Mr_No_Name Skrevet Februar 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2008 Moro med sånne bygg..Stå på^^ Pøs på med bilder når du kommer videre=) Siter zzZZzzZZ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
makann Skrevet Februar 6, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2008 rått:) blir datasprut ? Jupp, blir vel vanskelig å få motoren til å gå skikkelig med orginal motorstyrenhet. Honda ECUen bruker Map sensor som en av hovedparametere for drivstoff blanding og tenning(Styrenheten estimerer belastning utifra turtall og undertrykk) Uten Plenums kammer blir det vanskelig å bruke noen mapsensor :p Bruker "Alpha N" TPS signal for å beregne belastning her:yummy: . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FX2000 Skrevet Februar 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2008 kult med skikkelig turtalls maskin jah.. Siter HILSEN MEG Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
makann Skrevet Februar 8, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2008 kult med skikkelig turtalls maskin jah.. :thumb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Februar 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2008 Blingsa innom på et Hondaforum hvor du nevnte at du trengte tilgang til noen med flowbenk...trenger du det enda..? :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
makann Skrevet Februar 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2008 Begynte på eksoskanalene nå, noe annet har tatt opp tiden litt, :rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
0ddis Skrevet Februar 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2008 Seriøst intressant lesing! Folk med slik kunnskap vokser ikke på trær. Er det noen spesielle metoder dere tenker ut ifra da dere skal bestille opp stempel med riktig squishband (til NA)? Noen spesiel form som er foretrukket med 4-ventilsteknikk? Hvor ekstremt anbefaler du å kutte vekk av ventilstyringer ved porting? (Gjelder ikke Honda, men litt på generell basis). Hvor i Norge holder dere til? Klarte ikke å finne det på hjemmesiden deres. Flowbenkutstyr hadde vært gromt under juletreet neste år vet jeg...skulle blitt mange lange timer på kammerset i dyp konsetrasjon :spin Siter Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar http://www.youtube.com/oddisPProductions Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Februar 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2008 Hvor i Norge holder dere til? Klarte ikke å finne det på hjemmesiden deres.Rundt Asker et sted,hvis jeg ikke er helt på jordet.. Flowbenkutstyr hadde vært gromt under juletreet neste år vet jeg...skulle blitt mange lange timer på kammerset i dyp konsetrasjon :spinÅ skaffe seg benk er nesten synonymt med en asosial legning... tro meg. Jeg har hatt benk i snart et tiår.:hide Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
makann Skrevet Februar 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2008 Rundt Asker et sted,hvis jeg ikke er helt på jordet.. Å skaffe seg benk er nesten synonymt med en asosial legning... tro meg. Jeg har hatt benk i snart et tiår.:hide Drammen, men du traff nesten blink ;) hehe, Flowbenk er helt klart på ønskelisten ja, lyst til å fortelle meg hvor du har fått tak i og pris? på PM. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
makann Skrevet Februar 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2008 0ddisSeriøst intressant lesing! Folk med slik kunnskap vokser ikke på trær. Er det noen spesielle metoder dere tenker ut ifra da dere skal bestille opp stempel med riktig squishband (til NA)? Noen spesiel form som er foretrukket med 4-ventilsteknikk? Hvor ekstremt anbefaler du å kutte vekk av ventilstyringer ved porting? (Gjelder ikke Honda, men litt på generell basis). Egentlig ikke, vi har to forskjellige hovedtyper topplokk til Hondaene, p72 og pr3, de har ulike quenchpads, eller oppbygning av forbrenningskammer kan man si. så vi velger stempler utifra klaringer, jo nærmene disse to områdene er å møtes, desto mer effekt får du generelt sett. jeg har lite lyst til å gå for dypt inn i detalj på forum.;) Jeg føler heller ikke at squish arealet er så veldig viktig, det er mer viktig at klaringene mellom ventil og stempel stemmer samt stempel / topp i forhold til rådestrekk. så Fokuset er på et litt annet sted. litt generelt. -Uten å gå inn på detalj kan jeg si at høyere turbulens gir også høyere forbrenningshastighet. man kan ved hjelp av formler regne Maksimale squish hastigheter, noe som er helt greit, men hvor betydelig er det egentlig? I moderne motorer.. vi har ikke sett noen vesentlig nytte av slike kalkuleringer. Som jeg nevnte over, fokuset ligger på et annet sted. (I teorien som forklart under er saken klar) men i praksis har jeg sett lite forskjeller på to stempelprodusenters design. -quench volum/klaringer gir desværre høyere stempel/F.kammer temperatur. -Turbulens. Turbulensen øker proposjonalt med stempelhastigheten, derfor vil forbrenningshastigheten øke linjært med stempelhastigheten. det er iallefall det man grunnleggende er ute etter. problemet er at høy stempelhastighet begrenser tidsaspektet eller tidsrommet motoren har på å forbrenne drivstoffblandingen herunder en effektiv forbrenning. Om man hadde simulert nullturbulens forbrenningskammer ville forbrenningshastigheten vært så lav at det var umulig å forbrenne effektivt over 1500-2000rpm, da grunnet en laminær forbrenningshastighet ca 30 ganger under opprinnelig. men igjen, motorene er ikke designet for nullturbulens. hovedproblemet ligger langt ifra her. ------------------------------------------ Kutting av styringer, Vi gjør det på eksos siden, uansett jeg vil ikke anbefale kutting alikevel.(Litt dobbelmoral her) Vi tar somregel ikke mer enn at styringen stikker litt opp fra eksosporten, denne blir så avrundet. Innsugsiden lar vi stå urørt. -------------------------------------------- Håper jeg ikke ble for Generell her, men jeg vil helst ikke gå i for dype detaljer. Andreas. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Februar 12, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2008 Flowbenk er helt klart på ønskelisten ja, lyst til å fortelle meg hvor du har fått tak i og pris? på PM. Hvor jeg har fått tak i er ganske enkelt,og trengs ikke taes på PM,akkurat... Jeg har bygget den selv,helt fra bunnen av. Riktignok med kappe-hjelp i form av en kompis med sirkelsag. :) Bortsett fra motorene til vakuumkilden så kom alt igjennom døra her som materialer. Så var det bare å kokkelere.. :mat Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
makann Skrevet Februar 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2008 Hvor jeg har fått tak i er ganske enkelt,og trengs ikke taes på PM,akkurat... Jeg har bygget den selv,helt fra bunnen av. Riktignok med kappe-hjelp i form av en kompis med sirkelsag. :) Bortsett fra motorene til vakuumkilden så kom alt igjennom døra her som materialer. Så var det bare å kokkelere.. :mat hehe, tøft Kanskje jeg skal bygge meg en når det nye verkstedet er oppe å går.. sensorer for måling av flow og logging er bare noe du fikk kjøpt? Jeg regner med at du har data utstyr koblet til benken? estimert pris? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Februar 13, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2008 hehe, tøft Kanskje jeg skal bygge meg en når det nye verkstedet er oppe å går.. sensorer for måling av flow og logging er bare noe du fikk kjøpt? Jeg regner med at du har data utstyr koblet til benken? estimert pris? Lagde... man trenger strengt tatt bare to manometre,som man enkelt lager selv. Polykarbonat-rør og en U-formet aluprofil som man fester dette inni sånn at det blir helt rett. Den minste bue kan fort gi flere prosent feilvisning,så det hevdes at glassrør trengs for tilstrekkelig retthet,men med en slik rett metallprofil som "linjal" så har ihvertfall ikke jeg noen feilvisning verdt å snakke om etter kalibrering. Et vertikalt for testtrykket og et skråstilt for måling av differensialtrykk over strupningen man måler over. Skråstilt for lettere lesning,siden 2mm vertikalt ikke er så lett å se. Legger man det skrått,flytter vannet seg fort en 8-10mm på skalaen for 2mm vertikalt. Skal bytte til datalogging og ditto analyse nå,kommer på ca 7800-8200 kr for software og trykksensorer litt avhengig av hva man skal ha med av loggingsfunksjoner. Har laget flere,denne skal sannsynligvis bli den siste og endelige konfigurasjonen,derfor spares det ikke på noe... Trenger vel strengt tatt en ekstra hovedsikring i skapet til benken alene,de drar MYE strøm,men jeg får trå til til nabolaget er mørkt. :D Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
makann Skrevet Februar 13, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2008 Lagde... man trenger strengt tatt bare to manometre,som man enkelt lager selv. Polykarbonat-rør og en U-formet aluprofil som man fester dette inni sånn at det blir helt rett. Den minste bue kan fort gi flere prosent feilvisning,så det hevdes at glassrør trengs for tilstrekkelig retthet,men med en slik rett metallprofil som "linjal" så har ihvertfall ikke jeg noen feilvisning verdt å snakke om etter kalibrering. Et vertikalt for testtrykket og et skråstilt for måling av differensialtrykk over strupningen man måler over. Skråstilt for lettere lesning,siden 2mm vertikalt ikke er så lett å se. Legger man det skrått,flytter vannet seg fort en 8-10mm på skalaen for 2mm vertikalt. Skal bytte til datalogging og ditto analyse nå,kommer på ca 7800-8200 kr for software og trykksensorer litt avhengig av hva man skal ha med av loggingsfunksjoner. Har laget flere,denne skal sannsynligvis bli den siste og endelige konfigurasjonen,derfor spares det ikke på noe... Trenger vel strengt tatt en ekstra hovedsikring i skapet til benken alene,de drar MYE strøm,men jeg får trå til til nabolaget er mørkt. :D Skulle jeg bygget selv for "publiken" måtte jeg hatt mulighet for datalogging og evt utskrifter jeg kan levere sammen med toppene. Jeg får ringe litt rundt etter deler så blir det kanskje et "prosjekt flowbenk" iløpet av året ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Februar 13, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2008 Skulle jeg bygget selv for "publiken" måtte jeg hatt mulighet for datalogging og evt utskrifter jeg kan levere sammen med toppene. Jeg får ringe litt rundt etter deler så blir det kanskje et "prosjekt flowbenk" iløpet av året ;) Jeg kaster de analoge tallene fra benken inn i programmet mitt,så tegner det kurver og beregner flow coefficients for den ventilstørrelsen,sistnevnte er jo viktigere for kjørbarheten enn "de største ventilene" og "mest cfm". Og så printer jeg bare ut de. Tar vel kanskje ti min mer enn datalogginga,men det er forsåvidt alt. Vurdert å lage en sånn tråd her en god stund jeg også,men vet ikke om moderatorene gir meg på pukkelen av det...:web Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.