Gå til innhold

Beruset berson i passasjersetet.

Ranger emnet


Dimension

Anbefalte innlegg

What????

 

Hvilken rolle spiller det om personen har sertifikat eller ikke???

 

Har aldri hørt nå om at det ikke er lov å drikke i bil.

 

Det spiller en slik rolle for at om han ikke har lappen vet han per definisjon ingenting om bilkjørng og kan derfor ikke gripe inn i kjøringen dersom det skulle skje noe galt.

 

Men om det er noe hold i dette vet jeg ingenting om...

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme at jeg er litt blank på akkurat dette. Men jeg skulle like å se den paragrafen som sier at passasjeren foran ikke får lov til å drekke, så lenge sjåføren holder seg unna flaska...

 

Såvidt jeg vet, står det ingenting om dette i hverken Vegtrafikkloven eller Trafikkreglene.

 

Noen som har en paragraf å vise til?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vell kanskje noe som "bare" (merk "") gjelder for russen?

Fant en gammel artikkel på vg.no fra 2006.

 

Politiet truer russen med rekordbøter - VG Nett

 

Der står følgende

Han advarer på det sterkeste mot å sprette ølkorken inne i russebilen.

 

- Sjåførene har et ansvar for at ikke det festes i bilen. Hvis noen blir tatt for å drikke alkohol i bilen, blir førerkortet inndratt umiddelbart. Det er ikke lov å drikke alkohol inne i en russebil på et offentlig sted, sier Olsen.

 

Så altså dersom du møter på rette karen som slo hodet da han sto opp kan du ifølge denne artikkelen bli tatt for drikking på offentlig plass selv om du sitter i en privat bil!

 

Skal prøve å lete fram flere ting som omhandler dette.

VW Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vell kanskje noe som "bare" (merk "") gjelder for russen?

Fant en gammel artikkel på vg.no fra 2006.

 

Politiet truer russen med rekordbøter - VG Nett

 

Der står følgende

 

 

Så altså dersom du møter på rette karen som slo hodet da han sto opp kan du ifølge denne artikkelen bli tatt for drikking på offentlig plass selv om du sitter i en privat bil!

 

Skal prøve å lete fram flere ting som omhandler dette.

 

Handlinger som foregår i en privat bil som befinner seg på offentlig sted, og som offentligheten har innsyn i, foregår per definisjon på offentlig sted, og straffes deretter.

 

Men da er jo altså problemet at man drikker på offentlig sted, og ikke at man drikker som passasjer i en bil... Så dette var altså ikke svar på spørsmålet :) Men det kan jo ha vært kilden til misforståelsen...?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlinger som foregår i en privat bil som befinner seg på offentlig sted, og som offentligheten har innsyn i, foregår per definisjon på offentlig sted, og straffes deretter.

 

Men da er jo altså problemet at man drikker på offentlig sted, og ikke at man drikker som passasjer i en bil... Så dette var altså ikke svar på spørsmålet :) Men det kan jo ha vært kilden til misforståelsen...?

 

Når mann kjører etter en trafikkert vei, er mann da pr. definisjon på en "offentlig" plass/sted?

Om du stopper bilen din på en busslomme, og du har en passasjer som sitter å drikker i passasjersetet, drikker den personen på en offentlig plass da? selv om han sitter i en privat bil?

 

Har funnet andre kilder (dog. påliteligheten må takes med en klype salt) Der sto det at drikking i passasjersetet ikke var "lov" men i baksetet gikk det greit pga. som nevnt ovenfor at passasjeren ikke skal kunne påvrike sjoføren negativt og distrahere han. Dette strider igjen det som står om drikking på offentlig sted. Så hva er pr. definisjon ett offentlig sted?

VW Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår