Gå til innhold

Oppsett av utstyr/pakke til mitt forbruk...

Ranger emnet


R_Style

Anbefalte innlegg

Vet det finnes flere eller lettere sagt mange slike tråder her, og har lest truhaa sine innlegg og tråder med div info ang polering og vedlikehold... Selv har jeg blitt hekta på finish og shine, og tiden er nå kommet for å gå ett steg videre over på Meguiars produktene, etter å ha brukt Autoglym i 4 år...

 

Er på langt nær ingen ekspert på dette, men er heller ingen nybegynner, så da tenkte jeg at dere som er litt mer inn i Meguiars sin produkt-liste, kan svare meg litt ang det jeg trenger, og evt sette opp litt div ting som kunne ha passet til meg...

 

Bilen jeg har er en 2003 mod VW Passat Highline med en del krom, bilen er svart metallic og er ganske velholdt å pen i lakken (lite swirls og vaskeriper)... Har hatt den inne hos bilpleiespesialisten før (Meguiars) for lakkrens og teflonbehandling, og etter dette har jeg fått mer og mer sansen for meguiars!:)

 

Er veldig oppatt av "ustillingsfinish", altså polerer ikke kun for å polere og for å få det gjort, men får å få et bra resultat og kunne dulle litt med bilen... :)

 

Håper noen kan tilrettelegge meg med div produkter som jeg trenger til dette...

 

Det her er det jeg har liggende fra før fra Meguiars:

Wash Mitt Vaskehanske

Quik Clay Detailing System

Meguiar Polish Applicator

Meguiar Water Magnet Drying Towel

Meguiar Supreme Mikrofiberklut

Meguiar Nxt Gener. Car Wash

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal jobbe for hånd så er dette hva jeg anbefaler og bruke ut i fra hva jeg har brukt på de bilene jeg har tatt for hånd:

-NXT car wash eller gold class car wash,smak og behag hva du foretrekker!

-Claybar,det lønner seg og kjøpe den som heter C-2000 (blå),den deler su i 4 biter etter hvert som du trenger og bytte.

-Glidemiddel til claybar,her kan du kjøpe last Touch Detail Spray,Final Inspection(#34).Begge kan brukes til glidemiddel eller støvtørking mellom vaskene.Ikke bruk såpevann,det kan hende at claybaren går noe i oppløsning av dette(erfaring)

-Lakkrens,Deep Crystal System Paint Cleaner eller body scrub,men husk at den siste har noe mere slipemiddel i seg enn den første men begge er glimrende til sitt bruk.

-Voks,her bruker du det du liker av voks,men husk og legge på to strøk fordi når du har tatt lakkrens bruker du først strøket til og fylle igjen lakken og andre til og legge beskyttelse på toppen.

-Gummi og plast,Gold Class Trim Detailer

-krom,NXT Generation All Metal Polysh.

 

Maskin:

 

Vask og clay som tidligere,men når du kommer til rens osv er det forskjellen kommer:

#80,dette er det mest brukte produktet til Meguiars.Det rubber går over til og rense lakken og avslutter med og legge igjen polisholje.

#83,noe sterkere produkt enn #80 men et must i samlingen da det fjerner noe mere riper enn #80.Dette er de mest brukte produktene til meguiars,men du kan jo lese deg frem til andre på på meguiars sine egne sider http://www.meguiars.com

 

Når det gjelder maskiner er det mange og velge i,men styr for all del unna de som jeg kaller remamaskiner.Det er de til 200-300.- og er ikke brukendes til annet enn og ligge på på hylla og se ubrukelig ut.

Sats heller noen kroner på en skikkelig maskin og ha den resten av tiden du gidder og pleie bilene dine.

Det kommer Meguiars sin nye maskin G-220 om ikke så lenge og den kommer hvist nok scandicshine til og ta inn. det er en maskin som er sikker og meget letthåndterlig og bruke,eller du kan satse på en Flex XC3401VRG som er en mye sterkere maskin men osilerende som G-220 http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=127

 

Dette er i grove trekk det som du bør tenke på når det gjelder bilpleie.Har ikke tatt med padder og kluter til de produktene som er nevt men du har vel så du klarer deg en stund:)

Man kan lære mye av en paranoid person,bare ved og følge etter han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Lakkrens,Deep Crystal System Paint Cleaner eller body scrub,men husk at den siste har noe mere slipemiddel i seg enn den første men begge er glimrende til sitt bruk.

 

Korrigerer litt.. begge disse produktene er kjemiske lakkrenser, og var så godt som uten slipemidler. DC Step1 Paint cleaner var i utgangspunktet sterkere enn Body Scrub (ettersom Step1 var beregnet på en mer omfattende etteroperasjon enn vanlig; DC Step2+3) men "oppskriften" på denne har blitt litt endret og Body Scrub er tatt ut av produksjon hos Meguiar's.

 

Kilde: David Pykett, Europe Area Manager, Meguiar’s, Inc.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er da litt av det jeg har tenkt på:

 

Første steg: MG 83/80 (Evt MG 80 ettersom bilen er meget pen i lakken med tanke på swirls og "klarlakk" riper)

 

 

Andre steg: MG 21

 

Påførende med DA maskin eller evt for hånd...

 

Vet dette kanskje virker som et rart spørsmål, men hvordan fungerer MG 7 oppmot en MG 80 f.eks... MG 7 uten noen form for "rens"?

 

 

I tillegg til det som blir nevnt her, går jeg over bilen med meguiars clay`n før j begynner på noen slags form for polering...

 

 

Legg gjerne til hvilke typer pads som passer til mitt formål, vil gå ut ifra at j vil starte med typen medium bløt pads først...

 

Takk for hjelpen hittil!:)

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn her ble bestillingen til slutt... Ser frem til dette!

 

5 Gallon Wash Bucket Combo

Meguiars Supreme Shine Microfiber Towel

Meguiars Gold Class Trim Detailer

Meguiars Water Magnet

Meguiars Microfiber Wash Mitt

Duragloss Clear Coat Polish (CCP) #111

Duragloss Polish & Cleaner (PC) #101

Pinnacle Liquid Souveran™ Wax

Wolfgang Polishin’ Pal Combo

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedet for å lage en ny tråd, så bruker jeg bare denne hvis trådstarter ikke har noe imot det. Jeg har en 2002 SVART WF GOlf som jeg skal ta en grundig vask av neste helg, og da trenger jeg noe å gjøre dette med.

Men jeg er litt usikker på hva jeg skal velge, og hva jeg trenger.

 

Tenker å vaske bilen grundig, både inni og utenfor, felger og i motoren.

Jeg har null utstyr fra før av, så jeg trenger litt av hvert!

 

Hvilken netshop bør jeg bruke og hva mener dere er bra varer, er det Pinnacle - Meguairs - Chemical Guys eller hva?

 

Gjerne kom med innspill på hvorfor dere anbefaler den og den varen!!

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår