Gå til innhold

lønner det seg å importere bilstereo?

Ranger emnet


stiffmast

Anbefalte innlegg

Har sett på prisene på bilstereo i tyskland og det er ganske mye billigere. Er det toll på bilstereo eller går det under bildeler? Og hvordan blir det med frakt, siden et element veier jo fort 15kg?

Audi Coupe Quattro & Audi Coupe Quattro -http://www.bilforumet.no/prosjektforum/232198-stiffmast-audi-coupe-quattro-89-na-bilder.html

Audi 100Sedan 2.8E 91mod(TILSALGS) - Audi A4Avant 1.8 01mod(SOLGT) - Bmw 520 89mod(KVITT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på prisene på bilstereo i tyskland og det er ganske mye billigere. Er det toll på bilstereo eller går det under bildeler? Og hvordan blir det med frakt, siden et element veier jo fort 15kg?

 

Om det lønner seg å importere bilstereo fra utlandet avhenger litt av hva du er ute etter, og evt pris du har tenkt å bruke.

 

Det beste er nok å finne priseni Auro f.eks og ringe en tollstasjon nær deg og høre hva komplett pris er ferdig levert på døra.

 

Hvis det er verstinganlegg, så kan du kanskje spare noen kroner. Men da snakker vi om 20 - 30.000kr og oppover evt. To stk Pioneer TSW-3004-SPL koster ikke mer enn 3000,- på Torshov, og da har du 6000W å gå på. Da lønner det seg ikke å importere noe.

 

Ta en tlf du til din nermeste tollstasjon og hør på pris. Husk å oppgi hvor pakken sendes ifra og vekt. Dette er veldig viktig.

 

Eller så kan du gå inn på toll.no og se der. Da finner du komplett pris ferdig levert, og da ser du jo om det lønner seg.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom kjøpsprisen på et produkt fra tyskland er 2000 kroner inkl frakt og mwa kan du først trekke fra den tyske momsen (20%?). Summen du får da skal det betales norsk moms (25%) av pluss et tollbehandlingsgebyr (ca. 200 kr).

 

2000 kr - 20% = 1666.66 kr x 25% = 2083,33 kr + 200 kr = 2283,33

 

Prisdifferansen du sitter igjen med da må du selv avgjøre om er stor eller liten nok til å droppe fordelene du vil ha ved å kjøpe fra norsk forhandler. 2 eller 5 års reklamasjonsrett kan være veldig greit å ha, spesielt på produkter som kan ha lett for å gå i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten kan det fort bli ganske "dritt" når man plutselig en dag MÅ importere fordi alle de norske forhandlerne som kan noe har gått konk, og det eneste gjenstående valget er å få råd og tips av en selger på Elkjøp som kanskje er yngre enn deg selv og egentlig kan mest om mobiltelefoni og Linux...

 

Selv betalte jeg faktisk endel mer for mine Morel Supreme 130 enn jeg kunne fått dem for fra Madisound, nettopp fordi jeg synes man bør støtte opp om norske importører/forhandlere som prøver å gjøre et levebrød av lyd og bilstereo, samt at jeg fikk et veldig hyggelig besøk hos Pål. På den måten kan jeg stikke innom Pål for en prat dersom det skulle oppstå noe med diskantene, istedetfor å måtte sende mail til Madisound, betale for å sende elementene over dammen og vente noen uker på å få dem tilbake.

 

Kan være greit å huske at slike valg faktisk "teller dobbelt". Pengene dine utgjør én "stemme" i butikken du bruker dem (+1 til dem), men også én "stemme" i butikken du velger å IKKE bruke dem (-1 til dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de norske forhandlere går konk er BS, dette skjer selvsagt hvis ALLE hadde begynt å kjøpe fra utlandet, men det er mer enn nok av folk som kjøper kun fra Norge.

 

Og at man ikke vil klare å få råd og tips, så er det bare å gå på nettet.

 

Hadde jeg vært ferdig med utdannelsen min og hatt fast jobb, uten mye gjeld/lån så hadde jeg nok kjøpt fra Norge for å fremme bilstereo i Norge, men slik som det er nå så må jeg ty til statene for å få ferdig anlegget mitt før 2010.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så informerer vi om at det på lengre sikt kanskje ikke gjør det.

 

Så mener du at man bare kan gå på nettet for tips, da poengterer jeg at det er importørene som holder liv i både denne og f.eks talkaudio.co.uk ikke amerikanske halvseriøse nettbutikker som selger mot produsenters vilje og uautorisert. Grunnen til at de kan selge så billig er jo at de lever på de lokale importørenes markedsføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvsagt, men det akkurat det man må avgjøre for seg selv.Hvor lett kan forsterkere/subber osv ryke? Er det da verdt å ha kundeservice for dobbel pris av produktet? Det får hver og en avgjøre for seg selv.

 

Angående det siste du sa, så gidder jeg nesten ikke å kommentere det. Blir rett og slett for dumt. Men av aktive brukere på denne del av forumet så er kanskje 20% importøre/forhandlere.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eneste gjenstående valget er å få råd og tips av en selger på Elkjøp som kanskje er yngre enn deg selv og egentlig kan mest om mobiltelefoni og Linux...

 

Gidder ikke å diskutere import (igjen), men jeg måtte bare poengtere at jeg er misfornøyd med at du insinuerer at Elkjøp-selgere har noen som helst kompetanse overhodet. Sånn sett er vel det å vite hvordan man bruker en mobiltelefon én ting, men Linuxkunnskaper er hvertfall å skyte over mål. :P

 

:ratatatat [Elcrap]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvsagt, men det akkurat det man må avgjøre for seg selv.Hvor lett kan forsterkere/subber osv ryke? Er det da verdt å ha kundeservice for dobbel pris av produktet? Det får hver og en avgjøre for seg selv.

 

Angående det siste du sa, så gidder jeg nesten ikke å kommentere det. Blir rett og slett for dumt. Men av aktive brukere på denne del av forumet så er kanskje 20% importøre/forhandlere.

 

Er det så rart å skjønne at denne siden er finansiert av annonsører? Tror du virkelig at det sitter noen og casher serverleie og båndbredde av egen lomme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår