Gå til innhold

åpen eller lukket basskasse?

Ranger emnet


Lindborg

Anbefalte innlegg

jeg lurer på om det er noen som vet om det blir best lyd med lukket eller åpen basskasse? eller om jeg bør ha basseren med fronten inn i kassen? jeg har en 12" dynabel basser (4 ohm impedance, 800w rms, 1600w max power) og en kasse på 35 liter.

Lindborg

 

 

Audi TT 2.0l TFSI 2008 mod

VW Passat stv 2006 mod 2.0l 4-Motion Highline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lindborg!

 

Valget av åpen eller lukket kasse avhenger av en del ting, men la oss først definere den overfladiske forskjellen. En åpen kasse, også kalt bassreflex, vil spille høyere og dypere enn en lukket kasse. En lukket kasse vil derimot spille lavere, og ha en frekvenstopp høyere opp i frekvensregisteret. Dermed trenger man i utgangspunktet en større forsterker på et element i en lukket kasse, men kontrollen blir desto "bedre".

 

Om man skal sette elementet i lukket eller åpen kasse er smak og behag ettersom hva man liker.. MEN også hva som er best egnet til elementet.

 

Hva slags element har du? Jeg kan sette opp noen frekvensgrafer for deg hvis du opplyser om det.. Men jeg vil tro i at en så liten kasse, så vil lukket løsning være best.

 

Mvh. Håvard Herberg

Hyundai Coupe FX 2,0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer på om det er noen som vet om det blir best lyd med lukket eller åpen basskasse? eller om jeg bør ha basseren med fronten inn i kassen? jeg har en 12" dynabel basser (4 ohm impedance, 800w rms, 1600w max power) og en kasse på 35 liter.

 

Er det det monster elementet til Dynabel du har så vil jeg anbefale deg å bygge en portet kasse til det om det er et multimagnet element så bør du velge selv.

En sikkelig Lukket-kasse gir bedre kontroll over elementet, mens en portet kasse gir bedre lydtrykk og kan gi mer dyp-bass, men elementet kan bli litt vanskligere å kontrollere. Men tå å sjekk ut hva elementet ditt heter også ta en titt Her så får du forslag til kasser både lukket og porta.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, jeg har multimagnet basser. men på den synes jeg det sto 800w men fant ikke den typen på den lista på eltek. er det jeg som tar feil eller sto den ikke oppført på lista? men regner med at jeg går for bassreflex kasse da.

tusen takk ihvertfall.

Lindborg

 

 

Audi TT 2.0l TFSI 2008 mod

VW Passat stv 2006 mod 2.0l 4-Motion Highline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den han mener er nok en båndpass kasse. dette bil spille høyere enn begge deler, men kun på en begrenset frekvens.

 

Lyden vil nok ikke bli så god, men høy. Og det er veldig viktig at målene er riktige. Vanligst å sette slike kasser i sedaner som BMW, der det er vanskelig å få basstrykk.

Elsker bilførere som tro bilen er homofil og kjører den opp i rævva på min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sku bygge ei bassreflekskasse på 35L en gang...ble vell rundt 33-34 til slutt 12" altså.. ..og den kassa gjør susen for sub elementer..jevla bra trykk og dypbass.... jeg ville uansett gått for bassrefleks da men.. ville bygd sjøl og hive i litt dempematrial og sånt vertfall..slepper den "klangen" i kassen fks..

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår