Dirty^Dog Skrevet November 12, 2003 Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 Celikar: Jeg har helt sikkert mindre kjøreerfaring enn deg... (har ikke hatt mørkekjøring enda engang ;o ) men tviler fortsatt på at jeg kommer til å bli mer blenda jo mer jeg kjører.. Hvordan kan kombinasjonen nærlys\tåkelys blende så vanvittig mye mer enn parklys\tåkelys? Da må det jo være nærlysene som blender fra starten av.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fastone Skrevet November 12, 2003 Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 Originally posted by Dirty^Dog Celikar: Jeg har helt sikkert mindre kjøreerfaring enn deg... (har ikke hatt mørkekjøring enda engang ;o ) men tviler fortsatt på at jeg kommer til å bli mer blenda jo mer jeg kjører.. Hvordan kan kombinasjonen nærlys\tåkelys blende så vanvittig mye mer enn parklys\tåkelys? Da må det jo være nærlysene som blender fra starten av.. Kanskje det er den kombinert lysstyrken som blender. Parklys = 5W, nærlys = 55W. Noen av tåkelys/spredere er kraftiger enn 'normalt' og disse blender uansett om det er sammen med parklys eller nærlys Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet November 12, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 :)ok:) skjønner!!!! Siter E30 323tic [x]E30 325i 4d [x]88 ascona c BMW E30 Entsuiast? Klikk her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty^Dog Skrevet November 12, 2003 Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 Da vil det jo si at det faktisk er tåkelysene som irriterer, og ikke at man kjører med begge deler. Tåkelysene i seg selv blender iallefall ikke, om man da ikke kjører go-cart.. Hvis det da ikke er disse super-tåkelysene da, som aldri jeg har sett før :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet November 12, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 hvis sprederene er mye sterkere en vnlige nærlys vil jeg tro at de blender!! Siter E30 323tic [x]E30 325i 4d [x]88 ascona c BMW E30 Entsuiast? Klikk her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet November 12, 2003 Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 Forskjellen på å møte en bil med bare nærlys i forhold til nærlys+tåkelys kan være alt fra ikke merkbar til veldig blendende avhengig av styrken på tåkelysene/grøftelysene/sprederene. Så styrken av tåkelysene er faktoren som bestemmer irritasjonsmomentet. Men i tillegg til at det blender mer er det også ulovlig. Og jeg vet om flere som kjører med tåkelys bare fordi de synes bilen ser tøffere ut. Korrekt lysbruk er ikke så vanskelig, hvorfor ikke da følge reglene? Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty^Dog Skrevet November 12, 2003 Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 tviler på at tåkelysene er så mye sterkere enn nærlys. Prøver man å kjøre med fjernlys i tåke blir man jo mer blenda enn man ser lenger, så det har vel neppe noen hensikt.. ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fastone Skrevet November 12, 2003 Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 Det er noen, biler, vet ikke de er orginalt montert eller ettermontert, men de lyser med et skarp lys i forhold de mer 'normale'. De jeg har på bilen min (orginalt montert) har veldig klart glass og lyser ganske kraftig. Uansett så er det ulovlig å kjøre med nærlys og spredere sammen på lik linje med parklys/spedere når det er mørkt. Jeg har gjort det siste og det kostet meg kr 800,- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty^Dog Skrevet November 12, 2003 Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 huh? var det ikke parklys\spredere som var lov fra starten av? :rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fastone Skrevet November 12, 2003 Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 Originally posted by Dirty^Dog huh? var det ikke parklys\spredere som var lov fra starten av? :rolleyes: Jo, om dagen, men det er ikke en erstatning for nærlys Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet November 12, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 Originally posted by Dirty^Dog huh? var det ikke parklys\spredere som var lov fra starten av? :rolleyes: off, trodde jeg og!!!! noen som kan reglene, eller er det "onkel" som ikke kan dem?? :rolleyes: :op Siter E30 323tic [x]E30 325i 4d [x]88 ascona c BMW E30 Entsuiast? Klikk her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty^Dog Skrevet November 12, 2003 Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 så grensa går når det blir mørkt? da er det forbudt å kjøre med tåkelys\spredere osv uansett, så fremt det ikke er tåkete? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet November 12, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 :D :D :D kommer dere til enighet eller???? Siter E30 323tic [x]E30 325i 4d [x]88 ascona c BMW E30 Entsuiast? Klikk her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fastone Skrevet November 12, 2003 Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 Originally posted by Dirty^Dog så grensa går når det blir mørkt? da er det forbudt å kjøre med tåkelys\spredere osv uansett, så fremt det ikke er tåkete? Hvis det er tåkete om kvelden/natten så må det være lov til bruke parklys/spredere. Parklys/spredere skal benyttes hovedsakelig når det tåkete eller andre værsituasjoner som tilsier dette. Kan også benyttes som kjørelys. Må innrømme at jeg ikke er ekspert på dette. Noe er 'selvlært' (ref forelegg fra onkel blå) og noe er fanget opp i diverse mediaer (blader, bilprogrammer etc) Jeg er ingen Ascona;) ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet November 12, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 Originally posted by fastone Hvis det er tåkete om kvelden/natten så må det være lov til bruke parklys/spredere. Parklys/spredere skal benyttes hovedsakelig når det tåkete eller andre værsituasjoner som tilsier dette. Kan også benyttes som kjørelys. Må innrømme at jeg ikke er ekspert på dette. Noe er 'selvlært' (ref forelegg fra onkel blå) og noe er fanget opp i diverse mediaer (blader, bilprogrammer etc) Jeg er ingen Ascona;) ;) dette synes jeg virker kanske riktig, men det er jo ikke sikkert. ganske mange syke lover i norge!!!;) :D Siter E30 323tic [x]E30 325i 4d [x]88 ascona c BMW E30 Entsuiast? Klikk her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg