Gå til innhold

Hvilke pads og poleringsmiddel??

Ranger emnet


jornland

Anbefalte innlegg

Hei. Er i ferd med å gjøre en bestilling på autogeek.net hvor jeg skal investere i pads og poleringsmiddel for bruk på roterende maskin. Selv har jeg liten erfaring med bruk av disse produktene, men er villig til å prøve, selv om mange advarer mot brenning av lakk osv.. En gang må jo være den første, og dessuten har jeg en gammel testbil som jeg kan prøve å brenne litt lakk på før jeg prøver på godbilen!

 

Selv har jeg kjøpt meg en roterende maskin fra Thorsov Bilrekvisita. En billig maskin, men jeg er av den oppfatningen av at det er ikke viktig å ha en dyr og fancy maskin, men heller legge penger i gode pads og gode polishprodukter. Fra før har jeg de fleste produktene for bruk for hånd fra Meguiars(Clay, Scratch X, Deep Crystal Cleaner, Deep Crystal Polish og wax), men for bruk med maskin må man vel investere i Mirror Glaze produkter ettersom jeg har forstått.

 

Selv har jeg kikket på padsene fra Edge 2000, og syntes disse padsene virker geniale da risikoen for at man mister padsen, eller får kast er eliminert på grunn av den fine "snap"/adapter funksjonen. Her har de en grunnpakke med fire forskjellige pads til ca 100 dollar. Se adressen The Edge 2000 8 inch Rotary Polishing Kit. Lurte på om noen har erfaringer med disse padsene, og om de er gode?

 

I tillegg tenkte jeg å bestille polish/lakkrensprodukter til bruk sammen med disse padsene. Jeg skal henholdsvis polere biler med over middels godt vedlikeholdt lakk, og med det menes det at det er små til moderate swirls i lakken som skal forsøkes å få fjernet. Vil det da være lurt å kjøpe med en flaske MG80 og MG82? Og har jeg forstått riktig at MG80 er en enda snillere og mindre aggressiv lakkrens enn MG82? Kom gjerne med korreksjoner og andre forslag! MG84 og MG85 er vel helst aggressive lakkrensprodukter og brukes helst på biler med dypere swirls?

 

Skal også etterhvert investere i en Meguiars Dual Action Polisher G220 med tilhørende pads og polishprodukter etterhvert, men får ta det litt i steg. Slike DA maskiner har jeg litt erfaring med, og de virker veldig bra, men føler jeg er klar for steget videre til roterende! Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg si at jeg føler at jeg er i litt samme gate som deg. Oppdaget proffprodukter for ikke så lenge siden, og har nettopp gått til innkjøp av noe utstyr. Fra å ha testet ut en god del av forbrukerserien til Meguiar's som f.eks Deep Crystal Paint Cleaner, ScratchX etc har jeg kjøpt inn Meguiar's G220 DA-maskin + MG#83,#80 og #82. Det du sier om at bilene du skal polere har små riper/swirls etc, vil #83 være den groveste til dette arbeidet. Deretter kommer #80, og til slutt #82 som den "mildeste". Jeg har aldri polert med maskin før, og kjøpte derfor da en DA-maskin. Mange proffer anbefaler ikke å begynne med roterende, da sjansen for å brenne lakken, lage kjøremerker etc. er relativt stor. Men nå vet ikke jeg noe om hvor god du er. Hehe...Tror det er viktig det du sier, med å ha noe å teste på først.Når det gjelder pads og polish, har jeg kjøpt Megs paddene. De er laget for å virke med MG-serien(tror jeg). Ang polish tror jeg du kommer langt med en flaske MG#83 og MG#80. Test med den mildeste først(MG#80 og en polish pad) for så evt. å steppe opp til MG#83(først med polish pad, så cutting pad) Når det gjelder roterende, så har Menzerna en egen serie proff-polish som funker knall på hard lakk som VAG. Og den igjen er laget for bruk til roterende...

 

Ble litt mye her nå, men bare spør, så får du sikkert hjelp av andre her og. Jeg er som sagt også på nybegynnerstadiet, så ikke forvent at alt jeg skriver stemmer...Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Som sagt, har jeg benyttet DA maskiner tidligere, men føler at det ikke helt strekker til for å fjerne alle swirls. Derfor har jeg tro på å prøve roterende, og se hvilke resultater det kan gi. Tror at det er mulig å lære dette, ved å trø varsom frem og vise forsiktighet. Men det trengs endel kunnskap om hvilke produkter som kan brukes sammen og ikke, og det har jeg ikke nok kunnskap om. Men jeg har et ønske om å lære det!

 

Er jo kjent med at Meguiars har egne pads til roterende maskiner, men disse benytter borrelås og backing plater. Det som er så genialt med disse Edge padsene er at du slipper borrelåsen og usentrerte pads som kaster i vilden sky. Her er det bare å kneppe padden i lås, og den kan også benyttes på begge sider! Risikoen for å miste padden og lage riper med backingplata er altså eliminert.Derfor synes jeg at Edge sin patent virker lur. Kommer nok til å kjøpe en flaske MG83 også da denne også er fin til å bruke ved DA maskinpolering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å e de dei Håvard. Er flesberging ja. Flott å ha noen lokale som veit åssen de skal få biler til å skinne! Hva trur du om disse Edge 2000 padsene? Prøvd denne patenten? Og hvilke proff polishprodukter er et must hvis man skal prøve seg med roterende maskin?

 

Jepps :D

 

Ikke testa Edge, men kunne godt tenkt meg å prøve. Er så mange produkter der ute atte, ikke lett å gi noe godt svar egentlig. Det som jeg liker, liker muligens ikke du. Om du trenger noen samples av diverse Meguiars produkter, så får du skrike ut :D

 

Btw, hatt dilla lenge eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går jeg nok for et sett fra Edge tenker jeg. Også får vi bare vente til våren med å teste ut, når sola titter frem igjen.

 

Skal ikke se bort ifra at jeg kommer til å prøve noen ulike Meguiars produkter når sommmeren kommer, så da kan det hende du hører fra meg.

 

Har alltid likt blanke biler, så det å få lakk til å skinne har jeg drevet og syslet med helt fra jeg var 15 år. Men dette med roterende maskinpolering er noe nytt for meg. Er nok ikke på langt nær på det nivået som du driver bilpleie på, men man må jo bare prøve og se om det lar seg gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår