Gå til innhold

tomgangsproblemer

Ranger emnet


Leon

Anbefalte innlegg

Motor er 1.6 16v 105 hk. Har problemer med vandrende tomgang. Det skjer når motoren er varm etter å ha kjørt en stund. Litt vanskelig å forklare, men det som skjer er at turtallet "hopper", dvs. at turtallet synker ca 200-300 rpm fra normalt turtall for så å gå tilbake til normalen (om og om igjen). Det er såpass at lysene blir svakere når turtallet synker (som om den er på vei til å dø ut). Hvis jeg gir bittelitt gass når dette holder på, fortsetter den med fuskingen (blir verre) opp til ca 1200 omdreininger. over 1200 omdreininger fusker den ikke.

 

Tomgangen blir som regel normal hvis jeg raskt ruser motoren. Motoren har aldri dauet som følge av dette, og går ellers normalt.

 

Noen som har noen ide om hva dette skyldes? er det den berømte lmm'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har faktisk det akkurat samme problemet som du beskriver. Har også 1,6l 16V.

 

Og noen ganger når den er varm så gjør den sånn (hopper på tomgang). Det har faktisk hendt at den har kvelt seg selv... og hvis det skjer så har jeg problemer med å starte igjen rett etter på, men det går fint hvis jeg bare venter 1 minutt eller 2...

skjønner ikke hva dett kan være:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få Møller eller noen med vag-com til å lese av feilkoder da? Jeg hadde noe lignende men ikke helt det samme med min. Min varierte litt i turtall som du forklarer men ristet også en del.

 

Hadde bilen på snapdrive men de fikk bare feilkode på tomgangsmotor eller noe, og visste ikke hva som var feil(snapdrive suger).

 

Møller derimot med riktig utstyr fant en feil på en bryter til servoen. Som sikkert var grunnen til at bilen ristet en del. Og de fikset i samme slengen aircondition'en som ikke funket pga svidd sikringsboks.

Endret av elwood84

VW Tiguan 110tdi excl.R-Line

Audi TT 2.0 TFSI 2007-solgt

Golf V 2.0 FSI 2004 - solgt

Golf IV 1,6Highline 1999-Solgt

Citroen zx 1,4i Harmonie - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår