Gå til innhold

Strømkabel, batteri til bagasjerom

Ranger emnet


MagnusK89

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er absolutt amatør når det gjelder bil, så spør her før jeg begynner å k*ke selv... Noen som har peiling på hvordan jeg får strømkabel igjennom torpedoveggen? Må jeg leite opp vaieren til panseråpneren, og tre den igjennom det hullet, eller er det andre løsninger? Lurer også på hvordan jeg skal få skjult strømkabel og signalkabler i kupeen, tenkte på disse listene som går langs dørene som en logisk løsning, men de ser ut til å være av typen "la vær eller knekk"... Vet jo ikke hvordan de er festet, ser ut som om jeg må ta ut setene for å få de opp.

 

Hadde håpet på bilder og/eller forklaringer selv en idiot kan skjønne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Et bilde sier mer enn 1000 ord? Tror det er opp ned forresten.. kanskje fordi jeg lå opp ned =) men du ser hvertfall litt!

 

http://i155.photobucket.com/albums/s315/Hansemann88/DSC00154.jpg

 

Når det gjelder å få den bakover så tar du av deksel ved venstrefoten din når du sitter i førersetet. Derretter åpner du kanalen på venstre side av bilen.. Dette kan gjøres uten å ta ut setene, du må bare rive litt hardt ;) (Ikke skyld på meg hvis den sprekker...)Du får de ikke helt ut hvis jeg husker riktig, men hvertfall sånn at du får lagt kabler der. Signalkabler er best at du legger på andre siden da strømledningen kan forstyrre signalene og gjøre de dårligere. Da er det bare å åpne dekslene der hvor du har føttene og trekke de over og opp i CD-spiller rommet. Så må du borre hull i plast-festene inne i kanalen. Det går såvidt også å legge den utenfor hvis du ikke gidder å borre.. Strømledningen vil bli litt synlig ut fra kanalen bak og inn i bagasjerommet hvis du tar ned seteryggen og legger den bak. Hvis ingen andre har noen andre lure forslag for å få den helt skjult da?

 

Detta er hvertfall sånn jeg gjorde det ;)

( )2006 Toyota Hiace 4x4

(x)1999 BMW 520i touring

(x)1979 Volvo 244

(x)1998 Opel Vectra B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la strømkabel på venstre side i bilen. Gjennom torpedovegg sammen med noen andre ledninger som gikk der fra før. Festet kabelen over pedalene med et par strips og førte kabelen videre bak sidelistene. Dro ikke av hele lista mi jeg. tredde kabelen bakom deler av sidelista som jeg sleit med å løsne. blei good det og skjult og :op:

 

Signalkabelen trakk jeg på høyre sida i bilen på samme måte. Kan prøve å få tatt bilder i mårå om du skulle ønske det...?

 

Er ikke så vanskelig når du først setter i gang...

Volvo V70 Summum 2005mod 2.4 (D5 163hk)

Vectra B 99mod 2.0i 16V Johnsens Vectra B

X Vectra A 89mod 2.0i 8V

 

BCDMST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
La min strøm kabel under bilen jeg og opp en torpedovegg sak ved bagasjerommet jeg =P hehe.. Er det dumt?

 

Er mer utsatt da men... Kan bli skader på den osv... og vann+strøm=ikke bra følger..

 

Jeg trakk min igjennom ved torpedo veggen og vidre langs kanal listene... Signal kabelen la jeg på høyre side av bilen også under kanal listene, ble litt knapt med plass til signal kabelen, men gikk greit.

Opel Vectra B 1996mod 1,8 16V

-Lite gjort hittil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var sub sikret...12" Pioneer-sak som så fin ut. xD

 

Forsterker også fikset... En type Boss 4x200 watt.. Skulle drive sub'en RIMELIG greit vil jeg tro... Da gjenstår bare kasse+kabler... :P

 

Edit: Sannsynligvis Proson desverre, men spiller helt greit. Den andre 12'ern spiller som ei RÆV, høres helt jævlig ut, mener å huske at det var en Boss-sub..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde akkurat det samme som de fleste her. Strøm på venstre side og signal på høyre. Tok ikke vekk annet enn det dekselet opp på sida i fotbrønnen. derifra stappa æ bare kabelen opp under listan på sida. Litt knøvling fordi æ måtte inn under setet men løsna ikke no. På høyre side hadde æ signal, GPS antenne kabel å signal til cd-veksler uten problem. Ikke synlig noe sted. På venstre side va det strøm til forsterker, strøm til CD-veksler å remote kontroll til sub-forsterker.

La sikekrt ut bilder av både det ene å det andre i tråden om stereo i vectraen, e vel link i signaturen...

 

Edit: Alle bildan e borte, hadde dem fra en blink-side som e borte nu.... Sorry...

2007 Nissan Navara 35"

2009 BMW 320 XDRIVE

1983 Golf 1,5C

X 2008 Polaris RMK Shift 600
X 2006 Volvo S40
X 1996 Ford Mondeo
X 1986 Toyota Landcruiser
X 1996 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant helt plutselig en gummitropp som skjulte et passe stort hull midt i åpent lende rett under panser-hengselet på venstre side, slik at jeg fikk trekt opp strømkabel til forsterker og en tynn strømkabel til CD-spiller.

Den var nemlig klinisk død når man dro ut nøkkelen, antakeligvis på grunn av en masse tjuvkoblinger bak originalkontakten, der noen tydeligvis hadde leka seg. Strømkabelen ( 8 mm2 ) ble akkurat skjult når man røska opp dørlistene og la den ned der, for å prøve å legge den bak den dørkarm-plastlista var det slettes ikke plass til uten videre.

Samme leksa med signalkabelen som ble lagt på høyre side. Ble som tidligere nevnt viselig akkurat innerst atmed baksetet på begge sider, men det er jo bare å ta svartteip rundt eller noe for å minimere synligheten.

 

Men kommer ikke over at jeg ikke hadde sett den gummitroppa før! Har ikke bilder, men får se om jeg får tak i hos han som hjalp meg med å skjule kablene og koble rett bakom CD-spilleren. Flink fyr det der, hadde sett ut som et h*lvete uten hjelp fra han!

 

Største problemet var igrunn å finne en plass å skru fast jordingskabelen ( som såvidt var en stakkars meter lang ) i noe som den passa rett på. Hadde ikke funnet tettemasse på det tidspunktet, så gadd ikke begynne å skrape av lakk og å lete etter ny karroseriskruve og lage nytt jordingspunkt. Så ble til at jeg skrudde den fast i en metallskinne bak dekselet i høyresiden av bagasjerommet. Det funka bare fint, men får se når jeg gidder å lage meg egen subkasse hva jeg gjør da med tanke på kablene.

 

Idag bytta jeg også eksospotta, og pokker hvor den gamle var gjennomrusta. Nå må jeg bare få identifisert hvorvidt kaklinga bake kommer fra toppen av støtdempertårnene, og om støtdemperne bak eventuelt har vandret heden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro den helt oppe med vinduet, der hvor slangen til spylervæsken bak går. Funket bra det. Sørg for å tette godt om du gjør dette, for der blir det fort ganske vått..

 

Det gjorde jeg også. Når du åpner panseret ser du helt til høyre ved hengslene. Der er det en gummipropp som du kan lage hull i =) trekker den gjennon og tetter igjen med silikon slik at det ikke renner vann inn(viktig)!

 

Da kommer kabelen under dekselet(må ta av det) over pedalene helt øverst på venstre side =)

 

lykke til! :D

Opel Vectra 1,6L 16V 98-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var nemlig klinisk død når man dro ut nøkkelen, antakeligvis på grunn av en masse tjuvkoblinger bak originalkontakten, der noen tydeligvis hadde leka seg.

 

Skal vell slå seg av når du drar ut nøkkelen, eller var memoryen død også?

Hugs at du må bytte om Rød og gul ledning på spilleren får å få memory. Sånn opelting trur eg:)

93 Ford Escort RS Cosworth

98 Opel Vectra Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår