Gå til innhold

Hvordan gi motoren mindre bensin?


alexpea

Anbefalte innlegg

Har en 1986 modell Sierra 2.0 CL. Problemet jeg har, er at motoren får for mye bensin - tror jeg. Når jeg gasser litt på (særlig i oppoverbakker og slikt) så kjennes det ut som motoren drukner. Hakker og hoster og nykker noe voldsomt. Derfor må jeg alltid ha gassen så og si ute hele tiden. Med en gang jeg gir litt på, så rister bilen og nykker. BRRRRRRR.

 

Altså, jeg tror den får for mye bensin. Er forgasser med automat-chocke.

 

Noen andre opplevd liknende problem?

 

EDIT:

Flere ting jeg har/hatt problem med:

- Bilen var tungstartet da jeg kjøpte den. Halv-varm motor var et helvette å få start på. Stilte på luft/choke-spjeldet, og ting ble litt bedre.

- Bilen stoppet sånn helt plutselig ei stund når motoren var kald. Umulig å få start igjen. Viste seg at vacuumslangen til varmluftinnsugen var hoppet av, og tillot ikke varmluft å sirkulere i motoren.

- Motoren ettertenner ofte når jeg skrur av bilen.

- Når jeg skifter fra langlys til nærlys, så hender det OFTE at det blir helt mørkt i et par sekudner. Helt jævlig nå på vinteren. Relè som er treigt/gåent eller?

- Når jeg skifta pluggene for et par måneder siden, så jeg at de gamle var irrete. Har aldri hørt om det før, og lurer på om det er normalt? Og hvis ikke, hva er galt?

 

Alex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har den typen motor med elektro/vaccumstyrt forgasser, er det igrunn lite å justere på for å gi den mindre bensin. Jeg holder en finger på for lite bensin.. Kutt returslangen å prøv en runde, så får du jo fort finne ut om jeg har rett eller ikke.. :b

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har den typen motor med elektro/vaccumstyrt forgasser, er det igrunn lite å justere på for å gi den mindre bensin. Jeg holder en finger på for lite bensin.. Kutt returslangen å prøv en runde, så får du jo fort finne ut om jeg har rett eller ikke.. :b

 

Hva gjør returslangen, og hvor finner jeg den? Koblet til? Størrelse? Farge?

 

Har lest litt mer. Ser at det kan være disse problemene også:

Bensinpumpa

Bensinpumperelè

Coil

Brudd på ledning fra coil til fordeler

 

Buhuuu... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har forgasser er det neppe bensinpumpa/rele'et..

 

Prøv å bytt fordelerlokk samt pluggledninger.

 

Det skal stå en sak montert foran på venstre innerskjerm med en slange som går under bilen og en slange som går til forgaseren. Den som går til gasseren blinder du.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okej. Jeg var ute en tur isted og tok noen bilder, siden jeg ikke skjønner hvilken slange det er du mener. Er forresten en weber, la jeg merke til.

 

pic0101av8.th.jpg

 

Er det den over coilen du mener?

 

Altså, denne:

pic0103oc1.th.jpg

 

Isåfall fant jeg ingen slanger som gikk til forgasseren. Slangen i midten går til luftfilteret (har ikke sett oppi hvor den går videre) og den som er nærmest støtfangeren (overgang til tynn slange lengre ned) går under bilen. Det gjør forsåvidt den som er nærmest coilen også, men den går først en tur innom en annen boks/enhet (under fordeleren), for så å gå inn under bilen sammen med den tynne.

Se bildet:

 

pic0104ge0.th.jpg

 

Her er flere bilder, dersom det er en annen slange du mener:

 

pic0105tm3.th.jpg

 

pic0109vz2.th.jpg

 

Og med å blinde slangen, så mener du å sperre den - ved å sette på ei klemme eller noe?

 

 

FORRESTEN:

Hva i alle dager er dette? Så en slange som gikk ned fra forgasseren, og oppi en slags bøtte. Satt helt løst oppi der, og var en slags flotør. Her er bilder:

 

pic0112lj4.th.jpg

 

pic0111fy5.th.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to siste bildene er veivhusventilasjonen.. Den må du ikke fjerne.. :p

 

Uansett, legger ut et bilde av hvordan jeg mener du skal gjøre.. Der jeg har en strek mellom 2 slanger, skal du sette en slange, slik at de niplene der blir blindet. Den enden du da står til overs med, kan du skru en maskinskru inn i, for å blinde den.

 

pic0103oc1.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bil er det sånn enda.. Var Ford som gjorde det på min.

 

Det som skjer når du gjør dette, er at motoren får bensin nok til å klare å gå reint. Når returen er tilkoblet sender forgasseren for mye tilbake til tanken igjen.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ESBANDOS:hva er vitsen med å gi slike unøyaktige/uriktige råd ?

Hvis vi tar utgangspunkt i bildet du har henvist til, hvis vi merker slangene bakfra(nærmest støtdempertårnet) A-B-C, er A-returslange til tank, B-bensin inn fra bensinpumpe, C-bensin til forgasser.

Skal en kutte ut bensintrykkregulatoren må en ta av slange C på forgasser, ta av slange B på trykkregulator(den enheten på innerskjermen hvor slangene A-B-C er tilkoblet)og koble til den på forgasser. Slange C-kan deretter kobles der slange B-tidligere var koblet på trykkregulatoren.

Og til Alexpea: det går ikke noen slange fra trykkregulatoren og inn på luftfilteret,den går til forgasser, og den boksen/enheten du nevner under fordeleren er bensinpumpa.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alfafa: Du har forvekslet slange B og C. Slange B går nemlig til forgasseren, og C til bensinpumpa. Eller mente du omvendt? For du sa at den nederste slangen gikk til bensinpumpa, som jeg har vist bilde av. (gullfarget dings ved fordeleren)

 

Uansett, esbandos skrev litt feil, ja. For det blir jo 2 løse ender, og ikke 1, dersom man gjør det der. alfafa har i prinsippet forklart det samme, bare at slangen som kommer fra bensinpumpa også får et endepunkt - nemlig på forgasseren!

 

Her er bilde av det som jeg oppfatter er rett:

 

sierrajpgwo9.th.jpg

 

AM I CORRECT? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som også kan være problemet, er at bilen har en tendens til å ettertenne når jeg stopper den. Altså, den får et lite brumm etter at motoren er slått av. Kan dette ha noe med nykkingen å gjøre? Pappa mente at dette kunne være problemet, og at bilen trengte riktig tenning for å yte maksimalt når man gir på.

 

Isåfall - er det bare å skru løs fordeleren og vri på den? Hvilken vei, og hvor mye? Mens bilen er av eller på?

 

Oh, det var en kar som tok ut ledningen fra coilen til fordeleren her om dagen. Og så holdte han den borti chassiet - og det skjedde ingenting. "Fordeleren din får jo ikke strøm fra coilen" sa han..? I dette tilfellet fikk jeg ikke start på bilen - den var halv-varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår