Gå til innhold

DRIVSTOFF-forbruk i forhold til HK..??

Ranger emnet


Danielos

Anbefalte innlegg

Hei.:usa:

 

Er det slik at jo mer HK det er i en bil, så bruker den mer drivstoff pr mil enn en bil med mindre HK på helt lik blandet kjøring?

 

Altså:

 

F.eks.

 

Bil med 160 HK Bensin :cab

Bil med 100 HK Bensin :cab

 

Disse kjøres fra Bergen til Oslo, hvilken bil bruker mest på milen da, ved helt lik kjøring?:driving

 

Og bruker ALLTID en Diesel-bil mindre drivstoff pr mil enn en bensin bil som har samme HK i seg ved helt lik kjøring?:wank

 

Håper dere forsto hva jeg mente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesentlig her vil vel være ved hvilket turtall og effektuttak motorene opererte under turen fra Bergen til Oslo, ikke nødvendigvis hvilken toppeffekt de måtte ha.

 

En bensinmotor er mest effektiv (gjør mest arbeid pr liter) ved ca 70-80% belastning (give or take a few), men bruker likevel mindre drivstoff pr mil ved lavere belastning.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesentlig her vil vel være ved hvilket turtall og effektuttak motorene opererte under turen fra Bergen til Oslo, ikke nødvendigvis hvilken toppeffekt de måtte ha.

 

En bensinmotor er mest effektiv (gjør mest arbeid pr liter) ved ca 70-80% belastning (give or take a few), men bruker likevel mindre drivstoff pr mil ved lavere belastning.

 

 

Noen som har vært litt trøtt her?

 

Tror det skal stå en nyere dieselmotor er mest effektiv, (gjør mest arbeid pr liter når det kommer til drivstoff)

porsche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten teori på at en stærkere motor kan jobbe mere uanstrengt enn en mindre motor av samme type,slik at den kan bruke drivstoffet mere effektivt.

Mindre motor trenger hyppigere girskift og en mer agresiv kjøre type... derfor så tror jeg at det kan vere vanskelig å påstå at en større motor MÅ bruke mere bensin enn en mindre.

Audi A4 1.8t Quattro go`biln

Peugeot 406 arbeidsbil`n

Tidligere: Volvo 740,Datsun picup,2x ascona,boble,BMW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer effekt, jo høyere bensinforbruk. Nøkkelen i å få en motor til å gå best mulig er å kunne forbrenne mest mulig drivstoff på minst mulig tid. For å kunne klare det er det selvfølgelig en fordel med en stor motor som har plass til mer bensin/luft i sylinderene, nok av ventiler til å gi motoren nok bensin/luft, nok av ventiler til å bli kvitt eksosen og la eksosen komme lettest/fortest mulig vekk fra motor/eksosanlegg.

 

Ang bensinforbruk så kommer det ann på mye rart, f.eks om den ene motoren er svær, mens den andre er mindre, men har turbo osv. Selv om begge har like høy toppeffekt vil den med turbo antakligvis bruke mindre bensin da turboen ikke snurrer av full kraft fra første stund og bensinforbruket er ikke så himla høyt før turboen begynner å snurre. Den motoren med turbo vil jo ha et moment og bunndrag da.

 

Ang om to motorer med ulik effekt der man henter ut en bestemt mengde effekt så vil jeg tro at den største motoren vil bruke minst bensin da den vil ikke slite like mye som den mindre og levetiden vil jo også være lengre. Bare teori thought, bare formidler mine tanker.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært litt trøtt her?

 

Tror det skal stå en nyere dieselmotor er mest effektiv, (gjør mest arbeid pr liter når det kommer til drivstoff)

 

Jeg var trøtt, men svaret var likevel riktig. Jeg sammenliknet ikke bensin og diesel, jeg skrev kun noe om når en bensinmotor er mest effektiv.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var trøtt, men svaret var likevel riktig. Jeg sammenliknet ikke bensin og diesel, jeg skrev kun noe om når en bensinmotor er mest effektiv.

 

ja du har helt riktig.. var uvenstelig det jeg kom med.

 

 

men hvilken bil som bruker mest blir vanskelig å si ettersom begge de ulike motorene vil ha forskjellig momentkurve.

Er mange faktorer som spiller inn.

porsche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis slik, men et godt utgangspunkt.

Sett helt banalt er det to måter å få mer effekt på:

1: Mer hest pr motorvolum. Dette fører gjerne til et oppsett med hvasse kamme og høg kompressjon som spytter mye uunyttet trykk i eksosen og som kanskje må ha et feitt blandingsforhold.

2: Større motorvolum. Dette medfører at det skal lages trykk i større volum og dermed må mer drivstoff forbrukes selv på rolig gange.

Men selvfølgelig er dette temmelig enkelt forklart og jeg skal til og med klare å komme med motargument på det selv, men det er en peikepinn. Derimot kan ma få mer effekt per drivstoff med en presis motorstyring?

F.eks bil X har 2 liters motor med doble! forgassere og 120hk

Bil B har Y liter sekvensiell innsprøyning, bankesensor for å oppnå optimalt tenntidspunk og til og med variabel ventilåpningstid for å få riktig flyt i motoren ved alle turtal, og 140 hk.

Hvilken bruker mest drivstoff fra A til B?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bensinmotor er mest effektiv (gjør mest arbeid pr liter) ved ca 70-80% belastning (give or take a few), men bruker likevel mindre drivstoff pr mil ved lavere belastning.

 

Så mao må effekten være matchet mot rulle og luftmotstanden til bilen for å oppnå maksimal drivstoffeffektivitet? At man ved cruise i 90km/t bruker 70% av motorens energi for å oppnå maks effektivitet?

 

Vet du hvorfor det er ved 70%-80% av maks effekt at motoren er mest effektiv?

 

 

Ellers så er det vel litt rart å diskutere drivstofføkonomi på grunnlaget av kun effekt. Giring, luftmotstand og drivverkstap vil påvirke det. Og må man bremse/aksellerere mye så vil vekt også bety mye.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mao må effekten være matchet mot rulle og luftmotstanden til bilen for å oppnå maksimal drivstoffeffektivitet? At man ved cruise i 90km/t bruker 70% av motorens energi for å oppnå maks effektivitet?

 

Vet du hvorfor det er ved 70%-80% av maks effekt at motoren er mest effektiv?

 

 

Ellers så er det vel litt rart å diskutere drivstofføkonomi på grunnlaget av kun effekt. Giring, luftmotstand og drivverkstap vil påvirke det. Og må man bremse/aksellerere mye så vil vekt også bety mye.

 

En knøttliten motor som må presses til bortimot 80% av sin yteevne ved 80-90 km/t ville vært ganske økonomisk, men ikke særlig holdbar. Grunnen til at effektiviteten er høy ved så høye belastninger er at motoren slipper å motarbeide motstanden i et bortimot lukket gasspjeld. Men som sagt er det forskjell på effektivitet og lavt drivstofforbruk.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da bruker du lang tid... Hvis du med høyt gir mener lavt gir som i første gir.

 

Heh, mener høyt gir, (lavt giret, f.eks 0.50:1), som i femte gir. Altså at du kjører på la oss si 1500omdr/m med tilnærmet full gass, og motoren ikke har ork nok til mer enn å holde bilen i konstant fart. Dette burde minimere pumpetap, og om man kunne bygge motoren slik at den var mest effektiv på 1500omdr/m så burde du få en fantastisk drivstofføkonomi, og lang levetid på motoren.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår