4 sommerdekkene.

Gleder meg. Hører at bilen blir mye bedre å kjøre.

 

Føler jo en viss usikkerhet om jeg skulle punktere, men hvor ofte gjør man egentlig det? Evt kan man kjøpe sånn mobility kit med skum, men etter hva jeg leste i bladet Motor for noen uker siden, var at dette var falsk trygghet, så jeg tror ikke jeg gidd kjøpe det hvertfall. Får bare ringe til NAF og bli taua om jeg er uheldig.

 

Men du som har Cooper kan vel kjøpe sånn "tulle" step hjul? Er det ikke sånn at de har plass til det?

 

Gleder meg til å bli kvitt RF dekkene. Har 17" Pirelli RF på nå, og synes de er dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nye sommer dekk nå, og spurte etter "run flat" dekk. Jeg ble frarådet og kjøpe dette pga mindre komfort og de var en god del dyrere. Jeg kjøpte "vanlige" dekk for hvor ofte punkterer vi nå til dags?! Har et sånt mobility kit med skum og kompressor. Og som Senshi sier så er NAF aldri lengre borte en en telefon samtale;)

- 2008 VW Passat 4-Motion

- 1999 Suzuki GSX-600R

(X) 2002 Mini Cooper S Hartge MRS

(X)1990 Audi 90 20v quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er diskutert utallige ganger på mini2.com.

Har sett deg innom der. Stemmer det? :)

 

Jepp, that's me :-)

 

Lurte bare litt på hva norske mini-eiere sverger til. Er jo ofte litt andre forhold her til lands enn ellers i Europa.

 

Men du som har Cooper kan vel kjøpe sånn "tulle" step hjul? Er det ikke sånn at de har plass til det?

 

Hva er det? Har lest noe et eller annet sted om at man kan montere hjulholder under på cooper. Er det det du tenker på? Vet du om dette i så fall er standard MINI-deler?

 

Har ellers merket meg at fordekkene mine nærmer seg faretruende minimumsgrensen etter 23.000 km. Er det normalt? Tror nok ikke forrige eier har rotert dekkene, for bakhjulene ser fortsatt omtrent nye ut!

 

Så lurer også på om jeg skal beholde bakdekkene (og sette dem foran, bør alltid ha best dekk bak for å hindre overstyring ved vannplaning), eller om jeg skal skifte alle fire dekkene. Så mange spørsmål....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det? Har lest noe et eller annet sted om at man kan montere hjulholder under på cooper. Er det det du tenker på? Vet du om dette i så fall er standard MINI-deler?

 

Kan være det er under bilen. Har ikke sjekket, da det var uaktuelt på Cooper S, pga batteri & eksosen står i veien. Se på denne siden. Tror det er dette du trenger. Det står det delenr etc.

 

Har ellers merket meg at fordekkene mine nærmer seg faretruende minimumsgrensen etter 23.000 km. Er det normalt? Tror nok ikke forrige eier har rotert dekkene, for bakhjulene ser fortsatt omtrent nye ut!

 

Så lurer også på om jeg skal beholde bakdekkene (og sette dem foran, bør alltid ha best dekk bak for å hindre overstyring ved vannplaning), eller om jeg skal skifte alle fire dekkene. Så mange spørsmål....

 

Er det ikke normalt å rotere på dekkene da? Bilen min har rullet ca 35000 km på dekkene, og nå er alle ganske slitt. Roterer hver gang jeg bytter fra vinter til sommer dekk.

 

Skulle vel funke å beholde de 2 bakdekkene. Om de skal stå foran eller bak er et evig spørsmål. Noen sier de beste skal være foran og noen mener bak. Personlig har jeg de beste alltid foran pga mindre fare for vannplaning. Liker at bilen overstyrer litt når jeg vil den skal det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michelin USA har laget en meget overbevisende demonstrasjonsvideo av hvorfor man alltid bør ha de beste dekkene bak. Finner dessverre ikke linken nå, men denne artikkelen:

 

Tire Tech Information - Where to Install New Pairs of Tires?

 

...forklarer det samme.

 

Kort fortalt: Hvis bakhulene begynner å vannplane før forhulene (noe som vil skje hvis de beste dekkene er foran) vil resultatet bli kraftig overstyring (bakenden vil begynne å "vandre", mens forhjulene fortsatt griper).

 

Poenget er at overstyring er mye vanskeligere å kontrollere enn understyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg byttet fra stock Dunlop RF til Toyo Proxes T1R i fjor sommer. En utrolig forandring i høye hastigheter, men sideveggene er veldig mye mykere, og det merkes spesielt i krappe svinger. Toyo-dekkene er også mye bedre på vått føre. Men jeg kommer ikke til å kjøpe de igjen pga de dårligere svingeegenskapene. Men kommer heller ikke til å kjøpe runflats igjen. Pirelli PZero Nero neste gang tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår