Gå til innhold

Utveksling i bakaksel på 124


lasse-86

Anbefalte innlegg

Vet du ikke forskjell?

kardan er "klokka" der utvekslingen er bak eller forran og bakaksel har alle biler, samme om de er bakhjulsdrevet eller har feilhjulsdrift.

 

Kardang har i følge meg ingenting med selve "klokka" å gjøre. Det er derimot en ganske vanlig betegnelse på mellomakselen i og med at den har universalledd av cardan-typen, også kalt Hardy-Spicer. Dette universalleddet ble altså oppfunnet av den italienske matematikeren og fysikeren Gerolamo Cardano som levde på 1500-tallet. Cardan-leddet har en ulempe ved at konstruksjonen medfører økende hastighetsvariasjoner ved økende vinkel (selv om gjennomsnittshastigheten er uforandret). Dette kan delvis motvirkes ved å montere leddene parvis. Ved ekstreme vinkelutslag kan leddet låse.

 

Derfor har man i våre dager i all hovedsak gått over til såkalte likeløpsledd eller homokinetiske ledd i framhjulsdrevne konfigurasjoner samt i bakhjuls-/firehulsdrevne konfigurasjoner med uavhengig bakhjulsoppheng. Likeløpsleddet (CV-joint på engelsk) ble oppfunnet av ingeniøren Alfred H Rzeppa på første halvdel av 1900-tallet. Derfor kan man også oppleve betegnelsen Rzeppa-ledd om dette leddet som kjennetegnes ved lik hastighet selv ved store vinkelutslag.

 

Å kalle selve bakakslen på en 124 (eller enda verre, en Volvo 240) for kardang blir derfor etter mitt syn helt feil, men det visste du vel, du som ynder å fortelle andre hvor lite smarte de er...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

og jeg kunne godt tenkt meg at dere krangla om hvem som er smartest ett annet sted en her...

 

Lær deg forskjellen på kardang og bakaksel så skal jeg vurdere det...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har missforstått høy/lav utveksling.

Høy er en 3,69 og lav er 2,82

 

Her er du forresten delvis inne på noe. En 3,69-utveksling (f eks) omtales ofte som "lav, numerisk høy". Likevel hevder jeg at det er riktigst å omtale 3,69 som den laveste av de to (numerisk høyeste).

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.gwb-essen.de/fahrzeugbau/english/seite_10.html

 

Cardan shaft variants and combinations

seite_10a.gif

Cardan shaft with length compensation (fixed and slip)

 

 

seite_10b.gif

Cardan shaft without length compensation with midship (fixed and mid)

 

seite_10c.gif

Short coupled cardan shaft with length compensation variants with

sleeve yoke/sleeve muff

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg forskjellen på kardang og bakaksel så skal jeg vurdere det...

 

da forandra jeg bare topic jeg, så kanskje du kunne tenkt deg og krangla om dette ett annet sted.....

 

som mye annet innen bil så brukes det mye feil betegnelser på forskjellige ting...

 

noen kaller bakaksel for kardang selv om det er feil, men trenger jo ikke kverulere så jævlig på det, eller har du lite å bruke tida di på???

 

gå heller ut i garasjen å skru litt istenden for å sitte er å skrive, eller er du en av de som leser og kan alt det teoretiske, men veit ikke hvem vei du skal skru når du skal løsne en skrue?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da forandra jeg bare topic jeg, så kanskje du kunne tenkt deg og krangla om dette ett annet sted.....

 

som mye annet innen bil så brukes det mye feil betegnelser på forskjellige ting...

 

noen kaller bakaksel for kardang selv om det er feil, men trenger jo ikke kverulere så jævlig på det, eller har du lite å bruke tida di på???

 

gå heller ut i garasjen å skru litt istenden for å sitte er å skrive, eller er du en av de som leser og kan alt det teoretiske, men veit ikke hvem vei du skal skru når du skal løsne en skrue?????

 

Jeg synes faktisk det Avantgarde som er den verste kverulanten her, men han nevner du ikke enda han kaller både den ene og den andre for idiot. Det er spesielt...

 

Du har selvsagt rett i at jeg er en teoretiker med runde briller som ikke har snev av praktisk peiling, så ute i garasjen har jeg ingenting å gjøre. Det er mye bedre å sitte på forumet å pådra seg praktikernes vrede.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardangbøy pga at den går over kardangen:

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/167689-eksos-r-r-nerme-bremser-r-3-kardangb-y-p-242-a.html

 

XtremeCar

 

Autoutstyr

 

Og du har ikke greie på Høy/lav utveksling.

3,69 er HØY utveksling.

 

Du må være noe av det mest påståelige jeg har vært borti... Herlig!

 

Fortell meg hvorfor bakaksel er kardang du så skal jeg holde kjeft.

 

Og fortell meg hvorfor man har en LAV-serie på seriøse firehjulstrekkere dersom utvekslingen er høy. Det er som sagt forskjell på høy og numerisk høy.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Wikipedia:

 

Ordet Kardang brukes noe upresist om to sentrale deler i en bil og i enkelte motorsykler. Ordet har sitt opphav i at det på mellomakselen er to universalledd eller kardanske ledd oppkalt etter den som regnes som oppfinneren, Girolamo Cardano (1501-1576).

 

Ordet kardang eller kardangaksel brukes om mellomakselen mellom girkasse og bakaksel i en bakhjulsdreven bil, eller mellomakselen mellom motor og bakhjul på en motorsykkel. BMW og Moto Guzzi er eksempler på motorsykler med mellomaksel i stedet for det mer vanlige, kjededrift.

Når en ser en lastebil bakfra, ser en midt på bakakselen en stor rund «klokke» - differensialklokka. Denne blir av enkelte, særlig eldre, omtalt feilaktig som «kardangen».

 

Link:

Kardang - Wikipedia

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår