Gå til innhold

Baklys som ikke vil av

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg fikk et litt snodig problem med bilen min i dag. Jeg skrudde av tenning og lysene, men baklysene lyste fremdeles. Jeg sjekka for moro skyld hva som skjedde når jeg skrudde på tenninga igjen, og da viste det seg at den høyre baklampen skrudde seg av... Jeg har glodd litt rundt i det elektriske anlegget på bilen, men jeg klarer ikke å finne baklampereleet... Noen som vet hvor det er, eller hva annet som kan være feil? Jeg har en '95 Neon manuell

2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH

1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt*

1989 Mazda 626 Coupè *Solgt*

1986 Mazda 626 Sedan *RIP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du målt at det ikke er bakpå lampen problemet ligger. har vert borti på min bil at det var brudd i ledningen bakpå lykten.. min var riktignok aldri på pga bruddet. men vet av erfaring at det kan gå begge veier

Mine biler:

Chevrolet Camarao z28 1985 (strøken orginal)

Chrysler Neon 1995 (amcarneon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke målt noe som helst faktisk :tannløs:

 

Jeg regnet med at en såpass gammel bil har et analogt-elektrisk anlegg, og da ville det jo være logisk at lampene ikke lyste i det hele tatt hvis det skulle være brudd. Men siden lampene ikke vil skru seg av tror jeg at feilen ligger i at releet ikke vil slå seg over (at det har brent eller noe). Problemet er at jeg ikke finner dette releet :wonder:

 

Men jeg skal si meg enig i at dersom det hadde vært en hjerne baki der kunne ledningsbrudd eller overledning i bagasjen vært årsaken :tannløs:

2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH

1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt*

1989 Mazda 626 Coupè *Solgt*

1986 Mazda 626 Sedan *RIP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det. Jeg har egentlig ikke så ille oversikt over anlegget i den bilen... Men det ville vært snodig om det skulle være bare sikring, for da hadde jo lyset gått av når tenningen er av og lysene skrudd av? For det går jo på samme bryter som hovedlysene foran, og de skrur seg av når jeg vil :wonder:

 

Hadde hovedlysene fortsatt å lyse så kunne jeg gått med på at bryteren var gåen, men det virker merkelig i dette tilfellet :tannløs:

2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH

1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt*

1989 Mazda 626 Coupè *Solgt*

1986 Mazda 626 Sedan *RIP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde så å si ca samme problemet på en bil vi hadde, riktignok endel gamlere enn din, men uansett, der var det ei ledning inni sikringsboksen som hadde løsna fra ei annen sikring og lå mot sikringa til venstre eller høyre baklykt.

 

Målte bare i sikringsboksen hvilke sikringer som hadde strøm når tenninga var av, og leste hvilke sikringer som ikke skulle ha strøm da, så da fant jeg ut at baklykta hadde strøm mens den som skulle ha strøm ikke hadde det.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det kan jo være en idè å sjekke :cool:

 

Takker uansett for alle forslag, jeg :thanks

 

Men det er uansett litt merkelig at det kun er baklyktene som det er feil på da... Sånn som jeg kan se det iallefall. Med mindre noe mindre tydelig mangler strøm. Som airbagene eller noe :drive2

2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH

1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt*

1989 Mazda 626 Coupè *Solgt*

1986 Mazda 626 Sedan *RIP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen! Fy på seg! :nono:

 

Hehe :roll:

 

Men det problemet du har, høres mer ut som kabelbrudd eller sikringsbrudd. Har du sjekket det? Jeg tror nærlys/hovedlys på den bilen har egen sikring... Det kan også være at det er et relèproblem. Hvis jeg ikke tar veldig feil sitter releet til hovedlysene i den boksen rett "over" batteriet. Der sitter det forresten også en 40amp sikring til de lysene. Jeg fant de i stad da jeg lette etter noen løsning på problemet mitt :tannløs:

 

EDIT: Jeg kom på at det kan også hende at selve lysbryteren din har brent, noe som var tilfelle sist jeg hadde problemer med dashbordlyset. Det kan forresten være det som er feilen på bilen min nå også...

2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH

1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt*

1989 Mazda 626 Coupè *Solgt*

1986 Mazda 626 Sedan *RIP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen! Fy på seg! :nono:

 

Hehe :roll:

 

Men det problemet du har, høres mer ut som kabelbrudd eller sikringsbrudd. Har du sjekket det? Jeg tror nærlys/hovedlys på den bilen har egen sikring... Det kan også være at det er et relèproblem. Hvis jeg ikke tar veldig feil sitter releet til hovedlysene i den boksen rett "over" batteriet. Der sitter det forresten også en 40amp sikring til de lysene. Jeg fant de i stad da jeg lette etter noen løsning på problemet mitt :tannløs:

 

EDIT: Jeg kom på at det kan også hende at selve lysbryteren din har brent, noe som var tilfelle sist jeg hadde problemer med dashbordlyset. Det kan forresten være det som er feilen på bilen min nå også...

Sjekket rask om sikringene var hel og det var de. Kan sjekke releet etterpå. Lysbryteren skiftet jeg i sommer så den er nok hel vil jeg tro. Skal sjekke for sikkerhets skyld.

 

Takker for at du lot meg låne tråden din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No prob. Du kan forresten også måle spenningen (eller bruke en prøvelampe) på begge sider av sikringen og se om det er strøm der. Det kan hende at du har et brudd før eller etter den

2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH

1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt*

1989 Mazda 626 Coupè *Solgt*

1986 Mazda 626 Sedan *RIP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg da endelig funnet feilen... Hvilket er nesten litt flaut :tannløs: For det var ikke kjørelysene... Det var bremselysene... Og det skulle dermed vise seg at det var bryteren på pedalen hadde falt ut av festet sitt... :op:

2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH

1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt*

1989 Mazda 626 Coupè *Solgt*

1986 Mazda 626 Sedan *RIP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår