Gå til innhold

Audi tq: Audi 90 Turbo Quattro prosjekt

Ranger emnet


Audi tq

Anbefalte innlegg

Begynte å forberede turbo motoren til den skal inn i 90'n.

 

Bytta bunnpanne fordi 90 bunnpanna buler litt in på den ene siden for å få plass til radiatoren. Bytta også det røret ved termostaten , flytta over dynamoen og motorfestene. Plukket også ut motorledningsnettet fra 100'n.

 

Ny bunnpanne:

CIMG0183.JPG

 

CIMG0201.JPG

 

Så var det bare å begynne å ta ut motoren fra 90'n. Det er en NG som må vike for turbomotoren.

CIMG01861.JPG

 

CIMG0202.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftfilterboks, luftmengdemåler og igloen er det ikke uten videre plass til i det lille motorrommet til en audi 90. Her har man jo flere muligheter bla. og kjøpe LMM/iglo som er mindre fra f.eks. Urquattro. Jeg valgte å bruke LMM/iglo fra turbomotoren på luftfilterboksen til 90'n og skjære litt i siden på motorrommet og kutte ned luftfilterboksen.

CIMG02131.JPG

Det ble akkurat plass da jeg prøvde med motoren i:

CIMG0215.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som gjenstår nå er blandt annet:

-Flytte batteriet bak og legge kabel

 

-Eksosen. Prøvemonterte motoren litt og det så ut som at downpipen krasja litt i karoseriet, så må enten bygge om den, eller så har jeg hørt at downpipen fra urq passer rett over, noen som vet om dette stemmer?

 

-Ledningsnettet. Må montere det nye ledningsnettet. Har googla litt etter hvordan man skal koble det opp mot sikringsboksen, men har ikke helt skjønt det. Hvis noen har litt greie på det så kom gjerne med innspill. Og hva er egentlig best å gjøre med det gamle ledningsnettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel prøve å svare litt for han.

 

Orginalt i den motoren som ble plukket ut var det 136hk. Den han setter inn har ca 165hk men er dimensjonert til å kunne overleve på over 200hk. Må bare fikse så den ikke kutter bensinen når du lader mer. Men Innsprøytninga takler bare rundt 220hk Satser vel på rundt 200hk og 1bar

 

 

Forrige eier sa og at denne var chippet men det er ikke helt sjekket enda.

1991 BMW E36 3C

X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble akkurat plass da jeg prøvde med motoren i:

 

Jo ligger dette helt intill hverandre, igloen og manifolden. Tenkte på at når motoren "skrur" seg ved belastning så vil dette slite på festet/opphenget av de to delene?

 

Håper på en update i kveld :hailvw

1991 BMW E36 3C

X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et problem her. Utløserlageret på turbomotoren passer ikke på girkassa. På NG-motoren sitter utløserlageret i svinghjulet, så jeg tenkte jeg skulle flytte over svinghjulet. Men på MC(turbo)motoren er det en pinne på svinghjulet som en sensor leser av, mens på NG-svinghjulet er det massivt rund hele og ingen sensor, så det ser ikke ut som det vil fungere. Noen som vet om det går å bruke NG-svinghjulet eller om det er andre svinghjul som passer? Eller er det noen andre, bedre løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel ikke utløserlageret, men opplagringen til inngående aksel på gearkassa.

NG motor har vel 01E kasse med opplagring i svinghjul, mens MC motoren har 016 kasse og opplagring i enden på veiva.

Det du kan gjøre er å sjekke om MC motoren har sensor som bruker triggerpinnen. Hvis det ikke er sensor der kan du bruke NG svinghjulet.

Du kan også få et maskineringsverksted til å sette på en tapp på ng svinghjulet for deg.

Eventuelt kan du kjøpe dette svinghjulet fra 034 motorsport. Da får du raskere respons på motoren å.

Lageret du snakker om skal presses inn i svinghjulet og jeg tror det riktige delenummeret hos møller er 034 105 313 A, men jeg er ikke hundre prosent sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Stemmer, det er opplagringen til inngående aksel på gearkassa det er snakk om. Og ja det er sensor på MC-motoren. Å sette inn en pinne i ng-svinghjulet er jeg ikke sikker på om går da det er litt tykkere enn mc-svinghjulet, det er liksom en ekstra ring der pinnen skal sitte. Men hvis noen vet at dette går så er det bare å si ifra. Den beste løsningen blir vel å kjøpe et svinghjul som passer i begge ender, men jeg er på et litt stramt budsjett nå så det fra 034 er kansje litt dyrt. Er det andre noen biler som kom med svinghjul som passer? Har hørt at 7a svinghjul skal passe med girkasse og sensor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår