Gå til innhold

Kjørelys problem!

Ranger emnet


Jon Arne

Anbefalte innlegg

Hallo..

 

Har problemer med en 245 84mod,kjørelysene sådan.

Sikringen går HELE tiden!

Når jeg startet bilen så går sikringen på kjørelysene..

 

Er vel en orginalt 8amp sikring på de?

Disse tåler ivertfall ingenting.

Står i en 16amp nå iallefall,men den blir brent av med en gang.

 

 

Så,noen som har svar på dette problemet?

Meget slitsom å bruke mange sikringen i uken.

Roser er røde, fioler er blå, jeg har splittet personlighet,det har jeg å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringen går jo fordi du har en kortslutning. Å sette i større sikring er ikke så gunstig.. Hilsen bilbrann og de.

 

Sjekk ledninggjennomføringa foran der de går ut til selve hjørnelyset. Skarpe kanter der som kan slite hull på ledningene etterhvert.

Markeringslysene skal være alene på sikring nr 4 på en -84 modell, så hvis det ikke går noen sikringer når du setter på bare parklyset, er det kun kretsen til markeringslysene du trenger å konsentrere deg om når du leter kortslutninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lyset til askebegeret bak, eller hva det er til, har manglet hos meg i begge mine 240er. Restene av ledningen(e) har kortsluttet under den lille "boksen" bak håndbrekket, da mistet jeg kjørelys på høyre side foran og bak, pluss bakgrunnslys til speedo. Virker egentlig ikke som om det er samme problem du har siden du ikke nevner speedolys og det kan virke som om du mister på begge sider, men kan være verdt å sjekke.

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var vel sikring 16 som røk for meg.. Når du sier det var det vel bare parklyset foran som røk, ikke kjørelyset i samme lykt. Og kjøre-/parklys bak.

 

Trådstarter, er det de små kjørelysene eller nærlyset som ryker egentlig?

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysbryterene bruker ofte å smelte. Har vært borti det der uendelig mange ganger.. Fant aldri feilen til hvorfor dem smelta heller.. Men jeg tulla med noen ledninger nedi der, å så gnistra det alle veier å lysene funka supert. Ikke røk noen sikringer, bryteren slutta å smelte og sånn. ;)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På eldre 240's går all strømmen til hovedlysene fra batteri -> lysbryter -> hovedlysrele -> frontlys. Da går det veldig mye strøm gjennom bryteren og denne kan smelte.

Hovedlysreleet er altså ikke annet enn et vekslerele mellom nær- og fjernlys og tar ikke strømmen direkte fra batteriet, men går via lysbryteren. Sett på rele før hovedlysreleet som på nyere 240's, så unngår man at all strømmen går gjennom bryteren, så får man bedre lys som bonus:)

Virker som veldig få er klar over denne mangelen på eldre 240 siden "den har jo et stort rele til hovedlyset på innerskjermen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne vel ikke legge opp et bilde av rele'et fra nyere 240er?

Så jeg vet hva jeg skal se etter når jeg er på huggern:)

 

Å gjerne et koblingsskjema over hvor det nye skal kobles.

Er _litt_ grønn når det kommer til ledninger:P

Roser er røde, fioler er blå, jeg har splittet personlighet,det har jeg å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyreklikk "save target"

Det er komplett koblingsskjema for alle kretser adskilt i hele bilen for 85 modell. Mye enklere å finne fram i:)

Du må ha Acrobat reader for å lese .pdf filer.

Se side 43-44 for hovedlys (og side 49 for hjørnelysene)

 

DSC00932.jpg

1. Releet som ble standard på senere årsmodeller. Du kan bruke et helt vanlig rele for ekstralys etc. Standardrele.

2. Strømfordeling. Her kan du ta strøm til kontakt "30" på releet.

3. Hovedlysreleet som veksler mellom nær- og fjernlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markeringslysene slutter ikke å lyse!

Må ta av en av batteripolene for at de da skal slokke.

Meget irriterende!

Hva kan være feil der?

 

Skjøøner at det er direktestrøm til de nå,men er det et relee som har fucka seg eller?

Roser er røde, fioler er blå, jeg har splittet personlighet,det har jeg å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår