Gå til innhold

Beruset berson i passasjersetet.

Ranger emnet


Dimension

Anbefalte innlegg

Når mann kjører etter en trafikkert vei, er mann da pr. definisjon på en "offentlig" plass/sted?

Om du stopper bilen din på en busslomme, og du har en passasjer som sitter å drikker i passasjersetet, drikker den personen på en offentlig plass da? selv om han sitter i en privat bil?

 

Har funnet andre kilder (dog. påliteligheten må takes med en klype salt) Der sto det at drikking i passasjersetet ikke var "lov" men i baksetet gikk det greit pga. som nevnt ovenfor at passasjeren ikke skal kunne påvrike sjoføren negativt og distrahere han. Dette strider igjen det som står om drikking på offentlig sted. Så hva er pr. definisjon ett offentlig sted?

 

Ja, selvsagt. Dersom du setter deg i bilen i din private garasje og drikker, blir saken en annen.

 

Et offentlig sted er, litt forenklet, et sted som er åpent for alminnelig ferdsel og hvor noen andre kan se deg ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Politiet må vel bruke vegtrafikklovens § 3 (som vanlig):

 

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen."

 

Det er klart - sitter det en idiot med høy promille ved siden av sjåføren, vil det fort kunne oppstå fare (dra i håndbrekk, spy i ansiktet til sjåføren og ellers være bajas).

 

 

Det dukker naturligvis opp enda en problemstilling: Hva med drosjer? På vei til byen får man alltid lov å drikke øl, om man ikke søler. På vei hjem fra byen er man ofte passe snydens, men aldri hørt om noen som blir nekta drosje grunnet promille (så lenge folk ikke slåss eller spyr, selvfølgelig).

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Det dukker naturligvis opp enda en problemstilling: Hva med drosjer? På vei til byen får man alltid lov å drikke øl, om man ikke søler. På vei hjem fra byen er man ofte passe snydens, men aldri hørt om noen som blir nekta drosje grunnet promille (så lenge folk ikke slåss eller spyr, selvfølgelig).

 

Du kan være beruset i Drosja men har derimot ikke lov til å nyte alkohol,er du uheldig kan det vanke bot både til deg og sjåføren.

Er meget skjeldent denne loven handheves da men like fullt er den der.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttårsaften som var, så ble jeg og en kamerat stoppet pga at de trodde vi fyllekjørte.

Jeg satt i pasasjersetet og drakk mens jeg pratet med politiet.

Og sjåføren satt på andre siden og blåste.

Eneste han sa, var bare at han lurte på om det var jeg som drakk.

Da vi var ferdig sa de bare ha en fin kveld videre.

Nevnte ikke noe om at det var ulovlig i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andre steder i verden er det noe de kaller "open container law" dvs de har festet i lovene -at- det ikke er lov å ha åpnede alkoholbeholdere inne i kupeen på biler. Jeg har ikke hørt noe om at det er en slik lov i Norge. Dette med at en som er full kan forstyrre føreren gjør jo at hvis noe skjer så kan det skape problemer-- forkorting av erstatning etc.

Thorvald

Miata 89 scenic 01 1/2 Simca 1501 1969 (rusten)x MG midget77 x Renault scenic x Citroen bx x Toyota Hiclass 90 x Citroen GS x Citroen GS x Volvo 144 1968

x BMW 2002 1969 x VW 1967 x Renault 8 1964 x WV 1957 x Tempo 125/175 x NSU 125

x mop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttårsaften som var, så ble jeg og en kamerat stoppet pga at de trodde vi fyllekjørte.

Jeg satt i pasasjersetet og drakk mens jeg pratet med politiet.

Og sjåføren satt på andre siden og blåste.

Eneste han sa, var bare at han lurte på om det var jeg som drakk.

Da vi var ferdig sa de bare ha en fin kveld videre.

Nevnte ikke noe om at det var ulovlig i det hele tatt

 

Det kalles å utvise skjønn, eventuelt å prioritere mellom viktige og uviktige oppdrag. På nyttårsaften har politiet viktigere ting å ta seg av enn en som drikker på offentlig sted (ja, for å drikke i bilen sin ute i offentlighet er faktisk drikking på offentlig sted), så lenge han ikke forstyrrer andre ;) Dersom de hadde hatt en kontroll langs veien og hatt god tid, kan det godt hende at de hadde tatt deg for det. I dette tilfellet ville de bare sjekke om føreren var påvirket av alkohol, og når dette var sjekket ut, hadde de nok andre ting å ta seg til. Just my two cents worth...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår