Gå til innhold

Oppgradere topp + kamaksel + ventiler + stempler

Ranger emnet


Senshi

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Surfa litt på nettet i arbeidstiden (fyy meg), og drømmer/tenker litt på hva jeg skal gjøre i neste omgang med Mini'en min.... (Etter at jeg har kjøpt GRS intercooleren + Enlarged Throttle Body + JCW brake kit).

 

Fant ut at neste steg må bli å bytte Topp + Kamaksel+ Ventiler + Stempler

 

Er det mye å hente på dette? Hvilken effekt snakker vi om? Er det verdt pengene?

Kjapt regnet: £310 + £220 + £499 + £1100 = £2129 + frakt £150 = £2279 x 11 = 25069 NOK x 1,25 MVA = 31336 NOK Svine mye penger... Tipper dette tar litt tid, så antar 10 arbeidstimer på verksted? 10 x 1000 kr = 10000 kr. Da er vi oppe i 41500 kr ca...

 

Jeg har lite peiling på motor, så trenger jeg alle delene? Eller holder det å bare bytte toppen (Performace Head), eller må man ta ventiler og stempler i samme slengen?

 

Hva er de positive sidene med å gjøre dette (les: argumenter til å overtale samboeren til å bruke feriepengene på bil :))?

 

Blir motoren mer holdbar hvis jeg gjør denne oppgraderingen?

Håper noen med litt per peiling kan svare/overtale meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 arbeidstimer på å bytte alt det? Motoren må nok mest sannsynlig ut av bilen for å bytte stemplene på et ordentlig vis, med mindre det er såpass god plass under bilen at stemplene kan løsnes derfra. Er vel sikker bare 10 timer for å få motoren ut.. :p

 

Toppen vil du vel merke litt mer effekt på, da den ser ut til å ha bedre flow samt større ventiler.. Kammen henter du jo også endel på.. Stemplene så greie ut dem.. Fint til turbobruk.. Regner med du har turbomotor siden du skal gjøre alt dette, men du burde nok bytte råder også i samme slengen..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er sugemotor er det ikke mye du får på å trimme slik, men er det turbo får du nok litt mer utbytte. vil vel ikke påstå at motoren blir mer holdbar av dette. hvis det er en sugemotor vil jeg tippe rundt 20-25hk på et slikt sett. er det turbo blir det mer rundt 40-45 sier ikke dette sikkert for vet ikke hva du får ut av den toppen, men en tommelregel er vel rudt 8 til 10 prosent økning på sugemotoren å rundt 20 prosent på en med turbo skulle du ha turbo ville jeg gått for chip først og fremst hvis det ikke er gjort, da får du raskt 30hk til en brødel av den prisen du nevner over.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da skal du nok kunne dra ut litt hester, men tror alikevel du får billigere hester ved å chipe. men hvis du har råd så får du jo ganske vill motor hvis du gjør begge deler:) og som esbandos sier ville jeg byttet råder.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår