Gå til innhold

Omlakkert skadet Porsche Del 2 / AutoZentrum

Ranger emnet


gjohnsen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vil tippe at mange av dere husker denne saken;-) Kortfattet; Bil omlakkert og tidligere skadet, solgt til meg av AutoZentrum uten å opplyse meg om skaden og omlakkeringen…

 

Hvis ikke så kan dere orientere dere i denne linken.

 

http://www.bilforumet.no/juridisk/179702-forhandler-opplyst-delvis-omlakkert-porsche-dere-gjort.html

 

 

Uansett, så lovet jeg å komme tilbake med resultat etter at saken har vært opp i offentlig instans. Jeg krevde først heving av kjøpet, noe jeg senere endret til skadeerstatning for verditap på bilen ettersom jeg i mellomtiden var nødt til å selge bilen;-(

 

Saken ble sent over til Forbrukerrådet for evaluering der både AZ og jeg kom med våre versjoner av saken.

 

Konklusjon fra forbrukerrådet kortfattet;

 

1. Omlakkering ikke meddelt kjøper før handel

2. Mangelfull lakkeringsjobb

3. Klager har ikke rett på prisavslag, siden AutoZentrum har tilbudt retting av skader.

4. Det bør ikke være uenighet om at AZ skal rette opp skaden.

5. Tapet begrenser seg til kostnaden lakkeringsverksted ville hatt dersom bilen var blitt omlakkert.

6. Klager får erstatning i tillegg til reparasjon av skade – hvis han kan bevise at omlakkering fører til verdifall på bil.

 

 

Jamfør punkt 6. så ble informasjon om verdifall ble innhentet fra NAF som kom frem til et beløp de mente bilen var gått ned i verdi grunnet omlakkering og tidligere skader. Forbrukerrådet mener at det settes et endelig erstatningsbeløp innenfor en fastsatt ramme basert på tallene til NAF.

 

Så langt, så bra. Har fått medhold i at skaden skal rettes / betales erstatning for og at det settes et erstatningsbeløp som følge av verdifall og at opplysningsplikten ikke var overholdt.

 

Men bilen må rettes opp og skaden skal utbedres, det har AutoZentrum sagt at de skal gjøre, eller betale kostnaden for at et annet lakkeringsverksted tar jobben samt at Forbrukerrådet sier at det ikke bør herske uenighet om dette.

 

Nå har jeg fått beskjed fra AutoZentrum om at de nå nekter å utbedre lovpålagte feil og mangler..

Såfremt jeg ikke går vekk fra kravet mitt om skadeserstatning!! De har i brev til Forbrukerrådet også satt som forutsetning for utbedring av feil og mangler at jeg avslutter alle diskusjoner jeg har iverksatt på internett forum..Dette grunnet Porsche miljøet ikke er større i Norge en at min svartmaling av deres navn og rykte ikke er helt heldig.

 

Fikk nettopp brev fra advokaten til AutoZentrum om at de går vekk fra forpliktelsen om å reparere bilen – de har heller ikke tilbudt seg å betale kostnaden for utbedring av den lovpålagte garantireparasjonen …..Det vil altså si at de ikke tar hensyn til Forbrukerrådets anbefalinger i det hele tatt..

 

Så sånn går den saken; Fortsettelse følger når jeg får mer informasjon…

 

Saken ble også lagt på Porsche klubbens åpne forum som etter 2 dager stengte hele forumet siden de har AutoZentrum som samarbeidspartner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fikk nettopp vite av juridisk avdeling her på jobben, at det er ny eier av bilen "AutoPro" som nå formelt faktisk er nødt til å fremme kravet om reklamasjon om lakkskadene osv ovenfor AutoZentrum.

 

Kort fortalt overtar altså ny eier av bil reklamasjonsrettigheter fra tidligere eier mot det tidligere salgsleddet.(AutoPro var selvfølgelig inneforstått med situasjonen når jeg solgte dem bilen)

 

Skadeerstatning grunnet verditap på omlakkeringen er derimot mitt ansvar å ta videre. Det er desverre 6 md behandlingstid i Forbrukertvistutvalget..Bare å smøre seg med tålmodighet;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tok du det opp med Porsche i tyskland da?

Vet av flere tilfeller hvor forhandlere av Mercedes, da altså godkjente forhandlere av ny Mercedes har nektet å utbedre, mens Mercedes hovedsentral i Tyskland mener at det ikke er noen tvil og "tvinger" sin forhandler i Norge ved å true med å nekte vedkommende flere biler og frata dem retten til å forhandle merket.

 

Uansett så er det vell litt i seineste laget for slikt nå uansett. Men jeg synes virkelig synd på deg når det skal ta så langt tid, jeg vet ikke hvordan din økonomiske situasjon fortoner seg men det kan jo fort ta liv av en persons økonomi om man taper mye penger på kort tid på slik noe tull.

Så gå rettens vei og gjør andre en tjeneste ved å renske vekk uheldige holdninger blandt forhandlere.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Vil tippe at mange av dere husker denne saken;-) Kortfattet; Bil omlakkert og tidligere skadet, solgt til meg av AutoZentrum uten å opplyse meg om skaden og omlakkeringen…

 

Hvis ikke så kan dere orientere dere i denne linken.

 

http://www.bilforumet.no/juridisk/179702-forhandler-opplyst-delvis-omlakkert-porsche-dere-gjort.html

 

 

Uansett, så lovet jeg å komme tilbake med resultat etter at saken har vært opp i offentlig instans. Jeg krevde først heving av kjøpet, noe jeg senere endret til skadeerstatning for verditap på bilen ettersom jeg i mellomtiden var nødt til å selge bilen;-(

 

Saken ble sent over til Forbrukerrådet for evaluering der både AZ og jeg kom med våre versjoner av saken.

 

Konklusjon fra forbrukerrådet kortfattet;

 

1. Omlakkering ikke meddelt kjøper før handel

2. Mangelfull lakkeringsjobb

3. Klager har ikke rett på prisavslag, siden AutoZentrum har tilbudt retting av skader.

4. Det bør ikke være uenighet om at AZ skal rette opp skaden.

5. Tapet begrenser seg til kostnaden lakkeringsverksted ville hatt dersom bilen var blitt omlakkert.

6. Klager får erstatning i tillegg til reparasjon av skade – hvis han kan bevise at omlakkering fører til verdifall på bil.

 

 

Jamfør punkt 6. så ble informasjon om verdifall ble innhentet fra NAF som kom frem til et beløp de mente bilen var gått ned i verdi grunnet omlakkering og tidligere skader. Forbrukerrådet mener at det settes et endelig erstatningsbeløp innenfor en fastsatt ramme basert på tallene til NAF.

 

Så langt, så bra. Har fått medhold i at skaden skal rettes / betales erstatning for og at det settes et erstatningsbeløp som følge av verdifall og at opplysningsplikten ikke var overholdt.

 

Men bilen må rettes opp og skaden skal utbedres, det har AutoZentrum sagt at de skal gjøre, eller betale kostnaden for at et annet lakkeringsverksted tar jobben samt at Forbrukerrådet sier at det ikke bør herske uenighet om dette.

 

Nå har jeg fått beskjed fra AutoZentrum om at de nå nekter å utbedre lovpålagte feil og mangler..

Såfremt jeg ikke går vekk fra kravet mitt om skadeserstatning!! De har i brev til Forbrukerrådet også satt som forutsetning for utbedring av feil og mangler at jeg avslutter alle diskusjoner jeg har iverksatt på internett forum..Dette grunnet Porsche miljøet ikke er større i Norge en at min svartmaling av deres navn og rykte ikke er helt heldig.

 

Fikk nettopp brev fra advokaten til AutoZentrum om at de går vekk fra forpliktelsen om å reparere bilen – de har heller ikke tilbudt seg å betale kostnaden for utbedring av den lovpålagte garantireparasjonen …..Det vil altså si at de ikke tar hensyn til Forbrukerrådets anbefalinger i det hele tatt..

 

Så sånn går den saken; Fortsettelse følger når jeg får mer informasjon…

 

Saken ble også lagt på Porsche klubbens åpne forum som etter 2 dager stengte hele forumet siden de har AutoZentrum som samarbeidspartner!

 

du gutten min.. med tanke på at du har kjøpt en så gammel bil så må du regne med at den bilen har en lang og vond historie å fortelle... statistisk sett så er 9 av 10 biler i norge ettermarkedslakkert så hva for noe unikum tror du porsche er? porsche lager mange tusen biler for mye i året til å være unikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du gutten min.. med tanke på at du har kjøpt en så gammel bil så må du regne med at den bilen har en lang og vond historie å fortelle... statistisk sett så er 9 av 10 biler i norge ettermarkedslakkert så hva for noe unikum tror du porsche er? porsche lager mange tusen biler for mye i året til å være unikt..

 

Kan du være så vennlig å vise til noen kilder over disse statistikkene som forteller at 90% av biler som er rundt 5 år gamle er omlakkert?? Og forteller statistikken noe om hvilke prisklasser disse bilene ligger i?

 

-Når man snakker om en bil til nærmere 1 million kroner så antar vel de fleste at denne er tatt bedre vare på enn ellers... Slike skader har vel kjøper krav på å vite om bilens verdi er 90k eller 900k.

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du gutten min.. med tanke på at du har kjøpt en så gammel bil så må du regne med at den bilen har en lang og vond historie å fortelle... statistisk sett så er 9 av 10 biler i norge ettermarkedslakkert så hva for noe unikum tror du porsche er? porsche lager mange tusen biler for mye i året til å være unikt..

 

Nå er det vel slik at kjøper ikke fikk opplyst at bilen var omlakkert etter skade når han kjøpte den.Det er det trådstarter vil ha kompensasjon for.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår