Gå til innhold

irriterende kjøring i rundkjøring. hva mener dere

Ranger emnet


sven410

Anbefalte innlegg

Har en lignende rundkjøring i Sandefjord, bare med en utgang/inngang ekstra. Hvis jeg er rød bil og skal rett frem, legger jeg meg som regel i venstre fil og holder meg der til jeg er ute. Er ikke et veldig stort problem i denne rundkjøringa, som jeg har opplevd. Kjører gjennom den et par ganger hver dag, og har ikke hatt noen nestenulykker enda, som jeg kan komme på i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et forslag: Kjør i henhold til merking og bruk blinklys dersom det er andre trafikanter i eller i umiddelbar nærhet av rundkjøringa som kan påvirkes av ditt sporvalg. Dersom ingen påvirkes av ditt sporvalg (og selvsagt hvis du er aleine i rundkjøringa), gir du glatt faen og kjører i akkurat det sporet du vil.

 

Problem løst? :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
feil

 

 

riktig

trafikk som allerede er i rundkjøringen, de som kommer fra venstre har du vikeplikt for, de som er på din høyre side er jo ikke noe problem. da kjører du eventuelt på bakfra... men dette er bare pirk.

 

de var jo enkel her er det som nevnt en regel som spiller in med høye kneløft: du har vikeplikt for den som er inne i rundkjøringa. du skal altså drite i å kjøre inn uansett hvilken fil bilen inne i rundingen ligger i. enkelt og greit. det er derfor det står et vikepliktskilt der.

håpløst forslag. i en to felts rundkjøring har man ikke vikeplikt for bil som kommer fra kryssende veg og skal til venstre (rett frem sett fra der du står) viss du skal til høyre.

 

da ligger kryssende bil i innerste felt og du er såvidt innom ytterste felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
trafikk som allerede er i rundkjøringen, de som kommer fra venstre har du vikeplikt for, de som er på din høyre side er jo ikke noe problem. da kjører du eventuelt på bakfra... men dette er bare pirk.

 

Dette er en vanlig misforståelse. Reglene sier at du har vikeplikt for de som er inne i rundkjøringen. Det gjelder uansett om de er til høyre eller venstre for deg, kjører gal eller riktig vei, eller har større motor enn deg. Bilen utenfor rundjøringen til venstre for deg har du ikke vikeplikt for. Hvis du kommer deg først inn har de vikeplikt for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår