Gå til innhold

Tungstartet econoline

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei, har ein ford econoline 7,3Diesel (91) som ikkje starter når det er kaldt. Gløder både 1,2 og 3 ganger, men ikkje f*** om den starter. Har drevet å sjekka opp litt og søkt litt rundt, og prøvd å finne mulige årsaker.

 

har forstått det slik at årsakene kan vere:

- Dårli bateri kapasitet

- Gløderelè

- Glødeplugger

- Dyser

- Luftfilter

- Oljefilter

 

Parkerte bilen på en parkeringsplass idag og såg når eg kom ut at der ha kommt en liten damm under motoren. Var bort og konstanterte fakta -> Dammen var Diesel. Ringte til tidligare eigar og spurte. Han meinte dysene kunne vere tette (Eller noke)

Og at eg sannsynlegvis burde bytte. Kan dette stemme, lekker bilen diesel om dei er tette? Fekk det liksom ikkje heilt til å stemme..

 

Men i tilfelle. Hvor sitter dysene, enkelt å komme til? Og blir det en kostbar afære?

 

Mvh

Bjørn marius Øyehaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem dysene og finn ut hvor det lekker!

 

Mest sannsynlig er det lekkasje på en av returslangene fra dysene, men uansett vil du aldri få noen lettstartet diesel med dieselsystem som lekker. Dysene sitter forøvrig på toppen av motoren på hver side og er ok å komme til.

 

Pass på at du har batterier med god kapasitet så motoren kinner "fort" og uanstrengt.

 

Når du gløder skal voltmeteret/spenningen falle ned i ca 10V (kupèlys blir merkbart svakere) om alle glødepluggene er intakte og trekker den strømmen de skal ha. Hvis ikke du merker på kupèlyset blir svakere ved gløding så er det enten glødeplugger eller gløderelè som er dårlig.

 

Glødepluggene kan du ta ut å sjekke ved å koble en og en til 12V å se om de gløder. Gløder alle og du ikke merker svakere kupèlys ved gløding bytter du gløderelè.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for et godt svar Aeomholt!!

 

Åpna opp ned til motoren idag så eg fekk sjå litt kor det sto til nedi der.

Har ikkje vert bort amcar- motorer før så har noen enkle spørsmål:

 

Dette som blir dysene?

http://i59.photobucket.com/albums/g303/bjornoyehaug/DSC00033.jpg

 

Uansett var store "Søler" av diesel rundt sjølve dysene, men vanskeli å sei om det var returslanger eller sjølve dysene.

 

Her har vi vel glødeplugger?

http://i59.photobucket.com/albums/g303/bjornoyehaug/DSC00032.jpg

 

 

Og til slutt, gløderelèet, stemmer det?

http://i59.photobucket.com/albums/g303/bjornoyehaug/DSC00034.jpg

Hvordan skal eg måle det?

 

PS: Når "Wait to start" altså glødinga lyser kan eg ikkje merke spenningsfall verken på lys (Kupè etc.) Eller på spenningsmålaren i dashen...

 

Bjørn Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lokalisert alle bitene korrekt :)

 

Mest sannsynlig kommer lekkasje rundt dysene av returslangene. De er igjen festet i noen plasthetter som sitter over dysene og under der er det o-ringer. Her ser du et Injector Return Line Install Kit du bør vurdere og bytte om det er vått rundt dysene. Vær obs på at det finnes ny og gammel type før du bestiller noe.

 

Mest sannsynlig har du defekt gløderelè som er veldig vanlig feil på 7.3IDI og 7.3PS. Mål om du har +12V inn på relè'et hele tiden og +12V ut av relè'et når du gløder (følg ledningene fra glødepluggene så finner du utgangen). Plastdekselet på toppen at relè'et er bare klipset på og er lett og ta av for å komme til å måle. Det er veldig vanlig å måtte gløde et par ganger i kulde.

 

Hvis du finner ut at du må bytte glødeplugger så kan du kjøpe rimelig fra RockAuto, men på mange amerikanske forum anbefales det KUN Motorcraft eller Beru sine glødeplugger (Motorcraft's glødeplugger er produsert av Beru) fordi det er mange som har hatt tilfeller av at tuppen av glødepluggen forsvinner. På samme linken finner du også komplett gløderelè. Trenger du deler fort kan du kjøpe et AmCar-blad og ta en ringerunde til de som annonserer deler (alle norske leverandører er vel stort sett representert der).

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-van eller Econoline og F- pickupen er litt nøye på at man setter til dieselflteret og bunndelen under filteret godt når ma bytter dette.

Har litt den samme oppfattningen jeg også at det antakelig nå vær problem med lekkasje rundt returslanger. Kan også være fra filteret da.

Vår erfaring er at du bør holde deg til Motorcraft (orginal) glødeplugg på 7.3

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for veldi mange gode og hjelpsome svar!!

Har hatt ei "Helvettesnatt" no og skrudd opp det meste, målt og sjekka (Og ikkje minst banna mykje)

Har kommet fram til at "dyseproblemet" (Altså lekasjen) sannsynligvis kan komme av noe så enkelt som `porøse`O-ringer og at dei var nærmest oppsmuldret.

 

Glødeproblemet forblir mysterium enda... Har målt 4 plugger, alt er ok, 4 igjen ja, men det får bli inatt! Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet fram til at "dyseproblemet" (Altså lekasjen) sannsynligvis kan komme av noe så enkelt som `porøse`O-ringer og at dei var nærmest oppsmuldret.

 

Anbefaler deg å kjøpe et returkit og bytte o-ringer, slanger og hetter. Hettene blir å sprø og det er kjedelig å knekke en mens du bytter o-ringer og i et kit vil du også få o-ringer med riktig diameter.

 

Glødeproblemet forblir mysterium enda... Har målt 4 plugger, alt er ok, 4 igjen ja, men det får bli inatt! Hehe

 

Det er vel ikke noe mysterie. Plukk de ut å se fysisk om de gløder så vil du med en gang se om det er rele eller plugger som er problemet.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig kommer lekkasje rundt dysene av returslangene. De er igjen festet i noen plasthetter som sitter over dysene og under der er det o-ringer. Her ser du et Injector Return Line Install Kit du bør vurdere og bytte om det er vått rundt dysene. Vær obs på at det finnes ny og gammel type før du bestiller noe.

 

Mener vel å ha linka til et lenger oppe :)

 

Har du tatt ut alle glødepluggene å sjekka de da?

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har vært igjennom akkurat det samme som deg (ref. andre tråden som ble linket til)

 

Men du hører vel tikking når det lyser "wait to start" og lampa lyser? Kupelyset i bilen vi hadde ble svakere, og det tikket.

 

Det som var dumt da jeg dreiv på var at bilen sto stille og ikke ble startet fra november - januar.

 

Ladet opp batteriene, skifte diesel og luftfilter så startet den. (etter en stund).

 

Når vi fikk flyttet den byttet vi til nye batterier, med bedre kapasitet.

Var mye svetting rundt om på motoren, sikkert endel pakninger som burde vært byttet. Var mye diesel rundt om. (som man ser på bildet under)

 

IMG_0159.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår