Gå til innhold

Førerkortbeslag? Riktig eller galt?

Ranger emnet


Mondeo

Anbefalte innlegg

To bilførere siktet etter dødsulykke - VG Nett

 

En ting er jo at førerene samtykket i beslag. Det kommer vel litt ann på måten det ble spurt på tenker jeg. Men det jeg ikke skjønner er at det i hele tatt er aktuelt å beslaglegge førerkort når man er uheldig og kjører på en mørkkledd mann som ligger i vegbanen på våt asfalt i mørket.

Beslag er jo en straff for de aller fleste, og et rutinemessig førerkortbeslag skurrer litt for meg her og i mange andre saker.

 

 

Noen synspunkter?

 

(Og ikke den vanlige om at politiet bare gjør jobben sin, det er mange måter å utføre den på)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du virkelig ikke noe bedre å gjøre om dagene, enn å spekulere på dette? :ass:

 

Men det er helt normalt å bli fratatt lappen i slike situasjoner, er bare rutine.

Det var ikke fritidssyslene mine jeg ville ha synspunkter på, men saken:angry:

 

Det er helt normalt å bli fratatt lappen ja, spørsmålet var om det var riktig?..

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To bilførere siktet etter dødsulykke - VG Nett

 

En ting er jo at førerene samtykket i beslag. Det kommer vel litt ann på måten det ble spurt på tenker jeg. Men det jeg ikke skjønner er at det i hele tatt er aktuelt å beslaglegge førerkort når man er uheldig og kjører på en mørkkledd mann som ligger i vegbanen på våt asfalt i mørket.

Beslag er jo en straff for de aller fleste, og et rutinemessig førerkortbeslag skurrer litt for meg her og i mange andre saker.

 

 

Noen synspunkter?

 

(Og ikke den vanlige om at politiet bare gjør jobben sin, det er mange måter å utføre den på)

 

Heisann

 

Jeg har ikke lest artikkelen, men det er heller ikke nødvendig for å besvare spørsmålet ditt.

 

Beslag er ikke en straff. Dersom man blir ilagt "tap av førerett for motorvogn", som er den rette betegnelsen dersom man får inndratt førerkortet i en gitt periode i den hensikt at det skal føles som straff, er det straff. Beslag er et hjelpemiddel politiet har i sin etterforskning, og det er hjemlet i Straffeprosessloven. Ved alvorlige trafikkulykker skal førerkort beslaglegges rutinemessig, blant annet i henhold til GP-4027 (Politiets instruks for trafikktjeneste), utgitt av Justisdepartementet. Dersom bilførerne i tillegg er siktet, er det ingen tvil om at førerkortene skal beslaglegges inntil rettskraftig dom foreligger eller inntil beslaget oppheves.

 

Hvorvidt det oppfattes som straff, eller i det minste som kjipt, å få førerkortet beslaglagt, er en heeeeeelt annen sak... Men det kan jo hende at de har andre ting enn bilkjøring å tenke på, hvis de er siktet for å ha drept en fyr...?

 

Hvilke andre måter mener du at det skulle blitt gjort på da, når instruksen som regulerer tjenesten deres sier at de alltid skal ta beslag i førerkortet i slike situasjoner? Det kan jo tenkes at fyren er en halvgammel, halvblind pillemisbruker, og da er det greit at han ikke kjører bil inntil man har fått avgjort skyldspørsmålet eller til man finner at han kan få tilbake førerkortet... Vet at du er veldig keen på å finne feil ved politiets utførelse av tjenesten, og det er forsåvidt jeg også til en viss grad, men du hadde sikkert endret mening dersom det var dattera di de hadde kjørt på ;) NB: Det er ikke meninga å gjøre dette til en diskusjon rundt sistnevnte utsagn, det var ment humoristisk...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To bilførere siktet etter dødsulykke - VG Nett

 

En ting er jo at førerene samtykket i beslag. Det kommer vel litt ann på måten det ble spurt på tenker jeg. Men det jeg ikke skjønner er at det i hele tatt er aktuelt å beslaglegge førerkort når man er uheldig og kjører på en mørkkledd mann som ligger i vegbanen på våt asfalt i mørket.

Beslag er jo en straff for de aller fleste, og et rutinemessig førerkortbeslag skurrer litt for meg her og i mange andre saker.

 

 

Noen synspunkter?

 

Det stod at førerkortene var beslaglagt midlertidlig, de er prosedyre. poliriet vet heller ikke om han lå nede eller var oppreist. det var mørkt og glatt og mannen gikk/lå i mørke klær, så jeg vil ikke si at de burde miste lappen, nok straff at de må leve med å ha kjørt på en full mann uten vilje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod at førerkortene var beslaglagt midlertidlig, de er prosedyre. poliriet vet heller ikke om han lå nede eller var oppreist. det var mørkt og glatt og mannen gikk/lå i mørke klær, så jeg vil ikke si at de burde miste lappen, nok straff at de må leve med å ha kjørt på en full mann uten vilje!

 

Så du mener at det er bedre at de får fortsette å kjøre rundt og drepe folk? :) Kanskje greit å beslaglegge førerkortene inntil man har funnet ut om disse er skikket til å kjøre bil, eller?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juristen: Les artikkelen du. For nå er du litt på villspor

 

Jeg hadde allerede lest tilsvarende artikkel i Dagbladet, samt lest om det på tekst-tv og hørt om det på TV og radio, men nå har jeg også lest VG-artikkelen som du linket til.

 

Jeg er overhodet ikke på villspor, og synes det er rimelig usaklig av deg å prøve å latterliggjøre meg på den måten :)

 

Sånn, nå kan du kommentere deg opprinnelige innlegget mitt...:)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juristen: Les artikkelen du. For nå må du snart skifte signatur

 

Hehe... Ser at du har endret innlegget ditt fra "for nå er du litt på villspor" til "for nå må du snart skifte signatur".

 

Mulig at jeg er dum, men hvorfor skulle jeg skifte signatur? :) Jeg begrunner faktisk det jeg sier, i motsetning til deg, som generelt prøver å finne noe galt i alt politiet gjør, uten å henvise til noe som helst annen enn personlig ubegrunnet synsing.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Jeg har ikke lest artikkelen, men det er heller ikke nødvendig for å besvare spørsmålet ditt.

 

Beslag er ikke en straff. Dersom man blir ilagt "tap av førerett for motorvogn", som er den rette betegnelsen dersom man får inndratt førerkortet i en gitt periode i den hensikt at det skal føles som straff, er det straff. Beslag er et hjelpemiddel politiet har i sin etterforskning, og det er hjemlet i Straffeprosessloven. Ved alvorlige trafikkulykker skal førerkort beslaglegges rutinemessig, blant annet i henhold til GP-4027 (Politiets instruks for trafikktjeneste), utgitt av Justisdepartementet. Dersom bilførerne i tillegg er siktet, er det ingen tvil om at førerkortene skal beslaglegges inntil rettskraftig dom foreligger eller inntil beslaget oppheves.

 

Hvorvidt det oppfattes som straff, eller i det minste som kjipt, å få førerkortet beslaglagt, er en heeeeeelt annen sak... Men det kan jo hende at de har andre ting enn bilkjøring å tenke på, hvis de er siktet for å ha drept en fyr...?

 

Hvilke andre måter mener du at det skulle blitt gjort på da, når instruksen som regulerer tjenesten deres sier at de alltid skal ta beslag i førerkortet i slike situasjoner? Det kan jo tenkes at fyren er en halvgammel, halvblind pillemisbruker, og da er det greit at han ikke kjører bil inntil man har fått avgjort skyldspørsmålet eller til man finner at han kan få tilbake førerkortet... Vet at du er veldig keen på å finne feil ved politiets utførelse av tjenesten, og det er forsåvidt jeg også til en viss grad, men du hadde sikkert endret mening dersom det var dattera di de hadde kjørt på ;) NB: Det er ikke meninga å gjøre dette til en diskusjon rundt sistnevnte utsagn, det var ment humoristisk...

Veldig klar over at beslag ikke juridisk sett er å anse som straff, og det skrev jeg i starten, men det kan virke slik på den det gjelder. Etter det jeg har fått med meg var ingen sålangt siktet i denne saken.

 

Det er godt mulig at det finnes grunner som ikke er kommet frem i media, men det skal noe til at det kommer to halvgamle, halvblinde pillemisbrukere og kjører på samme mannen der han ligger mørkkledd i nattemørket midt i veibanen, samtidig som man leter etter en tredjemann som muligens har vært borti mannen. Sikkert pillemisbruker det også.

 

Du "vet" faktisk mer om meg enn jeg vet selv. Slike saker opptar meg litt ja, ikke nødvendigvis for å finne feil ved politiet, men det er faktisk fullt tillatt å stille spørsmålstegn ved deres arbeidsmetoder også. Politet er veldig "keene" på å straffe bilførere, det viser jo denne saken blant annet, og så lenge vi lever i et land med "full" ytringsfrihet må det være lov å stille kritiske spørsmål. Om tjenestemennene i denne saken handlet etter GP-4027, så kan det jo tenkes at GP-4027 bør revurderes. Uansett så er det lov å bruke hue. Og jeg er ikke alene om å være kritisk til fremgangsmåten i slike saker, du kan jo sjekke litt med de som jobber på veien, og hva deres organisjasjoner mener

 

Om barnet mitt hadde ligget mørkledd midt i veien tror jeg faktisk ikke jeg hadde bært nag til bilførerene som hadde vært uheldige. Selvfølgelig kan man ikke forutse hvordan man reagerer i en slik situasjon, men jeg ville uansett vært veldig forsiktig med å dele ut "straff" før jeg visste hva som var skjedd.

 

Forøvrig, så kan vi kanskje, siden det er jul, prøve å holde det til saken, og la personangrepene ligge:)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig klar over at beslag ikke juridisk sett er å anse som straff, og det skrev jeg i starten, men det kan virke slik på den det gjelder. Etter det jeg har fått med meg var ingen sålangt siktet i denne saken.

 

Forøvrig, så kan vi kanskje, siden det er jul, prøve å holde det til saken, og la personangrepene ligge:)

 

Begge bilførerne er siktet for brudd på Vtrl § 3...

 

Ja, det er jeg enig i. Det var heller ikke ment som et personangrep, men som en liten kommentar med en humoristisk snert ;) Jeg er ikke mindre kritisk enn deg til politiets og andre arbeidsmetoder, forskjellen er at jeg prøver å begrunne det når jeg er enig eller uenig i noe.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig... I tillegg til GP-4027, som sier at førerkortet skal beslaglegges midlertidig i slike saker, vil jeg også henvise til "Forskrift om tap av førerett for motorvogn" § 2-4, "Dødsfølge, uaktsomt drap": "Blir person med førerett ilagt straff for en uaktsom føring av motorvogn som har medført dødsfall, jf. vegtrafikkloven § 3, bør tapsperioden for føreretten fastsettes fra minst ett år til opp mot 3 år..." Så lenge de altså er siktet for brudd på Vtrl § 3 og/eller Strl § 239, er det i henhold til dette også svært fornuftig å beslaglegge førerkortene inntil rettskraftig dom foreligger.

 

Når det er sagt, er det kanskje også på sin plass å nevne at de to siktede bilførerne nå har fått tilbake førerkortene sine. Siktelsene for uaktsom kjøring opprettholdes imidlertid.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår