Gå til innhold

B230F/FB må innhentes tror jeg..irriterende!

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

hallo volvofolk!

 

DA er jeg tilbake med Lapp, og denne gangen en hvit 940 sedan fra 1992....Tidligere gått i Oslo, før en nisse på Stange kjøpte den, og nå har jeg lurt meg selv til å kjøpe den for en relativt hyggelig sum. Ingen strøken bil over hodet, har ett par bulker i bakskjermen feks, var klar over det, men fikk en uventet og kjedelig overraskelse like etter kjøpet.

Motoren ER byttet fra før...satt egentlig en FD-motor i, men det er satt inn en F-motor ett sted på livets landevei. Kassa er også byttet (M47), men den fungerer smertefritt...bare litt slark i girspaken, som vanlig, bare å bytte fôringene på overføringa.

Regna meg selv som ganske så flink på volvo når jeg så på bilen..fannt ingen typiske volvo-feil, og bilen ga meg ett godt helhets-inntrykk, men nå tror jeg at jeg har lært noe nytt igjen=P

 

Problemet mitt kom da jeg tok bilen hjem søndag kveld...Oljelampa begynte å lyse ved tomgang når jeg tok av E6'en og opp i ei rundkjøring (700rpm ca), men gir seg igjen med en gang man gir litt gass. Litt rart..for det var max olje på den når jeg startet fra stange.

 

Når jeg stanser bilen her hjemme, så syns jeg det kakler litt av motoren, høres litt ut som en slags diesel-motor kakling, og vann-nivået har sunket til midt mellom Max og Min...var på Max når jeg starta fra Stange.

Tenkte først at det er Oljetrykksføleren, så har byttet den i dag. Startet opp, og "kaklinga" kommer ujavnt på kald motor...men blir mer og mer synlig desto varmere motoren er. Og til slutt begynner oljetrykkslampa å lyse igjen..først "flimre" litt, før den lyser konstant på tomgang når motor er på 60grader.

 

SÅ, jeg TROR jeg har fått en motor som bruker litt vann til å fylle bunnpanna...ergo, blandet seg med olja ( Ja, VAR litt hvitt under oljelokket når jeg kikka på bilen, men ble borte etter en tur med litt gassing), gjort olja for tynn, olja smører dårlig, og ergo kanskje fått rådebank, og nå sliter med oljetrykk pga slitasjen.

Kan skimte noen oljerester i overflaten av kjølevannet.

 

SURT! Selger var selvsagt helt uvitende når jeg fortalte han det i dag...så regner ikke med han vil cashe ut noe. Betalte en "ok" pris for bilen, så skal nok gå greit å rive inn en ny motor, men blir en sugis, turbo blir for mye styr, skal på eu-godkjenning til sommeren, og gidder ikke styre med godkjenning av turbo nå.

 

Så da veit en at en skal være Jævla skeptisk til motorer med hvit guffe i lokket!;)

 

Noen som har en F eller FD-motor jeg kan putte inn til en pen penge? Helst den 130-hester'n...er det som står i vognkortet at det skal være.

 

Takker for alle svar :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surt det der med motoren.. Men rart at lampa skulle lyse slik du beskrev. Aldri vært borti noe slikt.. Jeg hadde EKSTREM rådebank på min b23a engang.. Der kjørte jeg så lenge med det, at veiva knakk. Bortsett fra den sure diesel-kakkelyden, merka jeg ikke på noen måte at jeg hadde rådebank. :p

 

Uansett, er jo bare å finne tak i ei grei b230blokk med innmat og flytte over innsugs-siden samt noen sensorer og slikt.. B230a f.eks. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja..det går nok bra å kjøre med en stund =P

Men siden påsken er nært forestående, og jeg har Fri i påska...så tenkte jeg å bytte motor i påsken.

 

Ser det er en i Vestby som "gir bort" en FD-blokk...akkurat hva jeg trenger om km-stand er lav, eller blokk og innmat er i orden.

Flytter bare over 530-toppen jeg har.

Problemet med feks en B230A-blokk etz er at den har ikke svinghjulsføler...så MÅ være en LH2,4 motor, og da begrenser det seg ganske mye med en gang.

Viktigste er å få tak i en motor i GOD stand...og det er ikke lett! ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Ja, hvis du får den motoren ordner det seg raskt ja.. B230a har ikke svinghjulsføler nei, men har hull og fester til en føler. Og føler har jo du på din "havarerte" motor, så er vel neppe så problematisk å flytte over.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble til at jeg kjøpte en b230FB fra sverige i dag... med 18 000 mil dokumentert på telleren til 3 lapper, klassifisert som klasse "A4"..."Motor i bra skick, provkjörd"

 

Syns det var ett greit kjøp jeg... må bare se om det er runde eller firkanta tenner på regreima nå, så en tur på biltema og handle topp-paknings-kit (innsug, toppdeksel, toppakning og eksos jeg skal bruke), reg-reim kit og bremseskiver.

 

Så skal det nok bli en fin bruksbil etterpå;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yep, var kun "blokka" med (531)topp, svinghjul(Lh 2,4), kam (VX3), innsug og eksosmanifold.... Mangler dyser, men det flytter jeg bare over.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, Veit det ikke er så mye jobb;) men poenget er vel at å legge 15 000 i motor og gir til en bil til 13 000, så er det utafor all fornuft jeg tenkte å bruke på denne bilen =P

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva du snakker om, kjøpte meg strøken 940(karroseri) som går fint.. med FD orginal bil.. så nå blir det FK, felger, senk og nye bremser.. total pris på ca 50k ink. bil.. fornuftig synes nå jeg :P

 

PS: Bilen er fin den.. men er jo lat som den er nå :)

Elsker bilførere som tro bilen er homofil og kjører den opp i rævva på min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe, det blir fort penger ut av det når man bygger seg bil ja... begrepet Billig blir på en måte ubetydelig til slutt =P

 

en av hovedgrunnene til at jeg IKKE setter i turbo, er dog at bilen skal til eu-kontroll nå i sommer, og gidder ikke styre med alle papirene og ekstra-arbeidet for å få tralla godkjent...syns det var nok med å få 740'n gjennom. Liker å ha tid på meg på sånnt..hehe :)

 

Kikker dog etter ett grenrør da...om noen har et 4-1 el 4-2-1 grenrør liggende de vil bli kvitt, så bare si ifra ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Har planer(Eller mest lyst,hehe) om ett prosjekt ja... men ikke med Volvo denne gangen.

Volvo er litt for "sært" for lommeboka mi, hehe... Deletilgangen er ikke SÅ enormt stor som den burde være, og prisene deretter.

Så under bordet kan jeg nok røpe at planene er japanske...ganske enkelt pga hvor mye morro man kan få for penga. Vet det er å banne i kirka her inne..hehe, men det er nok sånn det blir i planen hvertfal, hvis jeg ikke kommer over noe utrolig fristende fra volvo-leiren man ikke KAN si nei til da,hehe.

Denne 940'n blir en ren bruksbil.. ;) Har jo hengerfeste en kan lasse eventuell prosjektbil på også ;) haha

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår