Gå til innhold

Lav tomgang


magge79

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har kjøpt meg en 1997 Carisma 1.8GLX.

 

Etter å ha byttet ut et relativt dødt batteri (dvs at bilen var totalt uten strøm i noen minutter) har tomgangen på bilen endret seg.

 

Hvis man starter bilen kaldt oppfører den seg greit i omtrent 10 minutter - så har motoren blitt varm og tomgangen skal vel da justere seg ned...

 

Da legger den seg på en tomgang som er ca 200RPM eller kanskje enda lavere. Tomgangen er så lav at den neste kveler seg og motoren gir seg selv litt mer gass. Det er altså ikke en jevn tomgang lenger når bilen har blitt varm. Legger seg nedunder 200RPM eller deromkring, kveler seg nesten, gir på litt - og samme omigjen. Før eller siden stopper den.

 

Tyder dette på en defekt sensor (merkelig at det skjedde akkurat når jeg byttet batteri?), eller er det bare et eller annet rituale man må igjennom for det hele til å justere seg igjen? ELLER er det faktisk en god gammeldags skrue man kan justere på et sted??

 

Tips mottaes med takk!

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjappe svar.

 

volvo_lars:

Høres kjipt ut at man skal måtte gjøre dette hver gang bilen er uten strøm. Men uansett, det kan iallefall være at det er riktig som du sier at jeg må vaske gass-spjeldet i dette tilfellet.

 

Men, hvis jeg nå skrudde av "throttle house" og rengjorde det spjeldet. Er ikke injection systemene slik at de har -tett- gass spjeld ved tomgang, og en egen elektronisk styrt tomgangs luftstrøm ved siden av hovedspjeldet? Jeg er helt fersk på det her; men det var min forståelse.

 

Er litt redd for å skru ut throttle house også; det ser komplisert ut. :)

 

 

AndreasK:

Reset av ECU og hvordan få den til å trene seg opp på nytt; har forsøkt et par "prosedyrer" for å den til å trene seg på nytt uten hell. Ser heller ikke ut til at noen dagers kjøring retter opp i problemet, desverre - det var det jeg trodde skulle til også.

 

Har forsøkt følgende for å resette ECU og få den til å lære seg korrekt tomgang på nytt;

 

- Tok av batteriet, det stod av hele natten og jeg kortsluttet også bilen før jeg satt på batteriet igjen.

- Skrudde på tenningen. Skrudde av alt elektrisk; var kun cd spiller, taklampe og ned til parklys jeg fikk skrudd ned.

- Startet opp og lot den stå. Etter omtrent 10 minutter begynte den som beskrevet før; altfor lavt turtall og må gi seg selv mer gass så den ikke kveler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse metodene for å få ECU'en til å resette seg tror jeg det er liten vits i. Har selv prøvd noen av de uten at de har fungert.

 

Vil tro du må kjøre enda noen mil før ECU'en resetter seg. Forrige gang jeg hadde problemet tror jeg jeg kjørte i over en uke før problemet plutselig bare forsvant.

 

Hvis det skulle være dritt i gass-spjeldet tror jeg du ville hatt dette problemet før du tok av batteriet også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen tungvindt at bilen må gå så lenge/langt for at denne justeringen skal skje. Fornuftig ville vært at den stod og snuset på motoren i en 10-15 minutter og så klarte å justere seg igjen. Synes jeg da, hehe.

 

Nå hadde jeg jo ute batteriet nylig for i det sistnevnte forsøket - så da får jeg kanskje bare gi det et par ukers tid for å se om det hjelper noe av seg selv da. :)

 

En ting er sikkert- kjekt å vite om dette hvis man skal mekke noe på bilen selv. Det er jo fort vekk lurt å koble unna batteriet da. Hadde jeg skrudd på noe annet enn batteriet nå sist ville jeg vært sikker på at jeg hadde ødelagt noe. :)

 

Uansett takk for tipsene; jeg poster tilbake her når problemet løser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 1 month later...
er sån at det må vaskes vær gang ja å det virker

jeg jobber som mekaniker på Mitsubishi så har vært borti detta et par tusen ganger

 

Heisann.. min Carisma GDI har åsså problemer med tomgangen. bare at den går helt fint på tomgang når den er kald... men når motoren får opp temperaturen kveler den seg med en gang. dette begynte etter at jeg bytta clutchen å da tok ut batteriet. gjelder det samme da? når den ikke går i det hele tatt på varm motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
Heisann.. min Carisma GDI har åsså problemer med tomgangen. bare at den går helt fint på tomgang når den er kald... men når motoren får opp temperaturen kveler den seg med en gang. dette begynte etter at jeg bytta clutchen å da tok ut batteriet. gjelder det samme da? når den ikke går i det hele tatt på varm motor?

 

Jeg har akkurat det samme problemet med min gdi. Jeg har byttet batteri for et år siden men er ikke sikker på om dette skjedde da eller før/senere. Veldig irriterende.

 

Det må vel være noen som har fix på dette!?

 

@gasspjeld. Dette kan neppe være årsaken. Det virker som feil i elekronikken eller tenningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Heisann!

 

Jeg har kjøpt meg en 1997 Carisma 1.8GLX.

 

Etter å ha byttet ut et relativt dødt batteri (dvs at bilen var totalt uten strøm i noen minutter) har tomgangen på bilen endret seg.

 

Hvis man starter bilen kaldt oppfører den seg greit i omtrent 10 minutter - så har motoren blitt varm og tomgangen skal vel da justere seg ned...

 

Da legger den seg på en tomgang som er ca 200RPM eller kanskje enda lavere. Tomgangen er så lav at den neste kveler seg og motoren gir seg selv litt mer gass. Det er altså ikke en jevn tomgang lenger når bilen har blitt varm. Legger seg nedunder 200RPM eller deromkring, kveler seg nesten, gir på litt - og samme omigjen. Før eller siden stopper den.

 

Tyder dette på en defekt sensor (merkelig at det skjedde akkurat når jeg byttet batteri?), eller er det bare et eller annet rituale man må igjennom for det hele til å justere seg igjen? ELLER er det faktisk en god gammeldags skrue man kan justere på et sted??

 

Tips mottaes med takk!

Magnus

 

Hvis du ser på tråden "lavt turtall" her på carisma forumet, kan du kanskje finne svaret.

Mitsubishi Carisma 1,8 GDI 1997 Mod

Volvo 240 DL 2,0 1985 Mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår