Gå til innhold

Hvordan koble subbene på en monoforsterker?

Ranger emnet


BIG1

Anbefalte innlegg

Hallo. Jeg har 2 stykk Rockford Fosgate P3 10" subwoofere (hver har spoler på 2x2 ohm). Og jeg har en Rockford Fosgate T2000BD monofforsterker

Forsterkeren har 2 utganger til subwoofere (sikkert parallellkoblet)

Skal jeg koble hver sub til 1ohm eller 4ohm når jeg kobler de på hver sin utgang? Hvor mye vil belastningen på forsterkeren bli når jeg kobler de med 1ohm eller 4ohm ?

Skoda Enyaq iv80x -2022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du finne ut om forsterkeren din takler elementer i 1 ohm, noe jeg tviler på. Er veldig få 2 kanalere jeg har sett som er stabile i 1 ohm.

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo. Jeg har 2 stykk Rockford Fosgate P3 10" subwoofere (hver har spoler på 2x2 ohm). Og jeg har en Rockford Fosgate T2000BD monofforsterker

Forsterkeren har 2 utganger til subwoofere (sikkert parallellkoblet)

Skal jeg koble hver sub til 1ohm eller 4ohm når jeg kobler de på hver sin utgang? Hvor mye vil belastningen på forsterkeren bli når jeg kobler de med 1ohm eller 4ohm ?

 

Hvert element seriekobles til 4 ohm, og kobles så på hvert sitt sett med høyttalerterminaler på forsterkeren.

Belastningen på forsterkeren blir da 2 ohm, og hvert element får 750watt.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert element seriekobles til 4 ohm, og kobles så på hvert sitt sett med høyttalerterminaler på forsterkeren.

Belastningen på forsterkeren blir da 2 ohm, og hvert element får 750watt.

 

Mvh

Dag Johansen

 

Takk :) fant ut dette jeg og.

 

Kobler hvert element til 4ohm og kobler på hver sin terminal på forsterkeren, belastningen blir da 2ohm.

 

1_2ohmDVC_4ohm.gif

Skoda Enyaq iv80x -2022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår