Dr-Death Skrevet Desember 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2007 Noen som har noen konkrete strofer fra regelverk ang airbag i biler? Har byttet ut fra orginalratt med airbag, til momo ratt. Noen sier at jeg må bytte tilbake til orginalt før bilen skal vises. Andre sier sålenge den er der men ikke fungerer så er det en mangel. Men hvis den er fullstendig fjernet så er det tillat og kan godkjennes. Hva er riktig? Fint om dere har en paragraf å henvise til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Desember 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 Du må få et bilverksted til å skrive at airbagsystemet er fjernet på en forsvarlig måte, og ta med dette til Statens Vegvesen. De fører da inn i vognkortet at bilens airbag er utkoblet. Bør vel fjerne den på pass siden også Solgte en bil uten airbag, men med org ratt Men er det nye rattet ditt godkjent? Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 Noen som har noen konkrete strofer fra regelverk ang airbag i biler? Har byttet ut fra orginalratt med airbag, til momo ratt. Noen sier at jeg må bytte tilbake til orginalt før bilen skal vises. Andre sier sålenge den er der men ikke fungerer så er det en mangel. Men hvis den er fullstendig fjernet så er det tillat og kan godkjennes. Hva er riktig? Fint om dere har en paragraf å henvise til. I lov om ratt §7 står det at Momo-ratt er mer femi enn OMP-ratt... Neida, spøk til side. Jeg lurer på dette jeg også. Skal prøve å få godkjent 850'en min uten airbag og med et OMP-ratt kalt WRC. Med nav fra Sparco eller Luisi. Ikke TÜV-godkjent noen av dem vil jeg tro... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Desember 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2007 for det første, om du vil ta bort airbagen så ser kontrollør at airbag ikke er der. men, på en annen side så kan dem ikke sjekke om airbagen virker selv om den er der. men hvorfor ta bort noe som kan redde livet ditt? blir litt som å ta bort bilbeltene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2007 men hvorfor ta bort noe som kan redde livet ditt? blir litt som å ta bort bilbeltene. Faststroppa i 6-punkt på bane er airbag mindre viktig. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Desember 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2007 den er da vel fortsatt ikke i veien ;) bare bruk hørselvern :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2007 den er da vel fortsatt ikke i veien ;) bare bruk hørselvern :D Man ønsker seg gjerne et noe mer egnet ratt til løpsbruk. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr-Death Skrevet Januar 2, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2008 Rattet kan jeg skaffe TUV papirer på. Nav blir litt vanskeligere. Tror ikke luisi tilbyr TUV papirer. Ja, jeg vet noen synes å fjerne airbag er dumt, men det er et individuelt valg. Skal vi prøve å holde oss til temaet, ang lovligheten rundt det, og eventuelt hva man gjør for å godkjenne det. Noen som har gjort dette? Personlige erfaringer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Januar 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2008 Jammen så les svarene da mann Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Juristen Skrevet Januar 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2008 Jammen så les svarene da mann Det er visst oppskrytt :) Siter Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Januar 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2008 UP`n sin impreza her i byen bruker ettermontert momo ratt. :biker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr-Death Skrevet Januar 3, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2008 Har lusket rundt litt. Snakket med biltilsynet osv... Her er hva som må gjøres: - Kontakt Lokal Forhandler Lokal forhandler skaffer papirer fra importør på at bilen er godkjent uten airbag og at bileier tar på seg ansvar på skader som følge av manglende airbag. - Papirene Fylles ut og signeres. Så leveres de til forhandler, som sender de til importør. - Importør sender en motstand som skal kobles der airbag var tilkoblet og klistremerker som informerer om at bilen er uten airbag. (motstanden må monteres av forhandler) - Bilen vises og godkjennes uten airbag på Lokal trafikkstasjon. - Nytt vongkort sendes importør av hensyn til det juridiske. Har nå satt i gang prosessen, så nå får vi vente å se... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnny86 Skrevet Januar 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2008 Min bil har godkjent momo ratt. Der er airbag fjernet, og momo satt inn. Dette står i vognkortet. Hvis det var til hjelp. Siter - 93 BMW E36 M3 aka Jondepon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Januar 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2008 Har lusket rundt litt.Snakket med biltilsynet osv... Her er hva som må gjøres: - Kontakt Lokal Forhandler Lokal forhandler skaffer papirer fra importør på at bilen er godkjent uten airbag og at bileier tar på seg ansvar på skader som følge av manglende airbag. - Papirene Fylles ut og signeres. Så leveres de til forhandler, som sender de til importør. - Importør sender en motstand som skal kobles der airbag var tilkoblet og klistremerker som informerer om at bilen er uten airbag. (motstanden må monteres av forhandler) - Bilen vises og godkjennes uten airbag på Lokal trafikkstasjon. - Nytt vongkort sendes importør av hensyn til det juridiske. Har nå satt i gang prosessen, så nå får vi vente å se... Jeg trengte ikke kontroll på trafikkstasjonen. Saksgangen blir jo den samme som å koble ut airbag pga barneseter o.l Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Januar 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2008 Nytt for meg at folk som setter i non-airbag får mangel på PKK iaf... Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg