Gå til innhold

Vibrering i hele bilen, trenger hjelp

Ranger emnet


MortenK

Anbefalte innlegg

Bil: '86 244.

 

Problem: Vibrasjoner i hele bilen i fart. Ved lav fart, gangfart til rundt 30-40 km/h beveger rattet seg fram og tilbake, ganske mye egentlig. I gangfart kan man også se at bilen går litt fra side til side selv om jeg kjører beint fram.

 

Ved rundt 60 km/h har dette gått over til kraftig vibrering i hele bilen, kjennes fortsatt ut som om det rister fra side til side.

 

Ved 80-100 km/h er vibreringen nesten ikke merkbar, antagelig vibrerer det så fort at det ikke merkes skikkelig.

 

Men, her er det rare: Det vibrerer ikke hele tiden. Det vibrerer nok alltid på rattet i lav fart og gangfart, muligens sidelengsvibreringen i gangfart alltid er der og, men i 60 kan jeg kjøre uten vibrering, samme med 80 (den lille vibreringen som kjennes i så høy fart). Det virker som om vibreringen kommer og går etter hvordan hjulene står i forhold til hverandre, hvis jeg holder en lang sving kan vibreringen komme og gå igjen før svingen er over.

 

Venstre framhjul har fått slitt vekk mesteparten av gummien ytterst, og sånn er jeg ganske sikker på at det ikke var i høst da jeg la på vinterhjul. Det er vel slitt pittelitt av gummien ytterst på høyre framhjul og, men det kan ikke sammenlignes med venstre.

 

Jeg er litt usikker på når dette oppsto, jeg mener at det var der før jeg byttet venstre hjullager foran for ca en mnd siden, men jeg er ganske sikker på at det ble mye verre etter byttet. Jeg manglet momentnøkkel, så hjullageret ble strammet på magefølelsen (førstegangsbytte=ingen magefølelse), og det ble nok strammet for svakt. Men jeg strammet det igjen noen dager etter, totalt har jeg strammet og slakket på det 4 ganger. Nå er det litt strammere enn det høyre hjullageret. Kan det fortsatt være hjullageret som lager problemer, selv om det er strammere enn det andre?

 

Hjullageret ble forresten byttet pga en høy kvining, men denne kom også bare en gang i blant. Da hjalp det av og til å svinge hardt til ene siden, som om noe "satt seg" og alt var bra. Kan nevnes at den lyden fortsatt kommer innimellom, men ikke like høyt. På min gamle Opel var det et gåent hjullager, det bråkte hele tiden, kun avhengig av fart. På 240en er det ikke sånn, det kan være helt stille i ukevis. Synes det er rart, noen som vet om det kan ha noe med vibreringen å gjøre?

 

Akkurat nå står bilen på bukker, jeg har prøvd å kjenne litt på foringene og styrestaget med et brekkjern. Finner ingen særlig bevegelse i noe av det, litt i stab.staget men det skal vel ikke ha en sånn innvirkning. Finner også pittelitt i den bakerste av foringene til bærebroene eller hva de heter, på begge sider. Kan bevege de inntil 1 mm om jeg tar litt i. Men vil det gi vibrering og ujevn slitasje?

 

Ellers er bremseskivene slitte, men der er ikke kast i de, og det vibrerer like mye uansett om jeg bremser eller ikke (utenom at farten reduseres, da.)

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo selvsagt være, brukte faktisk ene felgen som "arbeidsbenk" da vi fjernet de gamle lagerbanene med blind vold.. Men burde vel vibrert hele tiden da? I så fall er dekkslitasjen pga noe annet (var forresten mer slitasje på høyresiden enn jeg ga uttrykk for)

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkslitasjen kan være pga dårlig endeledd evt andre foringer.

 

vibreringen høres ut som om kast i felg, eller ikke balansert dekk.

 

Var dekkene balansert når du satte dem på bilen? Vibrerte det før du satte nye dekk på? Kom vibreringa rett etterpå?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulene har vært balansert hvertfall, står lodd på og jeg kan ikke se spor etter at noen har falt av. Vibreringen oppsto noen mnd etter at hjulene ble byttet, men skal prøve med et annet sett, siden jeg var litt sleggemekaniker med ene felger som underlag. Den bør tåle det, men kan jo være.

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke giddet å leste hele innlegget men det er noe som vibrerer. Ta deg en titt under bilen og ta med deg et ku-ben eller noe så tar du å skjekker at alle kuler, ledd og foringer er ok.

 

Du kan og skjekke hjul-lagrene. Mellomakslingen kan det vere kast i.

 

Sett bilen med ræva i været og start den og sett den i gir og kjør den i lufta. Så finner du fort ut om det er forran eller bak.

 

Om alle ledd og slikt er ok forran så hadde jeg tatt bilen på en firhjulskontroll. Men før du gjør det så finn deg en parkeringsplass og vend rattet til det stopper til både høyre og venstre (i fart-kjør i ring) og slipp det for å se om det retter seg opp selv.

 

Dette er bare forslag...husk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært under foran med kubein, men tingen er jo at jeg ikke vet 100% hvordan ting skal være.. Men blir vel å bytte noen foringer.

 

Oppsummering for deg Larsen: Vibrerer ikke hele tiden, det kommer og går, men det er ikke avhengig av fart. Vibrerer ganske kraftig innimellom.

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var utfor akkurat det samme som deg for en månedstid siden.

under 60 rister det. under 40 gynger det.

det var hos meg høyre framhjul som der var kast i. kunne ikke se det kosmetisk og aner ikke hvordan det har gått seg til, men det var kilden min.

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av turtall ja, men løsningen står under.

 

For problemet var 100% identisk med Morgis sitt, kast i (mest sannsynlig) høyre framhjul. Eneste måten jeg kan se at det har oppstått, er da jeg brukte det hjulet som underlag for å hamre ut gamle lagerbaner da jeg skiftet hjullager på den siden. Pinlig at jeg faktisk ikke har prøvd å bytte hjul før nå, hehe..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår