Gå til innhold

måtte kaste bilen i snøkanten

Ranger emnet


Zimmern86

Anbefalte innlegg

så kan det vurderes om han faktisk måtte kaste bilen i kanten. kan godt vere at sjåføren av lastebilen hadde full kontroll og så at det gikk bra.

 

men, i en personbil er det fort å føle seg litt liten på siden av en lastebil og dermed vurdere plassen som mindre enn den er.

 

tror nok ikke det at du får så mye som en liter melk for dette en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så kan det vurderes om han faktisk måtte kaste bilen i kanten. kan godt vere at sjåføren av lastebilen hadde full kontroll og så at det gikk bra.

 

men, i en personbil er det fort å føle seg litt liten på siden av en lastebil og dermed vurdere plassen som mindre enn den er.

 

tror nok ikke det at du får så mye som en liter melk for dette en gang.

 

Ja, det kan i høyeste grad vurderes, og det var derfor jeg skrev om en eventuell anmeldelse. Jeg kjenner ikke saken i detalj, men det spiller egentlig ikke så stor rolle hva lastebilsjåføren tenkte og følte, for alle tror at de er verdens beste sjåfører, selv om alle naturlig nok ikke kan være det. Det er mer interessant om bilføreren samt de påstått pålitelige vitnene er av den oppfatning at lastebilsjåføren forbrøt seg mot Vtrl § 3, ved at han ikke var tilstrekkelig hensynsfull, aktpågivende og/eller varsom. Jeg tror uansett at man kan skyte en lang, hvit pil etter å få ham dømt for brudd på Vtrl § 3 jf § 31, men dersom bilen fikk skader av å bli "slengt i grøfta" (og man anser dét som helt nødvendig for å unngå kollisjon), kan man kanskje klare å tyne noen kroner ut av et forsikringsselskap.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker det virkelig å sende inn skademelding hvis man ikke har hatt et sammenstøt med en annen bil?

 

Ja, så lenge situasjonen er slik at du egentlig har forkjørsrett og har troverdige vitner som sier seg enig i at det var tvingende nødvendig å slenge bilen i grøfta for å unngå sammenstøt fordi han andre forbrøt seg mot vikeplikten og/eller Vtrl § 3, bør det ikke være noe problem.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å være oppmerksom i trafikken å se framfor deg hvilken farer som kan komme? Mener dette var noe jeg lærte for 10 år siden da jeg tok lappen.

 

Det er vel alle enige i at man bør gjøre. Men slik er det jo i alle trafikkuhell/-ulykker; når ingen av de involverte har vært forutseende, som du sier, koker det ned til hvem som har retten på sin side iht Vtrl og Trafikkreglene.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti en sammenlignbar sak for ca 7-8 år siden.

 

Kom kjørende ned en vei da en buss var på tur å svinge opp denne veien. Bussen la seg KRAFTIG ut og brukte begge veibanene, mine valg bestod av å enten smelle rett i bussen eller svinge uti kanten som ikke var der da det var høyt fortau..

 

Jeg valgte sistnevnte å knuste ene felgen min..

 

Sprang ut av bilen fortere enn jeg trodde var mulig og sprang etter bussen mens jeg banket på førerruten, sjoføren sa han måtte fullføre bussruten først.. Etter ca 15 min returnerte han, beklaget først, men da han så at felgen min var mos begynnte han å snakke om at han mente jeg hadde kjørt alt for fort. Jeg tok navn og nr og alle detaljer om han og ruten han kjørte og tok kontakt med selskapet han jobbet for som var Tromsbuss.

 

Dette ble en sak mellom forsikringsselskapet mitt og deres og jeg fikk utbetalt erstatning, dog bare for en felg (var noen hvite alufelger til en mk1 GTI jeg slet med å få tak i). Kranglet meg til erstatning for to felger og kjøpte 4 nye.

 

Min erfaring er i alle fall at i slike tilfeller som det her er det best som flere nevner å gå til firmaet sjoføren jobber for da de sikkert har x antall saker i året som gjelder at deres sjofører er ansvarlige for skader.

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sendt mail til logistikken for transport til Tine.

Sjefen hans ringte meg opp, og beklaget og mente at dette skulle de ordne opp.

Deretter så ringte sjåføren som presset meg ut av veien, og avtalte at vi skulle møtes idag!

Møtte opp, han beklaget og sa at han brukte veibanen min, samt 2ndre del av vogna hannes kjørte oppå rundkjøringa.

Så han sa at dette skal bli ordnet opp, bare for meg å få takstet alt som fik seg en smell.

Følgene fikk seg en smell:

*Kast i høyre fram og bakfelg

*framfangeren fikk seg et kakk, festene knakk på siden-

*Ripet opp fangeren,samt hjulbuen.

*Bulk på passasjer siden, lakken er borte.

*Dekkene er ujevne, etter at felgen fikk kast, så de er "eggete" på en måte!

 

Hva trur dere om ang. felgene?

Vill jeg få meg 4 nye felger, samt dekk?

Mulighet for å få S3 fanger istede for orginal?

_________________________________

VW Touran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei...

Jeg er litt usikker på hvordan du mener det skjedde...

Var tine lastebilen i rundkjøringen og du bare kjørte ut eller sånn som på tegninger jeg har lagd???

 

Utennavn.jpg

Chrysler Stratus 2.0 97mod.

Suzuki Baleno 1.6 00mod.

Opel Kadett C 2.0S 79mod.

Saab 900 84 mod. X. 2.Mazda 323 84 mod. X. 2.Daihatsu Cuore 97 mod. X.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
fikk idag faxet over at firmaet betaler skadene:)

 

 

jævli greit av tine å ordne opp i det da:)

 

men kom du fra heimdal, og tine-bilen kom fra klætt? eller kom du fra katten, og Tine-bilen skullle opp kattem ?

 

skjønte ikke den der helt :P

- 96' Volvo 940 LT -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår