Gå til innhold

Trimming av 1.7 td 1996 modell.

Ranger emnet


Power 68

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...

Da er følgende trimming gjort. Justert på mere dieselmengde, påsatt sportsluftfilter og påskrudd mere turbotrykk..

 

Kommende uke har jeg avtale på et dieselelektrisk verksted. Da blir det vurdert å forandre timingen på dieselpumpa (innsprutningstidspunktet). Kanskje blir timinga forandret til 3 grader før øvre dødpunkt i kompressjonstakten... Samtidig blir det vurdert å sette på større dyser..Hvis dette har noe for seg.

 

Men jøss. Med de modifikasjonene jeg allerede har gjort ble det en helt annen bil å kjøre med. Dra mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
hvis du driver å diller med dette selv, så vær jævlig forsiktig slik at ikke bilen går for magert. dieselbil skal ryke litt sort når du gir turtall.

 

De endringer jeg har gjort selv er å justere opp dieselmengden på dieselpumpa og sette på en manuell boostcontroller for å justere opp turbotrykket. Hvis turbotrykkmåleren er riktig kjører jeg med et turbotrykk på 1.7 bar.

 

Fintuningen har jeg fått utført på et dieselelektrisk verksted. De har endret på innprutningstiminga på dieselpumpa. Nå er timingen på 0.58. Tidligere i denne tråden har jeg vært inne på den hvite ringen som ligger under membranen på dieselpumpa. Den hvite ringen er ikke fjernet, men det er justert slik at dieseltilførselen ikke blir kuttet når turbotrykket blir bygget opp. Det ryker svart når jeg drar på ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
  • 2 months later...

min er en izuzu sak me rød turbo skrift på toppdekslet, leste tiliere tråder at opel sine motorer ikke er holdbare iforhold til izuzu. min er gått snart 430 000 km å er ingen rare lyder,olje eller vann forbruk så disse motorene må være skuddsikkre saker:D

 

Hadde forresten timinga av diesel pumpa mye å si på effekt?

Har kun justert opp diesel mengden og turbotrykk på min å synes det ble en sinnsyk forskjell:D

Endret av vectradieselgutt

Opel Vectra 1.7 TD

 

Audi 100 2.2 Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 2 weeks later...

Jeg har også en Isuzu motor på bilen min. På min originale turbo kjører jeg 1.7 bar. Den begynner å lade allerede ved 1800 r/pm. Problemet er at tuboen har "tømt" seg allerede ved 3000 r/pm. Da er det ikke noe vits i å dra turtallet høyere. Men den kutter ut dieseltilførselen når turtallet blir høyere. Dette kan fikses ved en governour mod.

 

For to år siden fikk jeg bilen min effektmålt (bremset) hos ES Tuning i Trondheim. På hjulene ytet den 95 hk. Dreiemomentet var vel i overkant av 200 newton meter hvis jeg ikke husker helt feil.

 

På denne linken er det en del nyttige trimmingstips. http://www.dodgeram.org/tech/dsl/more_power/Power_ve.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På side 33 på denne linken http://www.scribd.com/doc/6442289/Diesel-distributor-fuel-injection-pump-VE ser en hvor en skal skru for å hente ut mer effekt. Nr 10 full-load adjusting screw. Hvis en skrur en kvart til halv omdreining med solen så får motoren mer diesel.

 

Timing på en diesel bil er viktig. Etter det jeg har lest på diverse engelske bilforum, anbefales det å justere timinga slik at den er ca 3 grader før øvre dødpunkt i kompressjons takten. Jeg husker ikke i farten hva timinga på bilen min ligger på.

 

En annen måte å trimme på kan være å gjøre en governor mod på dieselpumpen. Hvis jeg har forstått det riktig så får motoren diesel når turtallet overstiger en viss r/pm. På min bil dabber diesel tilførselen når turtallet overstiger 3500 o/min. Med denne justeringen blir det levert diesel helt opp mot rødstreken hvis det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår