Gå til innhold

Klippet ISO-kontakt i '90-mod. VW - koblingsskjema?

Ranger emnet

PasseG60

Anbefalte innlegg

Skulle plukke cd-spilleren ut av bilen, og oppdaget til min store forskrekkelse at forrige eier har klippet av kablene, og teipet (ja, med elektroteip fra Biltema) de fast til Pioneer-spillerens kabler (som også er kuttet)..

Jeg skal ha inn en Sony-spiller, og tenkte i den forbindelse å sette inn nye ISO-kontakter i bilen.

Problemet er at halvparten av ledningene ligger løst, så jeg vet ikke hva som er hva.

Har noen et skjema som viser hvilke farge som har hvile funksjon (bilsiden - ISO-pluggen kjenner jeg godt)..

Bilen er som topic-tittel sier: 1990 Volkswagen Passat GT G60 Syncro.

Altså:

Forklaring på hvilke farger som er hva av de som stikker ut fra dashbordet mitt..

(Har sett på http://volkswagen.msk.ru/, men fant ikke skjemaet der..)

*blah*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det som trengs.. Viss ikke det er mer der som har funksjon.. Mange år siden jeg hadde bil sist.. Husker ikke hvordan ting fungere "fremmi der" lengre.. Styrestrøm fra tenninga hadde jeg helt glemt..

Men for alt i verden.. Jeg kan sette meg ut i bilen for å måle meg frem til hva som er hva, men om det er noen som vet så er det litt lettere.. Har verken multimeter eller tak over hodet, og er ikke så lysten på å stå midt i gata å holde på med dette.. Folk rister på hodet allerede "over det gamle vraket"..

Så ja.. Strøm, styring, høytalerene (hva går hvor), og eventuelle andre ting..

*blah*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde helt samme problem som dette når jeg kjøpte golfen min!

så jeg skal nok kunne hjelpe deg tror jeg...

Jeg vet ikke helt hva du har av høytalere og ledninger men hvis du sier hvilken farge ledningene er så kan jeg hjelpe...

VI har jo også en egen ISO-tråd her på bilstereo forumet da...

P1060924.jpg

P1060925.jpg

Les signaturreglene: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en kikk på det før jeg reiste fra jobb i dag, og fant følgende ledninger koblet sammen:

(s) blå/hvit – (b) blå

(s) grønn/sort – (b) brun/grønn

(s) grønn - (b) blå

(s) lilla - (b) rød

(s) lilla/sort - (b) brun/hvit

(s) sort - (b) brun

(s) rød og gul - (b) rød/hvit

(s) står for ”spiller”, og (b) for bil. Altså hvor de respektive ledningene kommer fra..

De som kommer fra spilleren er ok; de har stort sett samme farge som en finner på ISO-pluggen, men ledningene som stikker ut av dashbordet får jeg ikke helt til å stemme med "ISO-kartet"..

Men nå sitter jeg med tanker om å gi faen i originalkablene. Bare isolere de og stripse dem ut av veien, og kjøpe ferdig ISO-koblede kabler (og strøm..) fra Bilradiospesialisten; Zealum ZK-ISO4..

Da slipper både jeg og dere mye mas.. ;)

Koster ikke all verden heller..

Men jeg kan notere ned alle kabelene og fargene i morgen, og se om vi klarer nøste opp i det. Jeg er sikkert ikke sistemann som lurer.. :)

*blah*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På spilleren er det grønn/sort er høytaler (-) grønn er til samme høytaler (+) samme med de to lilla... helt sort er jord, rød er + batteri og gul er remote (tenning)

på bilen er det brun/hvit er høtaler (-) brune er til samme høytaler (+) samme med rød... de blå vet jeg ikke helt. men skal prøve å finne ut av det..'

dette er etter hvordan jeg forstod det... men det kommer ann på hvordan ISO du har på spilleren...

er det denne?

iso20sony.jpg

Les signaturreglene: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis høytalerne ikke kobla til kan du finne ut hvem som er hvor med et 9volts batteri og en tube tålmodighet:thumb

Så kan du sammenligne med Iso-kartet og koble det sammen igjen riktig.

Og HVIS du har løst til å føle deg som gutta i OCC kan du kjøpe litt krympestrømpe og lodde dem sammen igjen

:D Da blir det som i byn:D

Får å finne ut hvilke som er høytalere så kan du vel først måle motstanden og den burde vel ligge et sted rundt 4Ohm(3,somthing)Når du da har finni en sånn kan du legge på batteriet og høre hvor det klikker hen og vips du veit hvor den hører hjemme.

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

celica luuva:

Ingen plugg her i byn. _alt_ er klippet.. Og teipet.. :|

blogz:

9V batteri og en tube tålmod er vurdert. Har tilogmed vært på butikken for å handle.. De hadde bare ikke tålmod, men batteri fikk jeg.. :)

Iom. at OCC-gutta er min store forbilder (men jeg sliter med å få skjegget og størrelsen til "fatter'n") har jeg vært i kjelleren og funnet frem 4/2mm krypestrømpe, loddebolt, 0,7mm loddetinn, varmluftspistol og en Knipex avbiter..

Eneste jeg nå mangler er multimeter. Jeg finner det pokker ikke igjen. Fordømmrade flytting!

*blah*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

celica luuva:

Ingen plugg her i byn. _alt_ er klippet.. Og teipet.. :|

blogz:

9V batteri og en tube tålmod er vurdert. Har tilogmed vært på butikken for å handle.. De hadde bare ikke tålmod, men batteri fikk jeg.. :)

Iom. at OCC-gutta er min store forbilder (men jeg sliter med å få skjegget og størrelsen til "fatter'n") har jeg vært i kjelleren og funnet frem 4/2mm krypestrømpe, loddebolt, 0,7mm loddetinn, varmluftspistol og en Knipex avbiter..

Eneste jeg nå mangler er multimeter. Jeg finner det pokker ikke igjen. Fordømmrade flytting!

:confused: :doh Du kan få en av meg (for a small charge:D)

Jeg trur det går fint jeg når du finner multimeteret ditt og du får fikla litt:thumb Jeg tipper at du har glodd ca like mye som meg på Vinnie så når kan du ta på deg ei blå olajakke så er du close enough:thumb

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men jeg klarer meg (er blakk)..

Inntil videre blåser jeg i lyd bak.. Og kryssjekker meg frem til frontsettet med batteriet..

I første omgang er det bare å få lyd fremme, og så venter jeg til bedre tider (etter at dekk og felger er kjøpt), og jeg ser økonomien an, og så skal jeg prøve å bygge om dørene (glassfiber og treverk) og inn med høytalere der, og få inn en Carputer.. Har en stefar som importerer fra det fjerne østen, tenkte å finsnakke med han om et indash-display med VGA-tilkobling..

Har glodd litt for mye på Vinnie, men det ble for mye til slutt. Første sesong var ok, men det er blitt såpe så det holder.. No good..

*blah*

Lenke til kommentar
Del på andre sider