Forzaa Performance Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 Dem siste 3 sidene kan man vell kalle rimelig off topic da dem ikke har noe som helst med d å få en effekt sterk volvo motor å funke bra på E85........ Typisk. Lag heller en egen tråd som kan hete f eks "1000 gode grunner til ikke bruke E85 i din neste motor"!!!! Al Gore å Bellona Hauge støtter sikkert lett om den. Selg bilen å kjøp sykkel! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
242-T6 Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 finnes da sikkert et eget miljø-debatt forum.. Siter Volvo 242 x00hk x80nm Volvo 242 Gr-A 350hk Volvo 242 Banebil 350hk Volvo 245 Turbo bruksbil x00hk http://www.volvo-racing.i2.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 Drit i sånnt piss da, tilbake til tråden. noen som har prøvd en trimma FK på E85? noe og satse på til daglig bruk? Dem siste 3 sidene kan man vell kalle rimelig off topic da dem ikke har noe som helst med d å få en effekt sterk volvo motor å funke bra på E85........ Typisk. Lag heller en egen tråd som kan hete f eks "1000 gode grunner til ikke bruke E85 i din neste motor"!!!! Al Gore å Bellona Hauge støtter sikkert lett om den. Selg bilen å kjøp sykkel! finnes da sikkert et eget miljø-debatt forum.. Tja, nå var det v242tic som først tok opp miljøaspektet allerede i innlegg nr 3 godt støttet av DaButcher noe senere, men for all del... E85-konvertering er såpass universelt at det er temmelig dustete å begrense det til rødblokk alene, men dere er selvsagt velkomne til å utelukke resten av motor-Norge. Ikke tror jeg trådstarter var ute etter kun å omgi seg med ja-mennesker heller. Både fordeler og ulemper bør etter mitt syn belyses. Først når man kjenner til ulempene kan man utnytte etanol fullt ut som drivstoff. Typisk... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 Grunnen til at jeg stort sett fokuserer på de positive sidene ved etanol er ikke at jeg er uvitende. Det er at det er mer enn nok folk som ensidig fokuserer på det negative. Etter mitt syn er du så fjernt fra uvitende som det er mulig å komme. Og det er mer enn man kan si om enkelte andre man omgir seg med... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 Det er nå et poeng at det er energi TILSVARENDE en gitt mengde drivstoff. Er denne energien dekket inn av kull eller olje ser det stygt ut for noen av prosessene. Den kan dog komme fra andre steder. Agroetanol (svensk etanolprodusent) har energibalanse for sin prosess på hjemmesidene sine. De bruker til stor del bioenergi, og i akkurat den prosessen må man også ta med i betraktningen at man får et nyttig biprodukt i form av dyrefor. Etanol fra skog finnes det lite troverdige tall for enda. 50% har blitt nevnt. Det høres jo i utgangspkt dårlig ut, men alternativet er jo at skauen råtner uten at den gjør noe nytte for seg. Klarer man å utnytte 50% av den energien er det relativt bra forutsatt at det termiske energibehovet dekkes inn av drit som ikke blir til sprit. Edit: Lov å spørre hvor du fant den oversikten? Det er egentlig ikke så kontroversielt innhold i den, men jeg må jo ha noe å lese på;) En artikkel som sto i det svenske tidsskriftet Forskning og Framsteg for ikke så lenge siden. Men nå snurper jeg igjen smella tror jeg :D Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Desember 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 Jeg vet om en svenske som selger "e85 chips" til lh2.4, skal ta å se om jeg får gravd frem litt info.. Kan være han har dynopapirer og slikt. (frpe82 på turbobricks) Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
242-T6 Skrevet Desember 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 Ok, har 3" lmm og 465cc dyser på min. Tenkte å prøve 625cc dyser. men hadde vært best med spesial chip. bør vel ha litt høyere tenning for å få hentet ut mest effekt. Siter Volvo 242 x00hk x80nm Volvo 242 Gr-A 350hk Volvo 242 Banebil 350hk Volvo 245 Turbo bruksbil x00hk http://www.volvo-racing.i2.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Desember 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 Men nå snurper jeg igjen smella tror jeg :D Greit for meg. Jeg prøvde å stoppe "miljøbiten" av hensyn til det øvrige klientellet for lenge siden jeg. Vi får nok fler anledninger;) Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v242tic Skrevet Desember 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 Alle tråder hær har en tendens til å gli ut litt på dette forumet. Jeg var ute etter fordeler og ulemper ved bruk av e85 som driv stoff i trimma motorer ikke fordeler å ulemper ved fremstilling av e85. Siter B23 2,7Liter sugemotorbunn selges komplett i deler eller sammen satt. alt av deler nytt eller nymaskinert. PM ved intersesse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvokvaløya Skrevet Desember 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 v242tic:Synes at Håvard Forzaa skal uttale seg her,han erfaring med bremsing og kjøring på e85 og racefuel i trimmede volvo motorer. Torgeir Wetterhus bremser vell også mye forskjellige på div drivstoff så han kunne jo også ha kommet med 1 innspill eller 2. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 Greit for meg. Jeg prøvde å stoppe "miljøbiten" av hensyn til det øvrige klientellet for lenge siden jeg. Vi får nok fler anledninger;) Men en link til et sammendrag av artikkelen kan du få: Forskning & Framsteg 7/07 - Etanol - slseri med resurser och energi Ok, har 3" lmm og 465cc dyser på min. Tenkte å prøve 625cc dyser. men hadde vært best med spesial chip. bør vel ha litt høyere tenning for å få hentet ut mest effekt. Siden etanol har høyere motstandsdyktighet mot tenningsbank kan man fort få farlig høye sylindertrykk ved ukritisk bruk av fortenning. Alle motorer har et optimalt tenningstidspunkt for maksimal effekt. Dette styres av forhold som turtall, drivstoffets forbrenningshastighet, avstand fra tennplugg til forbrenningsrommets periferi - feks om tennpluggen er sentralt plassert i forbrenningsrommet, hvor stor borring man har osv. Maksimalt dreiemoment (MBT) får man ved å ha makstrykket ca 15 grader etter øvre dødpunkt, og mengden fortenning styres dermed av hvor lang tid forbrenningen tar på det aktuelle turtallet. Etanol er for øvrig mer følsomt ovenfor glødetenning enn bensin, og glødetenning er også farlig, på mange måter farligere enn tenningsbank. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 Har du tilgang til e85 så anbefaler jeg å kjøre på d værtfall, er jo en fordel effektmessig å miljøvennlig er d jo å;pAnbefalies ikke når d er kaldt ut, men ha en boks startgass tilgjennglig så er d ikke noe problem. Alle tråder hær har en tendens til å gli ut litt på dette forumet. Jeg var ute etter fordeler og ulemper ved bruk av e85 som driv stoff i trimma motorer ikke fordeler å ulemper ved fremstilling av e85. Da var det bra at du selv kastet den første stenen... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Desember 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 min B230F går ikke på E85 tull, litt vel miljøvennlig for meg. men den går på en blanding av 47L bensin 95okt og 13l diesel avgiftsfri. går just like bra som før, men bruker bare 0.8 på blanda kjøring :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
242-T6 Skrevet Januar 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2008 Var hos stensbøl i dag. Han hadde bremset en subaru på ca 260hk. På den var det 2 program, ett for E85 og ett for 100 oct race fuel. og den gikk litt dårligere på E85. Så det er kansje ikke så bra som mange tror. Siter Volvo 242 x00hk x80nm Volvo 242 Gr-A 350hk Volvo 242 Banebil 350hk Volvo 245 Turbo bruksbil x00hk http://www.volvo-racing.i2.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ralf2 Skrevet Januar 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2008 Eller sagt på en annen måte: Racefuel er bedre men koster 4x mer for litern. Siter 142T5 prosjekt 242 2,5LT 5er. http://www.sportsbillosjen.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.