Gå til innhold

Føre minibuss uten minibussførerkort?

Ranger emnet


Kjølen

Anbefalte innlegg

Jeg setter nå bilen min på lagring ett år mens jeg skal i militæret. Allerede de første dagene uten bil sliter jeg. Mor og far drar bort en uke med A4'n og jeg sitter da igjen hjemme med kun en Geländewagen som er registrert for 10 personer, altså minibuss. Har hørt mange påstå det er lov å kjøre minibuss om man er alene i bilen. Er dette riktig, for jeg har mine tvil? Vet noen hva bøtesatsen er for å bli stoppet når man kjører minibuss med kun klasse B førerkort?

92' Audi 80 2.0E

78' Audi 80 GLS

Hvis det ikke er ødelagt har du ikke sett godt nok etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har låv å kjøre den om du er alene i bilen:)

 

har mann? kan du dokumentere dette?

 

hvor er juristen når man trenger han?

[o] '09 BMW E60 520D

[x] '00 BMW E46 320i Touring
[x] '93 Audi S4 2.2TQ Avant
[x] '91 BMW 525i 24V - Solgt
[x] '97 Opel Vectra 1.8 16v CD STV - Solgt
[x] '83 BMW 323i E30 2dørs - Solgt - beste bilen jeg har hatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har IKKE lov til å kjøre minibuss uten å ha førerkort klasse D (buss) eller D1 (minibuss). Det spiller INGEN rolle om man sitter aleine i bilen.

 

Dersom du blir stoppet for å kjøre minibuss uten riktig førerkortklasse, blir du tatt for å kjøre uten lappen. Da får du et klekkelig forelegg samt at du mister lappen i alle førerkortklasser for x antall måneder.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter nå bilen min på lagring ett år mens jeg skal i militæret. Allerede de første dagene uten bil sliter jeg. Mor og far drar bort en uke med A4'n og jeg sitter da igjen hjemme med kun en Geländewagen som er registrert for 10 personer, altså minibuss. Har hørt mange påstå det er lov å kjøre minibuss om man er alene i bilen. Er dette riktig, for jeg har mine tvil? Vet noen hva bøtesatsen er for å bli stoppet når man kjører minibuss med kun klasse B førerkort?

 

Men hvorfor venter du ikke med å sette bort bilen til etter at mora og faren din er tilbake? Det virker jo idiotisk å sette bort bilen fr du behøver å gjøre det, særlig når det medfører problemer :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. Jeg ble stoppet på motorsykkel på 900 kubikk, og hadde bare A1, lett motorsykkel. Eneste jeg måtte, var og sette sykkelen i fra meg, og fikk en bot på 2500kr. Dette er jo 4-5 år siden, så jeg vet ikke om reglene har endret seg.

 

Det har blitt vesentlig strengere. Men du var nok også litt ekstra heldig med ham du møtte på, for du skulle egentlig ha mista lappen :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har IKKE lov til å kjøre minibuss uten å ha førerkort klasse D (buss) eller D1 (minibuss). Det spiller INGEN rolle om man sitter aleine i bilen.

 

Er du helt 100% sikker der? Mener å ha lest i teoriboka til D1 om at man faktisk har lov til å kjøre minibuss på klasse B, og at man har lov til å ha en passasjer på.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt 100% sikker der? Mener å ha lest i teoriboka til D1 om at man faktisk har lov til å kjøre minibuss på klasse B, og at man har lov til å ha en passasjer på.

 

Jeg er 100 % sikker.

 

Klasse B gjelder for føring av motorvogn (unntatt motorsykkel) med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt åtte passasjerplasser i tillegg til førerplassen.

 

Det er ikke snakk om antall passasjerer, men om antall passasjerplasser. Så lenge den er registrert som minibuss, er du nødt til å ha klasse D1 for å ha lov til å kjøre den - uavhengig av om det en, to eller 16 personer i kjøretøyet.

 

Dette kan du lese om på vegvesen.no - Klasse B (personbil) og på <dato>FOR-2004-01-19-298</dato> Forskrift om førerkort m.m..

 

Det eneste unntaket er dersom man bare skal flytte bilen inne på et avsperret område, f.eks. på et verkstedområde, industriområde osv, men det er neppe tilfelle her :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor venter du ikke med å sette bort bilen til etter at mora og faren din er tilbake? Det virker jo idiotisk å sette bort bilen fr du behøver å gjøre det, særlig når det medfører problemer :)

 

Grunnen til at jeg ikke venter er at jeg helst vil slippe å betale årsavgift for 2009 siden jeg kun hadde fått brukt bilen i helger med perm og de 7 dagene i januar :) Jeg hadde da måtte betalt omtrent 11000 kr inkl forsikring og avgifter for en bil jeg ikke brukte.

 

Tenkte å levere skiltene i morgen i kassen til biltilsynet. Har snakket med de tidligere, å de sier at jeg ikke vil måtte betale årsavgift dersom jeg leverer dem i kassa innen nyttår. Ble litt i tvil da jeg nå hørte at så lenge jeg ikke leverer skiltene over skranken blir jeg pålagt å betale avgift. Fikk tips om å stikke innom politikammeret å få de til å skrive under på at de er levert. Men altså, blir ikke det no kødd? Jeg mener, da må jo isåfall politiet levere skiltene hos biltilsynet igjen? Eller? Ble litt OT dette, men tenkte siden jeg først har jurister osv her ;)

92' Audi 80 2.0E

78' Audi 80 GLS

Hvis det ikke er ødelagt har du ikke sett godt nok etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke venter er at jeg helst vil slippe å betale årsavgift for 2009 siden jeg kun hadde fått brukt bilen i helger med perm og de 7 dagene i januar :) Jeg hadde da måtte betalt omtrent 11000 kr inkl forsikring og avgifter for en bil jeg ikke brukte.

 

Øhm... Du kunne spart deg for forsikring og halv årsavgift, trur jeg. Du betaler jo ikke forsikring for et helt år dersom du avregistrerer bilen en uke ut i året :) Men nå skjønte jeg hvorfor, altså.

 

Så da må du nok enten ta taxi, kjøre med kompiser eller kjøre Geländewagen'en uten førerkort :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm... Du kunne spart deg for forsikring og halv årsavgift, trur jeg. Du betaler jo ikke forsikring for et helt år dersom du avregistrerer bilen en uke ut i året :) Men nå skjønte jeg hvorfor, altså.

 

Så da må du nok enten ta taxi, kjøre med kompiser eller kjøre Geländewagen'en uten førerkort :)

 

Vel, jeg klarer meg. Merket i midlertidig hvor rammet man blir når man ikke har bil lenger. La til et lite tillegsspørsmål i posten over. Peiling...?

92' Audi 80 2.0E

78' Audi 80 GLS

Hvis det ikke er ødelagt har du ikke sett godt nok etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår