Gå til innhold

Problemer med handbrekk.

Ranger emnet


NidNick

Anbefalte innlegg

Har en 240 som jeg har et problem med handbrekket. Den tar dårligere tak på høyre side enn på venstre. Har hatt av skiven og sett på skoene og mekanismen har blitt smurt opp og alt ser ut til og være bra. Hatt av midtkonsollen og prøvd og justert på de skruene på enden av vaieren og strammet opp , men merker ikke noe forskjell på bremsen.:watchout

Når hjulet er i luften så klarer jeg og drage det rundt med mye kraft forover, men det går mye lettere bakover trenger nesten ikke og ta i noe i det hele tatt.

Noen som har ider til hva jeg skal prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm og smøre opp er ikke noen bonus.

 

har du smørt med olje osv inni trommelen?

 

Med smøre opp så mente jeg at jeg hadde ute den "saken" som gjør at klossene går utover og hadde litt wd40i de bevegelige leddene for og være sikker på at den ikke var treg og dårlig.Rispet med et fint pussepapir inne i tromelen og tørket av med et stoff for og sikre at det ikke skulle være noe smørelig på klossene/trommelen.

Men det var ikke noe forskjell etter dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du stramma wiren på riktig side?

Wirene er dratt i kryss under bilen, så hvis det er venstre hjul som skal strammes så må du stramme høyre wirer inne i bilen.

 

Ja vet det, prøvde og stramme venstre vaier for høyre hjul noe hinsides (mutter mellom for og få ekstra stram) ,men merket ikke noe forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytt vaiere! den har helt sikkert strekt seg, og da klarer du ikke å få den stram nok. relativt vanlig på gamle volvoer!

 

koster vel ikke allverdens? har et sett liggende, om du har dårlig tid og bor i nærheten

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytt vaiere! den har helt sikkert strekt seg, og da klarer du ikke å få den stram nok. relativt vanlig på gamle volvoer!

 

koster vel ikke allverdens? har et sett liggende, om du har dårlig tid og bor i nærheten

Bor nok et godt stykke unna. Så jo at en ny vaier ikke koster mye.Må vel finne tak i en og prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du skrev at den "ekspanderen" som presser skoene fra hverandre hadde fått noen dråper olje, men er du helt sikker på at den rører seg fritt likevel?

De gangene jeg har hatt trøbbel med ujevn bremsevirkning, har det enten vært null bremsebånd igjen på skoene, eller den ekspanderen som har kjerva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rører seg helt løst og fint så tror ikke det.

Blir en tur til tema i morgen for og prøve med noen klosser og en vaier.

Kan det ha noe og si hvis den forige eieren kanksje har glemt brekken eller noe sånn at et har blitt varmgang i det? Kom til og tenke på det siden når jeg tok det av første gangen var det store områder av klossen som hadde en glassaktig overflate på seg.Pusset det vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår