Gå til innhold

Ja, siden jeg er den eneste som liker 951

Ranger emnet


951

Anbefalte innlegg

Jeg har også virkelig fått øynene opp for 964 etter en prøvetur i en Carerra4 og en 996 RUF - 996'en er så kompetent at det nesten er kjedelig, det blir jo absurde hastigheter men liksom ikke noe action :)

 

964C4'en føles mye mer mekanisk og alt er kontant og direkte, og fy fn for en LYD det er i denne - en grov potte, ingen kat og et skikkelig innsugshyl på fullgass, blir jo sittende å glise som en tulling :D

 

Denne har nå gått ca 180k og har overhalte topper med ny pakning som du beskriver, og har fått hydrauliske kanbeltestrekkere. Den blir brukt til og fra jobb, dag ut og dag inn, aldri noen problemer!

 

Bilene kan sees her: http://www.evo.no > reportasjer > "Stures 964" og 996'en er "RUF Turbo R".

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by espen

Jeg har også virkelig fått øynene opp for 964 etter en prøvetur i en Carerra4 og en 996 RUF - 996'en er så kompetent at det nesten er kjedelig, det blir jo absurde hastigheter men liksom ikke noe action :)

 

Denne har nå gått ca 180k og har overhalte topper med ny pakning som du beskriver, og har fått hydrauliske kanbeltestrekkere. Den blir brukt til og fra jobb, dag ut og dag inn, aldri noen problemer!

 

Bilene kan sees her: http://www.evo.no > reportasjer > "Stures 964" og 996'en er "RUF Turbo R".

 

Den RUF'en ser veldig ut som en 993 ;-)

 

Hvor mye veier en 964 egentlig?

Har nemlig aldri maalt 994'en , men rett fram fra 0 til 120 var den ikke "veldig mye" tregere enn 911 (964, 993 og 996)?

Min hadde jo riktig nok ikke "mer enn" (paa en 15 aars gammel bil ;-) )220 hester, og veide ca 1320 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja det stemmer, det er en 993 RUF Turbo R!

 

996 Carerra'en ble det ikke anledning til å måle, men det er denne bilen:

http://www.evo.no/reportasjer/eikas201/imagepages/bilde37.htm

 

964 er vanskelig å starte med, for mye grep! Enten slurer clutchen, eller så hopper bilen til og mister turtallet - vi gjorde en del målinger for å komme ned på dagsbeste, 5.64s. Den veide 1420kg klar til måling, på veivesenets vekt.

 

Ville tro at en 951 skulle klare lave femmere med chip og godt feste, mindre frontareal og relativt lav Cw skulle vel hjelpe på i litt høyere hastighet også.

 

Leste nylig at 968 Turbo S var så rask og lettkjørt at Porsche var bekymret for salg og rykte for 911 Turbo - 968's bensinsystem og KKK26/27 aggregat var gode for 400+ med chip alene :D

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

Hei, ja det stemmer, det er en 993 RUF Turbo R!

 

Ville tro at en 951 skulle klare lave femmere med chip og godt feste, mindre frontareal og relativt lav Cw skulle vel hjelpe på i litt høyere hastighet også.

 

Leste nylig at 968 Turbo S var så rask og lettkjørt at Porsche var bekymret for salg og rykte for 911 Turbo - 968's bensinsystem og KKK26/27 aggregat var gode for 400+ med chip alene :D

 

"Problemet" med 951 er at Turbo (ikke Turbo S) ikke har diff, noe som (etter min mening) gjör den noe mer lettkjört, og mindre optimert for skarpe svinger med fullt paadrag.

951 tror jeg staar i boka til 6 -6.3 sek, men der er vel problemet enda större enn ved 964:

Enten har man for mye gass naar man drar i gang = Bare hjulspinn

eller man har for lite = No "futt" i turboen

 

Ang lav CW: Kjörte gjennom Tyskland i fjor sommer med "passe fart" (kona var ogsaa med) farten laa mellom 160-200 og bensinforbruket var paa 0.9 ..... ikke värst for en "veteran"....

 

Morsom bil er den i allefall, og som sakt 968 Turbo S staar allllllllller höyest paa min önskeliste.

968 Turbo S = VELDIG RASK

968 Turbo S = "Gammal Husfrue Porsche"

968 Turbo S = Understatement , saa godt det lar seg gjöre paa en porsche....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja sjansen er stor for at en 968t hadde blitt stemplet som "liksom-Porsche" - men da er det jo sikkert ekstra morsomt å bli borte i det fjerne :)

 

Litt på siden, men om man fikser litt på 968t i NFS5 (bytter ut ytelsestallene med verdiene fra f.eks en GT2) så er den like rask og mer lettkjørt enn den bilen man låner fra. Det er i alle fall ikke noen i veien med balansen i bilen, den grå jo lett ut i firehjulssladder og det gjor som kjent IKKE 911ene uten seriøs tweaking...

 

Om du er i Bergen noen gang så ta kontakt, så kan vi måle litt og se hva du klarer sprinten på!

 

Mvh

 

Espen

http://www.evo.no

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paa en side kunne det jo a värt interresant....

men paa en annen side er jeg aldri först gjennom lyskrysset naar det skifter til grönnt....

Og et tredje punkt er at 951 ble solgt i fjor sensommer ... Et skikkelig barnesete fikk ikke plass i bak-setet.... :(

 

Naa om dagen kjörer jeg Opäl Astra stasjonsvogn, og hva den greier 0 - 100 paa kan best beskrives som "en halv evighet", og ikke värd aa maale.....

 

 

PS: 968 Har/"hadde hatt" plass baki......,

Barnevogna ble nemlig kjöpt paa "maal"

 

"Det er totalt likegyldig vilken barnevogn med hvilken farge du vil selge meg; Den maa bare passe baki där!!!" :D

 

Needless to say; Vi maatte pröve noen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det flere enn meg som må jobbe i påsken :)

 

Ruf'en er en 993.. sikkert bare en skrivleleif.

 

964 carrera 2 veier rett over 1400 kg, carrera 4 veier 100kg mer...

Rs versjonene er endel lettere..

 

Fra fabrikken så ble 0-100km/t oppgitt til 5,5 sek for C2, mens C4 er en eller to hundredeler senere....

Carrera 4 har bortimot 25% effekttap i drivverket, mot 15% for en carrera 2.. Selv med 100kg ekstra og vesentlig høyere effekttap, så er carrera 4'en nesten like rask... Sier vel egentlig endel om hvor viktig grep er, og at porsche 6-eren har godt med dreiemoment.

 

Tror 951(alltså bilen) ligger rundt 5,5 på 0-100km/t.

Men, uansett så er det vel en standard porsche ikke beregnet for dragracing... clutch og drivverk skal jo også fungere til daglig kjøring..

 

 

Lyden på 964 skal vistnok bli enda tøffere dersom man bytter ut eller borer hull i lokket på luftfilterboksen... mere hk får man også..

ellers så kan man bytte ut primær eller sekundære potten med en sk. cup-pipe. På min bil sitter det troligvis en smogpumpe... denne blir vel fjernet senere..

 

 

Uten å ha erfaring med carrera 4 eller 993->, så tror jeg at en 964 carrera2 gir en spesiell følelse av å "virkelig kjøre bil".. det sladder, det understyrer og overstyrer... 964'en er litt myk og snillt satt opp i standard utgaven, men det er veldig kuult å kjøre hardt i svinger selv om det tar litt tid før den setter seg ned.

 

250hk høres ikke så mye ut.. men det går da temmelig bra unna.. nesten like rask som en 3,3t

 

964 har en tendens til å lekke/svette olje.. skal bytte ut et par oljeslanger på min bil når den dukker opp i Norge.. små oljeflekker bekymrer meg lite, men en skjæring bekymrer meg VELDIG!! Skal male betonggulvet i garasjen slik at oljeflekkene lett kan tørkes bort.. Porschen må også dele garasjen med et par oljelekkende motorsykler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, da flere som er på jobb i dag i alle fall. Fin dag å kjøre full backup og oppgradere server på :)

 

964en er ikke min, så jeg skal la være å si så mye om den, men han har tatt bort sekundærdemperne og borret i filterboksen nå, og mente det ble litt mer knuff i den på høye turtall, så det skal bli gøy å måle den igjen ved en passende anledning.

 

Jeg synes den største forskjellen mellom 964 og 996 Carerra (ikke RUF) var at Carerraen er avslappet og rafinert men minst like rask, mens 964 er direkte, bråkete (mildest talt sportslig eksos på den!) og hyperaktiv - mye følelse i ratt og sete, snuser ivrig på piggspor og telehiv og styrer kjapt inn i kurvene. Mulig 4wd hjelper her, for jeg syntes den var flat og stabil i utgangene og en skikkelig "busbil" å kjøre - tigger liksom etter mer gass hele tiden. Men det er jo ikke min bil, og jeg kjørte vel kanskje 6/10 av hva bilen klarer på det værste ikke sant...

 

Må legg til at 996en nok er raskere over litt strekning, for det er nok slitsomt å sitte å _kjøre_ 964'en hele tiden mens 996en bare flyr avgårde med et minimum at innsats... men skal man ha glider får kan man kjøpe noe annet enn en 911!

 

En 964 RS (eller til og med 964C4 RS [usa]) er en av mine absolutte drømmebiler, dette må jo være omtrent den ultimate 911'en!

 

Mvh

 

Espen

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... nå fikk jeg lengselen tilbake... alltså lengselen til min 964.

Bilen er ennå ikke lastet opp på containeren i California og kommer da ikke til Norge før i juni.

 

Jeg har heldigvis endel video fra en kjøretur vi hadde fra San Francisco via Santa Cruz fjellene til San Diego, monterte kamera inne i bilen..

 

Hadde planer om å gjort endel arbeid på jobben idag (jsp-ejb), men har sittet i møter og surret her istedenfor...

 

har sett et par RS America'er, ganske ålreite biler det... selv om de ikke er like kompromissløse som de europeiske.

 

http://www.turboperformance.com/Porsche/SCKits/993SC/993sckit.htm (passer 964'en også..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 964C2

hadde et lengre konsulentoppdrag på hovedkontoret til cisco(utenfor San Jose)... mye av cisco's utstyr ble først utprøvet intern før det ble sluppet ut på markedet. Det var ikke alltid at telefonene fungerte:)

 

Jag hadde min förste installation for akkurat ett aar siden......

Mye har bedre seg siden denn gangen, (Brukervennlighet först og fremst) og rent borsett fra at mye (alt for mye) baserer seg paa Win2000 og Exchange (BLÄ !!!!!) saa er resten ganske stabilt.

 

Kult er det först og fremst at applikasjoner blir forbundet med telefonene (Adress databaser med tel-nummer via TAPI og "Alt mellom himmel og jord via XML for aa vises paa displayet)

 

Det er "bare 1 ting" Cisco ikke kann;

-Skrive brukevennlige applikasjoner paa Windows-platform.....

 

(Btw - Litt off topic skader jo ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...så IP-telefoni begynner å modne altså? Vi har sett litt på det men ikke fått helt den gode følelsen til å anbefale å bruke penger på det enda.

 

Jaja... sitter her og venter spent på posten, har en DL90 datalogger med GPS på vei fra england nå! Håper den kommer i dag eller morgen, ellers blir det å vente heeeelt til over påske... skal si utviklingen har skutt fart, nå leverer de GPS-basert logger med 32MB minne (ca 90min) to interne akselerometere, GPS mottaker, to analoge kanaler (5V eller 12V sensorer f.eks ladetrykk) mm... helt komplett p'n'p for under 10.000 - dette er utstyr på høyde med profesjonelt utstyr for bare fem år siden! Gleder meg :D

 

Etter skrivingen i går pratet jeg med han som har 964'en, ser ut som det lir en ny tur ut å måle snart! Når jeg blir ferdig med studier og tjener ordentlige penger hadde det vært morsomt å droppe "default" valget Audi Turbo og heller kjøpt en 964, det er jo snakk om ca. samme pengene men "litt" mer glede :)

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IP Telefoni er "bra nok".

 

Jeg tror ikke at salg basert paa "bedre teknologi enn normale telefoner" er tingen.....

 

Vi selger det alltid basert paa:

-Spare resurser

-Utnyttelse av Baandbredde paa et eksisterende nettverk

-Gratis telefoni over leased-lines mellom avdelinger

-Administratisjon kostnader over tid: WEB basert, flytting av telefoner + + + + + + +

 

Hvorfor bygge opp 2 paralelle systemer naar ett kan dekke begge behovene (Data & Voice)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 964C2

hadde et lengre konsulentoppdrag på hovedkontoret til cisco(utenfor San Jose)... mye av cisco's utstyr ble først utprøvet intern før det ble sluppet ut på markedet. Det var ikke alltid at telefonene fungerte:)

 

 

jeg driver å tar slike cisco serfikater for tiden... har dog ikke hørt om cisco sine ip telefoner, men tipper de er dyre. slik resten av utstyret deres er..hehe

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår