Gå til innhold

10" eller 12" ? Hører på metal/rock

Ranger emnet


sc0ot

Anbefalte innlegg

Det er nok ikke så enkelt som å svare på om du bør kjøpe cabriolet eller stasjonsvogn... Selve størrelsen på elementet har lite å si ut over maksimalt teoretisk lydtrykk og krav til kassestørrelse. Grovt regnet. At 10-tommere er "kjappere" enn 12-tommere er feil.

 

Oppgi heller hva slags rammebetingelser du har (kassevolum, forsterkerkraft, musikksmak, biltype, ++), så blir det enklere å gi råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydkarakteren i bassen avgjøres hovedsaklig av frekvensresponsen, transientresponsen, faseforløp og forvrengning.

 

Å forsøke å si noe om bassen er "treg" eller "kjapp" ved å dømme ut fra størrelsen på elementet blir med andre ord som å tippe hvor fort bilen din går ut fra hvor lang den er :)

 

Her er vel hovedpoenget å ha best mulig transientrespons (les: lavest), og at subben spiller mest mulig i fase med frontsettet? At subben ikke går så lavt er vel ikke kritisk i denne musikkstilen, og forvrenging er jo dårlig uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.

 

Hva bør jeg se etter ved valg av element ? VIl ha kjapp, presis bass som slår litt. Er ikke ute etter vibrasjon og slik effekt. Vil ha presis og KLART "slag" :D

 

Er på utkikk etter mye av det samme selv :) Når jeg kjøpte Audi'n min stod det en båndpasskasse fra BOSS i den, den var hysterisk dårlig. Total mangel på trykk, det var kun vibrasjon og blåselyder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en 10 tommer er ikke raskere, men jeg syns at en 10 to9mmer passer bedre for rock fordi den høres mer skarput, litt vanskelig å beskrive, men den buldrer mindre.

 

Så jeg står ved mitt forslag i en annen tråd om at en 10 tommer passer best til rock og metal! Men 12 funker fint og, spesielt til bass gitar, har 12 tommer selv og funker helt flott. ;)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt kan du ikke bedømme elementer ut fra størrelsen ;) Men et mindre element har som regel høyere Fs (resonansfrekvens) og derfor mindre nivå i de lavere frekvensene (40-50 hz og ned) enn de høyere (40-50 hz og opp). Derfor vil de ofte få en "lysere" klangbalanse og låte "kjappere", simpelthen fordi man hører den "kjappeste" (høyere frekvensene) bassen best.

 

Til rock og metal vil jeg si det kun er én ting som duger; store elementer med lav Qts og store kasser. Det meste under 30-35 hz kan ofres til fordel for skikkelig dynamikk mellom 30-35 til 120 hz.

 

Beyma Power 15, $375 pluss frakt og sånt fra US speaker.com

 

beymapower15.jpg

 

Kan absolutt anbefale å investere i noen gode midbasser også. 8 tommer og oppover :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er eeegentlig en 10" mann :tannløs: (hvis det er noe som heter det) som kjører 12":D Det funker jeg helt fint... FAKTSIK så kan PRS12"ern være litt FOR tight.... den er nesten litt kjedelig noen ganger.Jeg hører endel på rock og gitarmusik. Men med litt gain så fikser det seg.

Men billig ærn ikke.

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, merkelig... det kan såklart skyldes feil kasse i forhold til kupeen, jeg ser ingen umiddelbare "feil" i parametrene i hvert fall..

 

sc0ot: jeg har forsåvidt glemt at jeg har en eldre JBL 1200 GTi som aldri har vært montert, som "egentlig" er til salgs... selv om jeg ikke har altfor lyst til å gjøre meg av med den :( Tror nok den også kan være et godt alternativ. Den er i hvert fall billigere enn Beymaen. Send PM om det skulle være interessant :)

 

For ordens skyld; det er ikke mitt bilde.

 

DSC04700.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår